lördag 18 juli 2009

Glömde säga det att..

Jag verkligen diggat "Oppigårds Summer Ale" nu i sommar. Jag har klagat mycket på de svenska "humligare" ölens humlesmak och arom, jag tycker ofta det är ofräsht och lite fegt, inte tillräckligt "grönt", färskt och "kottigt". Oppigårds Summer Ale hursomhelst har en färskhet över sig som slår det mesta andra svenska ordentligt på näsan. Tropisk frukt, tallbarr och Oppigårds "hussmak" utan att blir för mycket åt det ena eller det andra hållet. Verkligen ett riktigt gott öl som faktiskt känns lite vågat att köra som "sommar öl" självklart helt rätt enligt mig dock.


För övrigt så blev det en del schysst öl i Köpenhamn igår, höjdpunkten var dock Hair of the Dog "Fred From The Wood" men förutom denna fick jag även i mig bland annat Cantillon Vigneronne o Saint Lamvinus, Lagunitas "Brown Sugga", Beer Here Lupulus och kvällens överlägset sämsta öl "Refsvindinge Prima Landöl" som smakade rök och blod.. Nu sitter jag o slappar och ska strax knäppa upp en De Dolle "Oerbier Special Reserva 2008", har bara druckit en 07'a innan och den var minst sagt jävligt god så förväntningarna är väll hyfsat höga.

Skön helg på er o skål!

5 kommentarer:

Niggze sa...

Håller med om Oppigårds Summer Ale, faktiskt riktigt skön sommarbira!

När ska du prova Adam from the wood då ;)?

fajanen sa...

Ja deras Summer Ale har jag också fastnat för. Köpt den i flera omgångar nu. Verkar inte finnas överdrivet många flaskor kvar på bolaget ser jag nu. Måste nog köpa på mig fler.

andersand sa...

Niggze: tänkte klämma en 1,5l ikväll sen ta en Dave efteråt.

Fajanen: Den börjar slitna lite nu också..

bark sa...

Håller med till 100%, Summer Ale är en riktigt bra öl, helt klart i gammal god Oppigårdsstil. Singel Hop Ale var däremot bara ”bra”.

(finns på fat på en krog när amig dessutom :))

simon sa...

jag gillade med summer ale, men tycker samtidigt att oppigårds börjar bli lite tjatiga nu. de levererar alltid, men det är inte mycket till variation. dessutom är den där sura trädoften ibland lite... ja tröttsam, även om jag gillar öl med lite husliga kanter, så att säga.