måndag 6 juli 2009

Ölbloggarträff syd (planen)

Okej såhär ser planen ut för Ölbloggarträffen nu lördagen den 11'e. Samling inför provningen sker klockan 18:00 på Värnhemstorget. De som inte känner till Malmö värst väl tar lättast buss linje 3 eller 7 mot just "Värnhem" ifrån centralen, bussarna är gröna, kör snabbt och är framme ca tio minuter efter avgång. Ifrån Värnhemstorget är det en väldigt kort promenad till god öl.

De som vill kan innan provningen (på Henriks förslag) ta och äta en sen lunch eller tidig middag på "På Besök" nära Nobeltorget i Malmö. "På Besök" är ett ganska litet kafé/pub/käk ställe med ett litet men gediget utbud av öl, kaffe, te och diverse "små rätter" alltid till ett bra pris. Det lättaste sättet att ta sig till "På Besök" är genom att ta 5'ans linje mot Kvarnby och hoppa av vid Nobeltorget för att sedan promenera ett par minuter upp längst Nobelvägen till gatunummer 73. Det är sedan en snabb bussresa eller en kvart-tjugo minuters promenad ifrån "På Besök" till Värnhemstorget där vi samlas innan provningen. Jag kommer vara på "På Besök" vid 16:00 för någon lättare öl och lite käk, det är självklart helt valfritt om man vill möta upp redan på "På Besök" men det är ett skönt ställe med härlig atmosfär som jag rekommenderar att man stöttar.

Åter till provningen.. Vi har nu två möjliga platser att vara på, antingen i min lilla etta eller hemma hos vår nyaste deltagare som också heter Anders och som också bor på Värnhem väldigt nära mig. Nackdelen med att vara hos mig är då att det blir trångt + att jag inte har stolar åt alla, någon/några behöver alltså ta med sig egna sittplatser, fällbara solstolar eller liknande kanske. Jag har nio stycken sittplatser (sex stolar och en soffa som tar tre medelstora människor..) Alltså hade det, om vi väljer att vara hos mig behövts ytterligare fyra stolar. Fördelen med att vara hos Anders "2" är då att han antagligen har sittplatser åt alla, nackdelen är att han har katt (inte nödvändigtvis en nackdel men..) vilket inte är ultimat för allergiker om vi har några sådana? Jag själv är pälsdjur allergiker men överlever om jag kränger medicin och undviker att klappa på de söta och håriga djuren. Åter igen är det upp till majoriteten vart vi ska vara men om vi har några riktigt grova allergiker så får vi ju självklart anpassa oss till dem i förstahand. Vad sägs?

För säkerhetskull ber jag sedan alla som har "danska ölentusiaster provarglas" att ta med dem, jag kommer själv ta med mig sju stycken men vi behöver minst 13 stycken. Under kommer jag posta mitt förslag till provordningen, framförallt utifrån alkoholhalt men även baserat på intensitet, humle och mängd. Det är fritt fram att komma med förslag på en lämpligare ordning och visst kan listan ändras o uppdateras ytterligare.

01. BFM Cuvée du 11ème 5,5% (5,7cl)
02. BFM Abbaye de Saint Bon-Chien 2008 11% (5,7cl)
03. BFM Abbaye du Saint Bon-Chien Grand Cru 11% (11,5cl)
04. Ballast Point Sculpin IPA (North Star) 7% (5cl)
05. Orkney Dark Island Reserve 10% (5,7cl)
06. The Livery Hoppelbock 10% (5,7cl)
07. The Livery Verchuosity 12% (5,7cl)
08. The Livery Impeche 14% (5,7cl)
09. Mikkeller Stella - 0 10% (11,5cl)
10. Barley Johns The Dark Knight (Returns) 13% (7,6cl)
11. Three Floyds Dark Lord 13% (5cl)
12. Samuel Adams Utopias 27% (2,5cl)


Total mängd per person är då lika med 77,3cl. Utöver dessa provobjekt är det sedan fritt fram för alla att ta med "bonus öl" som ni känner att ni vill bjuda på/bli av med, men det är självklart inget måste och man ska inte känna någon som helst press. Vi har ingen tidsgräns för provningen vilket är bra för sådana här tillställningar har en tendens att ta längre tid än vad man tror..

Efter provningen kan sedan de som vill dra vidare ut på någon av Malmös heta krogar. "Nya Tröls" är ett förslag, "Bishops Arms" är ett annat. Båda ställena har hursomhelst sina för och nackdelar och kan båda bli ganska fulla en lördagskväll så mitt förslag är att om de flesta är intresserade av att "gå ut" efter provningen så ringer vi och bokar ett bord. Blir vi bara ett fåtal så är det kanske inte riktigt lönt att boka, så, hur många är eller tror de kommer vara intresserade av att gå ut efteråt och vilket ställe föredrar ni isf?

Okej, jag kommer uppdatera "planen" efter allas önskemål etc, provlistan kommer också uppdateras om ordningen ändras eller något läggs till även om jag ser den som hyfsat färdig just nu. Jag kommer för övrigt inte tvinga min flickvän att handla något åt oss på Ölbutikken om inte majoriteten insisterar då provlistan redan känns lagom mastig. Hoppas planen låter bra!

PS. Jag har redan börjat räkna mer exakt på vad priset landar på och ännu viktigare, hur mycket pengar de som tar med redan köpta grejer ska ha tillbaka så det kan vara en bra idé att e-posta mig med prisuppgifter för ölen som tas med. Alltså jag behöver ha uppgifter om ölen som står på provlistan, för alla som tar med öl som är officiella på listan ska ha betalt eller avdrag för vad de tar med.. Rätt ska vara rätt.

12 kommentarer:

andersand sa...

Nyaste deltagaren Anders erbjöd oss "Sculpin IPA" ifrån Ballas Point, kolla den på ratebeer och var glada: http://www.ratebeer.com/beer/ballast-point-sculpin-ipa-north-star/50008/

andersand sa...

När det kommer till utgång så är jag öppen för några törstsläckare på vilket ställe som helst även om jag faktiskt, tro det eller ej nog skulle slänga en röst för Bishops då Tröls har gjort mig något besviken de senaste besöken (sleten öl och åter igen sleten öl..) På BA kan man iaf ofta hitta något friskt o gott på fat + att det är nära centralen för de som ska till Lund eller Helsingborg etc efteråt.

Stouter sa...

1) För mig spelar det ingen roll var det är, älskar katter.

2) Jag kommer nog att missa På Besök-besöket.

3) Utgång spelar inte så stor roll för mig, Bishops gör en sällan besviken.

ricke sa...

Fan, blev smått paff när jag såg sculpin på listan. Den är, om jag inte har helt fel för mig, rätt svår att komma över. Grymt kul att den är med.

För övrigt rätt imponerande att enbart två öl på listan väger in på mindre än 10% ABV ;)

Platsen: Inte allergisk så för min del spelar det ingen roll.

Utgång: Jag ska som sagt till italien väldigt tidigt dagen efter, så jag lär inte hänga på.

På Besök: Om packningen och förberedelserna för nämnda italienresa flyter på utan större problem dyker jag upp.

Weine sa...

Ser ut att bli en riktigt bra provning detta.

Martin sa...

Låter som en lagom lång lista :) Ser fram emot detta.

Henrik sa...

Det spelar ingen roll för mig var vi har provningen.
Kommer följa efter dig Anders från "På Besök". Då dyker jag också upp där vid 16-tiden.
Jag följer med ut, Tröls eller Bishop spelar mindre roll.

Markus sa...

Schysst öllista! Kan nog tänka mig att gå på besök innan men om jag följer med efter provningen lämnar jag öppet. Beror lite på hur sent det blir. Vi har ju ett gäng schyssta öl som är riktiga "smakbomber", misstänker att det kan ta ett antal timmar att bli klar med provningen.

Ser verkligen fram emot lördagen och tycker det är kanonbra att du Anders har tid och energi att styra upp träffen. Själv känner jag mig som en slö "hang around";-)

Niggze sa...

Har inget emot katter så är gärna hos Anders 2.

Kanske hakar på "På Besök" huhu ;). Tack anders för att du styr upp det hära trevliga arrangemanget och ser fram emot att prova en del grymma öl!

Skål ( Med en Alesmith IPA jag sitter o zippar ner nu, MUMS! )

andersand sa...

Ja det här kommer bli skoj, jag ska kränga allergitabletter så klarar nog även jag av att vara hos Anders. Skönt att slippa trängas så djävulskt och lite skönt för mig att slippa möblera om.

Ska bli kul att prova lite nya öl och inte minst träffa alla.

Kommer snart ett roligt inlägg gällande betalning etc. Jag säger godnatt med en sista droppe ekad Hell & Damnation, skål!

Fredrik sa...

Jag är gärna hos Anders dit hittar jag också (tror jag).

Jag kommer inte hinna med på besök besöket då jag skall hålla en ölprovning på eftermiddagen för en svensexa.

Men jag är gärna på efteråt gärna bishops tror jag.

/Fredrik

bark sa...

Det där låter kalas, jag ser fram mot utförliga rapporter från evenemanget!