måndag 20 juli 2009

Inplanerad nattmacka

Jag har stött på det här med belgiska mackor eller "tartiner" från och till när jag googlat ost och öl parningar i allmänhet runt cyberrymden och tänkte köra något liknande ikväll som "natta macka". En bit lantbröd, vanlig jävla mild krämig vit ost, rädisor och salt o peppar. Då tillsammans med något surt eller syrligt. Nu är problemet det att jag inte har något spontanjäst hemma att välja mellan förutom Cantillon Kriek. Jag har även milare, syrligare öl som Ichtegems Grand Cru och Liefmans Kriekenbier. Så jag frågar, vilken skulle ni kört på? Tanken är att den milda, nästan lite söta och feta osten ska harmonisera med syran i ölet och att rädisorna ska tillföra nån viss rå bitterhet så att smakupplevelsen, trots dess enkelhet ska kunna bli någorlunda varierad.

Jag tänker inte göra något speciellt av det här ikväll utan kör det som lite simpel kvällsmat men jag tar gärna emot förslag på ostar och tillbehör som passar bra till lambic och "sour ale" då det är öltyper som jag har absolut minst erfarenhet av att para ihop med ost. Sen har jag även hört talas om "tärnad hård ost och dijon senap" som ska vara ett vanligt tillbehör till belgisk öl, fine men lite mer precist, vad för hårdost och till vilken öl lämpar den kombinationen bäst? Jag har diverse mörka och ljusa belgare hemma som jag kan tänka mig att köra som nattfösare efter mackan ikväll, gärna till något schysst tilltugg. Rekommendationer tack!

Ibland måste man bara liva upp en grå måndag helt enkelt..

6 kommentarer:

Victor sa...

Varför inte paira mackan - som, by the way, lät riktigt schyst - med en burk Hoegaarden Rosée? Har förstått att du gillar't! Skämt och sido, som min fysiklärare brukade säga, varför inte köra på den allestädes tillgängliga Oud Beersel geuezen i brist på än mer syrliga spontanjästa grejer (förutom Cantillonen - som jag nog hade sparat på)?

Vi har kört en del ost- och geueze-pairings. Tycker dock inte att någon kombo varit helt solklar ännu. Men syrlig getost kan ju givetvis spela snyggt mot syrligheten i ölet!

andersand sa...

Tooooo late. Blev Cantillon Kriek, skär genom halsen som en jaktkniv! Funkade inte riktigt med käket men skitsamma, funkar mycket bra med smaklökarna annars. Mina mackor blev mums, slängde på lite extra purjulök som funkade klockrent sen lite mosad avokado vid sidan om som tillbehör + lite vanlig sketen prästost hackad i kuber med dijon senap (rätt okej ändå..) Sen rensade ur käften med lite ren rå paprika innan jag gav mig på en Stone Imperial Stout och en gräddig bit Saint Agur.. Vardagslyx minst sagt.

Schysst att din fysiklärare gillar Gueuze, jag hann inte till systemet idag tyvärr.. Kändes förvåningsvärt smärtlöst att knäcka krieken ikväll, har några droppar kvar som ska drickas efter stouten som uppfriskare/palett rensare!

deflagro sa...

På 3 Fonteinens bryggericafé fick vi häromdagen tärnad hårdost till lambiken vi beställde från tapp. Funkade helt ok till ölet, även om osten som sådan var rätt trist (väldigt ljust gul, utan hål, svampig i konsistensen och med ganska lite smak).
/Erik

Niggze sa...

Erik: Fick ni tag i Cantillon Crianza eller något annat lattjo?

Markus sa...

Cantillon Kriek, mums! Tycker du gjorde ett bra val. Varför har man inte några flaskor stående hemma för?

deflagro sa...

Niggze: Jodå, vi fick hem lite Crianza och ett par andra godsaker. Det kommer en inbjudan till belgo-provning inom kort!