fredag 17 juli 2009

Mera öl!

Man skulle kunna tro att en paus hade varit lämpligast efter förra helgens ölintag men har man läst mer än ett par inlägg på denna blogg så vet man att så inte är fallet.

I onsdags åkte Markus över till Köpenhamn och handlade öl, snäll som han är plockade han upp några flaskor till mig också. Snäll som han är så erbjöd han sig också att bjuda på Beer Heres Hop Fix när vi möttes utan för min lya för överlämning. Självklart tackade jag inte nej till ett glas "Hop Fix" så vi kilade upp o dängde en flarra i frysen. När ölet var svalt nog så drack vi det och det var gott, mycket gott till och med. Nu hade Markus både släpat på öl till mig samt bjudit på öl så det var hög tid att bjuda tillbaka så jag öppnade min flaska "Mörke Pumpernickel Porter" ifrån samma bryggare. Bryggt på Nögne Ö kände man och kvalitén var precis så hög som man hade väntat sig, en riktigt trevlig kraftig porter. Här efter kilade jag över till "källaren" och kikade lite, jag plockade på mig en 75'a av De Molens "Hell & Damnation" som jag visste att Markus inte hade provat (och tyckte han skulle prova då det är mums mums.) På vägen ut drog jag även med mig en flaska som jag tänkte testa Markus på, en Hibernation Ale ifrån vintras. Vi började med den sistnämnda och jag flinade sådär ont när Markus sa att han kände igen något i ölet men inte kunde identifiera det. Jag misstänkte nämligen att han skulle reagera på "Great Divides Hussmak/Doft", det här nötiga, toffe liknande. I slutändan kunde han inte gissa och det blev en sådan där "amen fan, det borde jag ju räknat ut". Klart svårt öl att gissa rätt på dock, färgen var rubinrödade än vanligt och lite lagringskaraktär kunde kännas redan. Här efter öppnade jag en flaska "Heil & Zeigen" ifrån De Molen, en dubbel/imperial IPA som jag testat tidigare på festivalen i Köpenhamn och då uppskattade enormt, mycket amerikansk och mycket god. Oron väcktes dock när vi inte hörde ett ljud när jag knäppte av kapsylen, vi hällde upp och ölet var flat som en EMO fjortis. Det smakade barleywine, ett rätt gott barleywine men var trots det en besvikelse. Jag varnar, eller uppmanar folk att vara lite försiktiga med att köpa De Molens öl på 33cl flaskor, även "Eiken Hell & Damnation" är platt som en pannkaka men jag reagerade självklart inte lika starkt på det då det lämpar sig bättre i en imperial stout. Efter denna besvikelse ville jag då visa att DeMolens öl "is the shit" (annars) så det var hög tid att poppa min sista flaska "H & D" ifrån systembolaget släppet förra året. En av mina favorit imperial stouts och en jag lovat Markus håller hög klass, jag tänkte "fan om den inte håller samma klass som senast, fan om den inte utvecklats positivt utan snarare negativt, fan om jag själv inte ens gillar den så mycket som jag tror att jag gör". Flaskan öppnades med ett mycket hälsosamt "popp" och vid första sniffen var jag säker, det här är "bra skit", lyckligtvis instämde Markus och 75'an gled ner närmast för lätt. Det blev lyckligtvis kvällens sista öl (dagen efter hade kunnat bli lite väl tung annars) och ja, tänk vad mycket öl man kan få för sig att dricka sådär spontant, heltrevligt!

Igår blev det inte riktigt lika mycket öl, jag var närmast nykterist.. 3,5% Pilsner Urquell och 3,5% BrewDog "How To Disappear Completely". BrewDog ölet var som BrewDog alltid är när det kommer till deras humlebetonade öl, klart, skarpt och med en obehaglig rivande efterbeska. Roligt men totalt ur balans och nej, det blir aldrig riktigt "gott" även om humlekaraktären i denna är den bästa de har åstadkommit än så länge. Det är en kul idé men ölet saknade malt och blev vattnigt och samtidigt vasst och för ca 75 svenska är det inget jag kommer köpa igen. Med det sagt så är det ett koncept jag gärna ser mer av, mer ingredienser i låg ABV öl! Jag vill kunna få min humlekick utan fyllan på köpet (ibland..) men de där 200IBU'arna skulle kanske snarare varit 75.. Nåja.

Nu är det fredag och vad gör man i Malmö en fredag? Typ ingenting så jag har bestämt mig för att snart åka över till Köpenhamn och roa mig själv lite. Tänkte börja med att besöka flickvännens kafé för kaffe och käk, sedan "barleywine" för att se vad de har på hyllorna, sedan Lord Nelson för se vad de har på hanerna, kanske vidare mot "Änkan", upp mot Plan B, kanske Örsted (Mikkeller X Pale Ale) och sannerligen, slutligen "Ölbaren". Vädret ser utmärkt ut och klockan ser långt kommen ut så det är nog dags för mig att sätta fart, mot Danmark!

2 kommentarer:

Victor sa...

How To Disappear Completely var verkligen inte mycket att hurra för - att tugga på en trädgren hade troligen varit mindre träigt. Ograciöst gimmick-öl när det är som sämst IMO.

Det andra låter desto roligare! Har du kvar några flarror av de andra De Molen-ölen som släpptes på bolaget?

andersand sa...

Ah, efter att ha gett BrewDog väldigt många "försök" får jag nog slutligen erkänna och hålla med bland annat Markus om att.. det är.. ett jävla skitbryggeri! Alldeles för mycket snack och lite.. smak.

Jag har Eiken H & D, Lang & Kaal, Bommen & Granaten och Rasputin hemma. Gillar hans skit i allmänhet även om "bommen" och "lang & kaal" är otroligt överjävligt söta, rätt bra dock, finns inte en chans i helvetet att man öppnar en 75'a om man inte är minst tre väldigt sötsugna personer.