onsdag 15 juli 2009

Ny Speedway Stout på väg

Igår satt jag och funderade över de där syrliga flaskorna Alesmith Speedway stout some hade dykt upp i Köpenhamn och då på pubarna i Sverige också. Jag funderade lite över sannolikheten att det inte skulle komma nya, friska flaskor och kom fram till att det måste det ju göra. Dels för att det är ett fantastiskt öl och efter en så pass vettig respons av Peter på Alesmith angående de kassa lådorna som kom hit så fanns det ju ingen anledning att inte vilja "plocka hem nya". Marc på Brill postade Peter Ziens svar som var: "Oh boy, you must have gotten 7 cases of Speedway from the soured batch- my apologies! We blended a sweeter batch with a dryer batch, but the result was not what we expected. The roasted character is over-done and the resulting acidification creates a sour sensation. We didn't know about this until the beer had aged a little in the bottle. I of course immediately stopped selling it, but some cases made it out- including yours;-( I will always stand behind my products and I'm very sorry that you had to deal with the feedback from your retailers. I will gladly buy back the cases from you or credit the amount towards your next purchase. Again, my apologies for letting that beer go out to you."

När jag läste detta blev jag själv både stolt och glad och tänkte, "varför inte ta hem nya Speedway stout", "det lär de göra". Sedan tar ju allt sin tid så jag lämnade de tankarna men ja, igår hemsökte de mig åter igen och istället för att som oftast tracka Jeppe på Ölbutikken med en massa frågor så bestämde jag mig för att utnyttja Alesmiths utmärka kundservice och fråga Peter direkt via mail om det nu var några nya Speedway Stout på väg till Danmark.


Jag fick ett väldigt vänligt svar efter max tio minuter som lät såhär: "Dear Anders,
Thank you for the kind message! Yes, we had a small problem with the few cases of Speedway that were previously sent to Denmark but have long since fixed the problem. Good news: more Speedway is on the way to Denmark! Some AleSmith IPA, Speedway Stout, and 4 cases of Summer YuleSmith '09 are being picked up today or tomorrow for shipment to Denmark. I hope that you manage to find these bottles and when you do, I hope that you enjoy them!"

Så, där ser man. Först ut kan man då säga.. Äntligen Speedway Stout! Och det säger jag inte enbart för min egen skull, det känns bra att de som fått smutta på en kass flaska nu ska få chansen att känna en av mina favorit Imperial Stouts storhet och sen, Yulesmith Summer! En dubbel/imperial IPA ifrån ratebeers topp 50 lista och den femte högst rankade i världen! Woohoo!

När min upprymdhet lagt sig något så slog dock mig en viss oro, åter igen, "färskhet". När kommer vi se de nya Alesmith IPA och deras Summer Yulesmith på hyllorna/pubarna? Det finns ju inget man kan göra åt saken, transporten tar sin tid och annat på vägen, innan de släpps för försäljning ska väll ordnas och fixas men något vi som är nyfikna kan göra här är få en liten uppfattning om ungefär hur lång tid hela den här processen totalt tar. Peter skrev att ölen hämtas upp "idag eller imorgon" för att sedan skickas till Danmark, med andra ord är ölen idag eller imorgon "på väg", den har börjat rulla. Det ska alltså bli väldigt intressant att se exakt hur lång tid det tar innan vi kan köpa dem och jag antecknar dagens datum så att jag senare kan gå tillbaka och räkna ut den totala tiden.

Nåja, goda nyheter hursomhelst. Här är en rätt skön video som inte minst pekar på vilket kvalitets bryggeri vi snart får dricka mer öl ifrån.



Sen ikväll kanske det kommer någon recension, det var ett tag sedan och jag har en kraftig humle craving...

6 kommentarer:

Weine sa...

Kul! Vet dock inte om de kommer över till Sverige då jag fick detta svar av Marc på Brill när jag mailade dem om de planerade att ta in Summer YuleSmith .

"Just när det gäller AleSmith är det extremt svårt att få tillgång till deras
öl och jag vet inte i dagsläget när nästa leverans blir. Inget i pipelinen
just för stunden tyvärr."

Men man vet aldrig det kan ju gå fort när det lossnar. Eller vad säger du Marc? Kanske något ni jobbar på men ej är klart?

Är jävligt sugen på denna Speedway Stout i friskt tillstånd!

andersand sa...

Med tanke på att det bara blir "fyra cases" så kanske Jeppe håller dem till Ölbutikken (och dricker upp ett par själv?) Kan ju hoppas att några få utvalda pubar kan få nån flaska dock, typ Tre små rum och inte Bishops mm ;)

Fredrik sa...

Skall bli gött att få sätta smaklökarna i dom här ölen (om man nu får tag på dom), hoppas det också kommer någon flaska till Helsingborg, man vet ju inte om det är med räknat i det som kommer till Danmark, vi kan ju alltid hoppas.

andersand sa...

Så långt är det inte till Köpenhamn Fredrik. Å andra sidan har du ju din Old Gold så du gråter väll inte om du missar dessa ;)

Niggze sa...

Huhu detta låter som rätt bra nyheter minsann :)

Marc Schuterman sa...

Ibland går det som sagt snabbt :) Strax efter att jag mailade dig Weine fick jag reda på att det var på väg en blandad pall. Vi kommer att få en ny låda Speedway Stout som kommer att fördelas till samma kunder som förra gången, förutsatt att de fortfarande vill ha.

I övrigt räknar jag med lite AleSmith IPA och eventuellt något mer men jag återkommer om detta när kag vet exakt.

Mvh
Marc Schuterman
Brill & Co