onsdag 24 juni 2009

Senaste ölen.

Midsommar firades inte nej, inga räliga små fiskar, ingen ren sprit och absolut inga små jävla grodor. Däremot åkte jag och kwinnan bort till Markus och "firade" genom att dricka god öl och käka en riktig brak middag, det är inte ofta man käkar älgfilé! Förutom mumsig älg mm bjöds det även på en mumsig tårta med jordgubbar (lite midsommar varning där antar jag) och avslutningsvis orkade vi trycka i oss lite ost som jag tog med också. Ölen då? Jodå vi började lite lätt i det schizofrena sommarvädret med Jolly Pumkins Calabaza Blanca för att sedan hugga in på Orval följt av Rogues rököl, Nögne/Jolly Pumpkin/Stones Holiday Ale och Dark Horizon 2'nd Edition (det känns som att jag glömt nån..) Sist men inte minst drog Markus fram en överraskning som jag fick försöka lista ut, det var Bells Expedition Stout och den var, med hjälp av någon form av uteslutande metod samt faktiskt lite doft och smak väldigt enkel att "gissa rätt på". Gott var det hursomhelst, flaskan var ifrån 2007 så nu har jag fått äran att dricka 06, 07 och 08 av detta maltmonster och då får jag väll bidra med att ölet mår bra av lagring (06'an har varit bäst hitintills) men det är inte fy skam alls att dricka det färskt heller då både 07 och 08 kom tätt efter.

Förutom midsommar så har det varit relativt lugnt på öldrickar fronten de senaste dagarna, i lördags mös jag framför en måttligt krävande Wallander film långsamt sippandes på en överbliven flaska "Left Hand Smokejumper" dock, då även med en bit ost i form av Morbier. Den där halvmjuka osten med en väldigt karaktäristisk askrand och härligt koskit och svett stinkande.. arom.. Kombination av osten och ölet kändes till en början lite spretigt men efter ett tag när jag närmast silade ölet genom osten i munnen så gifte de båda sig utmärkt och Morbier osten skalade av den initiala rökigheten i portern och framhävde fantastiska chockladsmaker för att sedan lämna en rökig och ost-svettig eftersmak. Rekommenderas varmt!


Sen var det ju det här med svensk öl också.. Jag skulle ju börja dricka ännu mer svenskt och inte minst skriva mer om svensk öl. Så igår när jag bestämde mig för att promenera upp längst Nobelvägen mot "Nya Tröls" och "På Besök" så blev det faktiskt två spännande svenskar druckna. Först ut på "På Besök" blev det en Ölands Amarillo som iofs inte var värst spännande då jag har provat det ett par gånger innan, senast på Maltes "öltipsrunda" där jag faktiskt gissade rätt utav tre Ölands öl.. Ölet var denna dag hursomhelst läckert, ofiltrerat med en skön grumlig ljusare gyllene färg och ett gigantiskt väl packat skum som tog sin tid att lägga sig. Aromen slog mig först som otroligt frisk och välhumlad men så fort jag kommit över den inledande humlekicken så attackerade de där obehagliga kemiska tonerna som jag hittat innan i Ölands öl. Samma otrevliga toner som hittades i doften var nästan ännu mer påtagliga i smaken, vi snackar gummi och bränd plast, lite aska och rök. Verkligen synd för annars hade det varit ett svenskt öl som jag hade återkommit till ofta med dess stora kraft och samtidigt höga "drinkability".

Efter "Amarillo" granskade jag öl listan efter något annat som kändes skoj just då men det gick inte riktigt ihop och jag bestämde mig för att tralla vidare till "Nya Tröls" som ligger ett bra stenkast bort. "Tröls" var ovanligt tomt denna kväll, tydligen på grund av någon form av bollsport, jag vet inte utan beställde istället raskt in en Hercules dubbel IPA, ja en amerikanare! Antar att jag var inne på ett humlespår efter "Amarillo". Humle vart det dock inte mycket snack om, ölet var för gammalt och gick ut för sådär en månad sedan, jag provsmakade det och konstaterade att det var slitet men inte kasst och höll käft och drack långsamt upp. Här borde jag ju absolut ha lämnat tillbaka ölet men av någon anledning kände jag att det inte var rätt tillfälle som ölnörd att gnälla utan jag "lät that one slide". Efter en humlefadd Hercules så sköljde jag gommen samtidigt som jag skådade Tröls imponerande men något utdaterade öl lista. Jag tänkte åter igen svenskt och trots att jag har läst att Dugges "High Five" inte ska vara på topp just nu så bestämde jag mig för att beställa en sådan. Bartendern gick bak och letade och letade och återvände slutligen med medellandet att de just nu bara har "Johannas bästa, bla bla bla o blabla bla". Jag ville inte ha något lightare Dugge öl så jag sa att det fick va så och återgick till öl listan igen och sådär fem minuter senare hittade jag faktiskt något jag inte hade provat innan, Gammeltokens Rököl!


Så, ska man våga sig på ett Ölands öl till? Jaaa, eftersom det redan är ett rököl så kan man väl inte hitta några malplacerade röktoner i det eller? Ett säkert kort med andra ord.. När jag sedan beställde in flaskan så "varnade" bartendern mig att den kostar hela 89kr! O där satt jag o sniffade i glaset, granskande öl listan.. Snacka om att inte kunna registrera en öl nörd när man har en mitt framför näsan.. Nåja, i många fall är det nog bra att de "varnar" om priset, speciellt när det kommer till pubens mer vanliga besökare, ifall de nu skulle känna sig lite wild & crazy och beställa något mer exotiskt än ett kristallklart veteöl.

När jag slutligen fick in mitt rököl så såg jag att det låg, till min stora förvåning på hela 12% alkohol! Det kom som en chock då jag hade väntat mig 4-6 nånting. Här med höjdes kanske förväntningarna något, mer % = mer smak (förhoppningsvis.) Ölet var rätt fint, djupt rödbrunt med ett litet bubbligt seglivat grådassigt skum. Doften samsades mellan koncentrerad rök och koncentrerad frukt, tänk omoget barleywine. Kroppen var något kletig, rund med låg kolsyra, ganska lagom. Smaken var likt doften något för koncentrerad och lite för fruktig, jag hade gärna sett en kärvare och mer vulgär rökighet som bjöd på ett bredare "rök spektrum". Ölet avslutade kletigt och värmande med en lång söt eftersmak. Den ganska trevliga men totalt charmlösa personalen på "Tröls" fick sedan smaka lite då den ena tydligen älskade rököl, hon gillade det skarpt, samtidigt kom någon ifrån köket ut och blev då samtidigt erbjuden ett smakprov. Den här unga mannen var lite roligare, han påstod att det smakade rökextrakt och sa att ölet överlag påminde honom om rengöringsmedel. Något hårt men jag kan hålla med, det var alldeles för koncentrerat och samtidigt skarpt. Jag kommenterade sedan ironiskt etiketten och kallade den "vacker", ironin kom inte fram och den energiske killen sa "ja deras öl är inte alltid så bra men de har alltid riktigt sköna etiketter!", yeah.. Läser man närmare på ölets vedervärdiga etikett så står det "Dont drink and drive your rulator!", ha.. ha.. ha.. Åter till ölet, ett intressant lagringsobjekt kanske? För att försvenska det hela lite så klappar jag Ölands på ryggen och stöttar dem för ett tappert försök på en inte jättevanlig ölstil och ska jag sedan vara hård så kan jag säga att det här inte är något jag vill dricka på ett bra tag igen. Hade jag haft en flaska hemma så hade inte den öppnats upp förens tidigast vintern 2010 med andra ord och jag hoppas "Tröls" stoppar ner några flaskor i sin källare så att vi om ett bra tag kan få se ölet på deras kommande "cuvée lista".

Här efter var jag nöjd och började min vandring hem i den ljumna sommarkvälls värmen och nu, nu är det onsdag och det är dags att sätta fokus på musik då jag har en kommande spelning på lördag i lilla sköna "Maglehem". En god gammal barndomsvän anordnar nämligen här en liten och intim musikfestival där då självklart hans gamla barndomsvän ska spela (precis som allt annat i musikvärlden så handlar det om kontakter, inte kvalitén på musiken och dess framförande.) Sen ringde galningen upp mig igår också och sa att han skulle intervjuas i radio, då om den nystartade festivalen och i samband med detta ville han ha musik av mig att spela. Jag känner mig lätt uppgiven och oinspirerad och har ingen aning vad jag ska skicka över till honom, vad jag än ska skicka så måste det sannerligen redigeras, "radio editeras" etc då jag inte tror att mina tio minuters spår gör sig sådär jättebra när de krossas av en limiter och klipps i småbitar för den otåliga publiken. Jag vet för övrigt inte vilken radiokanal som kommer sända inslaget imorgon och vilken tid men jag kanske publicerar det senare ifall att någon skulle få för sig att lyssna. Önska mig lycka till.

4 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Haha, man tycker att de borde kunna känna igen en ölnörd. Vi har det inte lätt. :)

affe sa...

hehe, ja tröls är ett småkufigt ställe på sätt o vis. lycka till!

fajanen sa...

Drack faktiskt min första öl från ölands igår. En tokens clusterbomb. Reagerade direkt på askfats lukten och smaken. Inte så angenämt. Synd för annars kunde den ha varit bra. Den hade en härlig färg och ett fint skum. Tyvärr köpte jag två flaskor.

David L sa...

Har bara druckit ett öl från Öland, Tokens Clusterbomb. Smakade verkligen inte askfat men den var jästig och inte särskilt kul för att vara en IPA. Var ju över ett år sedan och det är ju synd att Ölands bara fått än värre problem.