tisdag 2 juni 2009

Stress, städning och öldag i Malmö

Det har som titeln skvallrar om hänt en del på senaste och tiden att knappa in händelserna här på bloggen har helt enkelt inte existerat. Helgen spenderades dock till störst del flytt städandes av den tyngre sorten, en del sortering och ytterligare lådbärande var jag även utsatt för och ja, det var lika fantastiskt kul som vanligt. I lördags eftermiddag belönade jag hursomhelst mig genom att gå på "Öltips promenad" här i Malmö, en riktigt kul idé snodd av danskarna men här i Malmö ordnat av Sällskapet Malte. Man kan läsa mer om hur det gick till här.

Jag i min ensamhet började i min ände med Nya Tröls vid 17:30 tiden vilket ärligt talat var ca en timme för sent (det märktes inte minst i slutet av rundan då det blev "shotta, kryssa" och hoppa över ett ställe.) Under rundan träffade jag en hel del "usual suspects" men även ett nytt ansikte. Ett roligt sammanträffande tog plats på "På Besök" där jag mötte en herre som hette Christer. Christer och jag snackade på om öl medan jag sörplade mig igenom "Sigtunas Dubbel IPA" och kom på något sätt in på Dugge och hans svar på Dempas blogg, tillslut frågade Christer mig om jag hade någon blogg vilket ja.. Jo det har jag ju, "anders and ale". Denna blogg kände Christer igen och han berättade att det var han som mailade mig för ett tag sedan och bad om tips på bra ölställen i malmö. Efter lite tankeverksamhet ifrån min sida så mindes jag tillslut detta mail och ja jävlar vilket sammanträffande, det är en bra liten värld, speciellt ölvärld och det kan ju vara mycket trevligt, speciellt när man träffar nya ölnördar.


jag och Christer hade sedan följe vidare och mötte upp med en av mina icke-ölintresserade vänner eller, rättare sagt, han är intresserad men väldigt väldigt färsk på ämnet. Hursomhelst så drog vi vidare till "Tempo" för vars ett smakprov även där. Vi arbetade oss ner och landade på, för mig kvällens viktigaste ställe "Paddys". Paddys är egentligen inte riktigt min typ av ställe men det var just smakproven här som var lockande, det stod mellan "Chimay Blå", "Westmalle Dubbel" och "Affligem Dubbel". Jag har druckit ovanstående flera gånger och jag sa till mig själv första gången jag såg alternativen på listan att "klarar jag inte den här så ska jag fan börja dricka rötjut istället". Någonstans här lämnade min "icke så mycket-öldrickande" vän oss för en sådan där vanlig fest som vanliga yngre människor går på och vi vandrade raskt ner mot Bishops för att lämna in våra vilda gissningar och självklart för att kolla vad de hade på kranarna denna varma lördagskväll. Till min stora lycka så hade de både Närkes "Huvill" och d'Achouffes "Houblon dobbelen IPA tripel" (...) Jag började med Bishops smakprov samt en Huvill som långsamt trycktes ner medan Tomas lästa upp rätt svar på tipsrundan samt tillkännagav vinnare mm. Det var en allmänt glad stämning på Bishops denna kväll, dels på grund av nöjda ölnördar men också just för att det syntes så många nya ansikten, framförallt under själva promenaden. Tydligen var det en hel del "icke nördar" som hade gått den och ja, det hela blev betydligt bättre än någon hade väntat, kul!

Någonstans i slutet på mitt glas Huvill började jag och Christer diskutera svensk öl och de ölnördar som har diskuterat svensk öl med mig förr vet ungefär vilken ståndpunkt jag har. Jag ska inte gå in på några detaljer i detta inlägget, det sparar jag till senare men jag kan ju säga som så att jag inte var helt nöjd med Huvill och inte med någon annan svensk dubbel IPA eller IPA för den delen heller, men som sagt, mer om svensk öl senare..


Avslutningsvis tryckte jag i mig ett glas "Houblon doublon tripel IPA quadrupel mega tomte öl" vilket var.. Uppfriskande och rätt bra så länge man inte väntar sig något mer amerikanskt vilket jag självklart inte gjorde då jag visste att det var belgiskt.. Sen gick jag hem och sov ganska gott efter allt slit, släp och öldrickande.

Hur gick det för mig på tipsrundan då? Jag minns faktiskt inte hur många rätt och fel jag hade men det gick nog inte jättebra, det är betydligt svårare än man tror och några jag nästan var säker på var helt fel. Hur fan kan man hitta Great Divides "hus doft/smak" i Left Hands Black Jack Porter tex!? Helt galet, å andra sidan är jag rätt nöjd för det tog mig två sekunder och en "sniff" på Paddys för att kunna kryssa i Westmalle Dubbel och den, den var väldigt rätt så det blir mer öl till mig och fler inlägg till er, pjuh.. Och nu när jag äntligen fått lite ordning på livet så kommer inläggen med jämnare mellanrum och nästa väldigt snart, då om gårdagens ölprovning med "tjejerna".

3 kommentarer:

dempa sa...

jag fattar dock inte vilken christer du pratar om? För Christer som skrev i min blogg är väl Christer från Överjäst, och honom träffade du väl på Ölbloggarträffen i GBG? :)

andersand sa...

Det finns mer än en Christer här i världen, mer än en som läser din blogg också ska du veta!

fifa coins sa...

Truly we value your time and effort a person designed to reveal the data. The subject right here i discovered really was efficient towards the subject that we had been studying for a long period.





FUT 15 Coins
lol代练价格