onsdag 17 juni 2009

Ölbloggarträff syd uppdatering/uppmaning

Japp, åter igen, kom med förslag på provobjekt! Jag tar för givet att det blir ett Ölbutikken besök innan provningen så duger deras sortiment så är det bara att skrika till i kommentarerna.

Just nu har vi följande men Fredrik har snackat om lite andra intressanta öl som kan dyka upp också, fyller på listan så fort jag har mer exakt information.

Mikkeller Festival Special Edition 2009 – Stella 0 150 cl
BFM Cuvée du 11ème 75 cl
BFM Abbaye de Saint Bon-Chien 2008 75 cl
BFM Abbaye du Saint Bon-Chien Grand Cru 150 cl
Three Floyds Dark Lord Russian Imperial Stout 65 cl
Orkney Dark Island Reserve 75 cl
The Livery Verchuosity 75 cl
The Livery Impeche 75 cl
Samuel Adams Utopias ca 35 cl

Listar här under en del förslag som har kommit upp, skrik till om ni stöttar ett visst etc.

Struise/De Molen Black Damnation
+ Diverse "De Molen nyheter" som man hittar på Ölbutikkens hemsida

Förutom vad vi vill prova borde vi också ställa oss frågan hur mycket vi vill prova samt hur mycket stålar vi vill lägga, vad sägs? Så här långt är vi uppe i ca 64 cl per person och ett pris på ca 212 kr per person, uppdaterar självklart också ovanstående siffror efterhand som vi lägger till öl och möjligtvis deltagare på listan så att alla får en vettig överblick. På tal om deltagarlistan så postar jag den här under igen för lättare överblick.

Fredrik
Markus
Henrik
Niklas
Anders
Rickard
Martin
Andreas
Filip
Erik
Martin 2
Martin 2's sambo
Anders 2

Det är självklart fortfarande öppet för alla intresserade och skiten is going down Lördagen den 11'e Juli klockan 18:00. Var är inte säkert än, är också öppet för förslag!

45 kommentarer:

Stouter sa...

Insåg precis att jag är den enda identifierad med nickname, kan ju lika gärna presentera mig. Heter Martin, Bor i Lund men jobbar i Malmö och har större kontaktnät där, så en träff i Malmö är likvärdig en i Lund.

Ett smakprov av Dark Lord lockar förresten oändligt mycket.. *drool*

Vad gäller pengar så har jag ingen gräns, den viktigare frågan är hur mycket man kan påfresta sina smaklökar med innan de ger upp :)

andersand sa...

Hej Martin! Det är Fredrik som inhandlat Dark Lord på Ölbutikkens "dark lord day" och är generös nog att köra en flaska på provningen. Vet inte vilken årgång det blir än men det är ett öl som alltid är kul att testa även om man testat det innan så vi tog för givet att ölet fick vara med på provningen :)

Jag har inte heller någon direkt gräns vad gäller stålar och ja, smaklökarna lider alltid mer än plånboken på provningar. I Göteborg drack vi så att tungan höll på att trilla av och landade ändå bara på runt 250 spänn så.. Sen hade vi kanske ett något pressat tidsschema vilket vi förhoppningsvis skippa här och prova i lugn o ro så att säga.

ricke sa...

Det svåra med att avgöra provobjekt är såklart att fixa fram intressanta öl som de flesta inte har provat. Många som ska vara med har provat långt mycket mer än mig. Vet inte riktigt hur det ska ordnas.

Men jag drar till med ett par förslag:
1) Dark Island Reserve. Verkar rolig, men är dyr. Finns dock tyvärr inte på Ölbutikken utan på Fish & beer.
2) Några av ölen från de molen som släpptes på Ölbutikken för ett par dagar sedan. Många lär väl ha provat det mesta men någon kanske ännu är "oprovad".
3) Jag och anders har pratat om att kanske inkludera ölen från The Livery, som släpptes på ölbutikken för ett tag sedan, men de verkar vara slut. De finns inte kvar i listan. Nu råkar jag iofs ha en flaska vardera av de båda fruktölen, dock ej den tredje¨(tror den hette hoppelbock eller liknande). Om ingen annan råkar sitta på stora lager av dessa och om intresse för dem finns kan jag kanske med gråten i halsen skiljas från dem ;)
4) Carlsberg Sort Guld.... skoja bara ;)

Filip Lenrick sa...

Jag och Erik vill hemsk gärna komma på bloggarträffen. Vi har en gemensam halvtom flaska Sam Adams Utopias som börjar sjunga på sista versen. Den skulle vi kunna ta med om det finns intresse.

(Om du har lite svårt att placera våra namn så är jag den skäggiga typen och Erik den långhåriga som svansade runt dig på festivalen i Valby. Du och jag sågs även i kön till Ölbutikken innan festivalen.)

Markus sa...

Dark Island Reserve verkar riktigt intressant så den hade jag kunnat tänka mig testa. Vad går en flaska loss på? Har en kollega som bor i närheten av Fish and Beer så jag kan nog få honom att köpa en flaska åt oss.

Annars har jag dåligt med egan förslag på roliga provobjekt. Black Damnation kanske kunde vara något att pröva om inte allt för många testat den.

andersand sa...

Ricke: Ja Dark Island Reserve är jag också intresserad av. The Livery ölen vore kul också, vad tycker alla andra? Hoppelbocken kändes minst intressant så den är inget att lipa över.. På tal om lipa, jag har en burk sort guld kvar som DU kan få!

Filip: Kul att ni kommer! Jag minns er ;) Jag själv har inte provat Utopias, säkert en del som gjort det men kanske kan tänka sig att göra deet igen? Jag är jävligt intresserad av ett par droppar med andra ord! Slänger in er på listan snarast.

Markus: Vi kanske får utnyttja din kollega då kanske? i värsta fall kan jag nog promenera.. igen..... Black Damnation är bra skit som jag kan tänka mig att dricka igen men de flesta kanske har testat den?

ricke sa...

Markus: Har för mig att de tog typ 170 DKK för den.

Markus sa...

Om det är fler som är på Dark Island Reserve kan jag se till att fixa den. 170 dk är ju en slant men å andra sidan är det nog en öl som lämpar sig rätt bra till en provning med flera personer, det är ju rätt bra tjong i den;-)

Stouter sa...

Får först inflika att Utopias, Dark Island Reserve och Livery-ölen ligger högt i kurs hos mig!!

Fanns det något intresse för två av mina flaskor Mikkeller Weasel? Förmodligen något de flesta smakat, men vem vet?

andersand sa...

Samma här, jag är väldigt intresserad av Utopias, Livery biran och Dark Island Reserve!

Martin sa...

Jag samt sambon har ett visst intresse av att deltaga. Vi har nog inget direkt intressant hemma (förrutom Fredriks flaskor och kanske vårt hembryggda öl) men pengar kan vi alltid trolla fram ;)

Markus sa...

Utopia och Livery funkar finemang för mig också, har inte prövat någon/något tidigare.

Vad det gäller pris så har jag ingen annan gräns än vad som finns i plånboken för tillfället;-)

andersand sa...

Martin: kul att det dyker in fler! Att ha med sig något är inget måste, vi köper in intressanta grejer efter önskemål!

Markus sa...

Appropå Weasel:n så kan jag nog tänka mig hoppa över den om inte det är flera andra som vill pröva den igen.

Henrik sa...

Hej Alla,

om det är Orkney Dark Island Reserve som ni talar om så har jag en 75 cl flaska hemma. Tänkte ta med den som en bonus (fått i present), intresset verkar finnas så om det är tillräckligt med en flaska så tar jag med den.

För Dark Lord, The Livery och Utopias är intresset mycket högt.

Vad gäller gränsen för buget, no limit.

ricke sa...

Henrik: Jepp, det är den ölen.

Jag tycker för övrigt också att Utopias låter riktigt kul.

Eftersom många verkar vara sugna på Livery så tar jag med mina flaskor, om inga invändningar reses.

Sen tänkte jag på en sak angående mängden av varje öl. Om vi blir ca 12-14 pers innebär det att var och en får ca 1/2 dl om det handlar om 750 ml flaskor. Är det en ok storlek på smakprov? Jag har rätt liten erfarenhet av den här typen av provningar så jag har svårt att bedöma det. Men det är kanske något att tänka på om/när vi ska köpa flaskor. Förvisso ligger de förslagna ölen på ett snitt över 10% ABV, så det kanske är bra med små mängder ;)

andersand sa...

Martin 1: Weasel har nog de flesta testat, jag överlever utan och reserverar tungan för andra smärtsamma öl.

Henrik: Det är orkney dark island reserva vi pratar om ja, grymt om du tar med den så slipper någon stackare ta sig till fish n beer där den kanske kan ta slut snart ändå. Härligt!

andersand sa...

Ricke: ca 5cl per flaska är rätt okej när det gäller så pass starka öl, ibland känner man att man behöver mer, ibland mindre (beroende på hur gott ölet är ;) men det är iaf tillräckligt för att bilda sig en någorlunda vettig uppfattning. Tio centiliters smakprov har en tendens att bli jävligt drygt om man provar en lite större mängd öl också. Blir sedan någon 33/35cl flaska aktuell så köper vi två..

Henrik sa...

Anders och alla andra: Bra, då tar jag med mig Dark Island Reserve.

Tittade igenom vad jag hade hemma. Det som jag hittade, som kanske är av intressa, är att jag fick tag i den sista Cantillon 50ºN-4ºE som Ölbutikken hade. Om intresset finns så kan jag ta med den också.

För övrigt är jag intresserad av Cantillon Blåbær, har inte provat den än.

ricke sa...

Anders: låter bra, det är det där med att bilda sig en uppfattning som är det viktiga.

andersand sa...

ja alltså jag föredrar "normalt sätt" att djupdyka i öl och då få minst 20cl men här får man ju ta det lite som en trevlig grej, "smak prov" mer än något annat och ja, man pallar ju som sagt inte hur mycket som helst.

Sen kan vi ju alltid bara prova fyra öl och istället mer av var men det är inte riktigt lika häftigt ;)

Henrik sa...

Tittade igenom Ölbutikkens hemsida. De bryggerier som är av störst intresse för mig (personligen) är:

Lost Abbey
Moylans
Jolly Pumpkin
de Molen

Stouter sa...

Vad gäller Cantillon 50ºN-4ºE och Blåbär så är jag enormt intresserad.

Och angående smakprovs-mängder så är 1-2 cl lite trist, men 4-5 cl av en kraftfull öl räcker ju för att avnjuta den och kanske till och med betygsätta, om man bara gjort sitt bästa för att rensa smaklökarna med vatten, etc.

Stouter sa...

Kan tillägga att min kommentar om "1-2 cl är lite trist" givetvis inte gäller en bjässe som utopias ;)

Och De Molen är ett bryggeri som intresserar mig också, speciellt:
* Steen & Been
* Cuvee
* Vlaams & Hollands
* Bloed, Zweet & Tranen (Bruichladdich)
* Schots en Scheef

Och Lost Abbey, ja där är allt på ölbutikken intressant (Enda jag druckit förut är Serpents Stout)

andersand sa...

Angående blåbär så är den slut på ölbutikken sedan ett tag nu. Jag sitter på ett par 375ml flaskor som inte är bortlovade men tänkte faktiskt låta dem stå här hemma tills jag får besök ifrån staterna. Jag förstår att de som missat ölet är sugna på att testa det men jag håller tyvärr i mina flaskor tills jag kan bjuda dem på folk som inte har ölet lika lätt tillgängligt som vi här i skåne o har man missat det när det såldes på ölbutikken så får man ju faktiskt skylla sig själv, det var ju inte så att det tog slut på en vecka utan det fanns tillgängligt flera månader o bör väl knappast klassas som en raritet när man bara behövde tåga en timme för att få köpa hur många flaskor som helst :)

Någon annan Cantillon vore kanske lämpligt dock då de är bra att bryta av den annars tunga provningen med.. Synd att Lou Pepe Frambozen är slut för tillfället..

andersand sa...

Värt att nämna är också att vi är uppe i en "bomber" (65cl) per man ca vilket är en del när vi snackar 10+ %'ig öl. I Göteborg provade vi lite under en liter och det kändes otroligt mäktigt och tog flera timmar och ja, paletten var lite lätt krossad efteråt så..

Med andra ord bör kanske resterande val av öl vara väl utvalda och kanske med lite lägre alkoholhalt?

Tomas sa...

Det är inte helt uteslutet att jag/vi kan med. I så fall har jag bland annat en ØF Dekadence 2005, en ØF Winter Stout, några Triple Bock -95, 3 Fonteinen Oude Geuze 1998 och lite annat skräp att bidra med.

Jag vet mer efter helgen.

Tomas sa...

Om där finns intresse av att prova 9 år gammal Carnegie Stark-Porter och 10 år gammal Liefmans Goudenband så hade det nog också gått att ordna.

andersand sa...

Tomas: Hoppas ni kan komma! Intressant skräp där, 3Fonteinens gueuze framförallt, jävlar.

Tomas sa...

Vi har dessutom ett gäng Lou Pepe av olika varianter plus andra Cantillon, ett antal Girardin, samt några Lindemans Lambic 1996.

ricke sa...

Det är minsann inget dåligt skräp som tycks finnas i tomas gömmor ;) Kul om ni kunde komma.

Apropå träffen, har det pratats något mer om plats?

andersand sa...

Ja Tomas och Lena måste komma ;) Nej men allvarligt, det vore kul, med eller utan öl!

Ricke: Plats har det inte snackats alls om och min enda möjlighet att boka in mig på ett sådant här allrum har skitigt sig då det hunnit bli bokat. Så nu har vi inga möjligheter förutom en parkbänk.. Förslag välkomnas..

Tomas sa...

Om vi kan vara med, vilket ser troligare och troligare ut, så kan vi förmodligen vara hemma hos oss...

andersand sa...

Schysst, hör av er så fort ni vet så planerar vi lite utifrån det läget!

ricke sa...

Låter bra om vi kan vara hos Tomas. Nästa problem i ordningen lär väl bli hur vi gör med glas.

Det har för övrigt kommit in lite nya öl på ölbutikken. Fast inget kanske är speciellt intressant för vår provning. Malheur Brut Cuvée Royale är nog iofs bra, även den nya årgången av Oerbier Special Reserva.

Tomas sa...

Vi har till slut lyckats boka in en resa nu under semestern, och tyvärr så infaller den så att jag inte kan vara med på träffen. Jag hade förhoppningar om att vi skulle kunna förlägga resan så att jag kunde vara med men till slut så var det ekonomin som avgjorde, det vill säga resorna som krockade med träffen var så pass mycket billigare att det inte gick att motivera att åka senare.

Jag får väl se till att spara mina godsaker till en senare bloggträff istället. Jag kommer också att försöka göra en inventering av källaren nu under semestern, så då kommer en fullständig lista att redovisas.

Niggze sa...

Börjar inte bli lite småkris var vi skall vara?

Henrik sa...

Hej

Jag har ingen lokal men kanske http://www.aboutbeer.org är ett alternativ. Har ingen aning om det går att hyra/låna och till vilket pris. Kanske värt ett försök om det är kris.

/Henrik

andersand sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
andersand sa...

Tomas: Synd men ha en skön resa, det kommer sannerligen fler tillfällen.

Resten: I absolut värsta fall kan jag klämma in 12 pers i min studenlägenhet, då förutsatt att jag möblerar om lite etc.. :)

Det kan vara en idé att maila runt lite och kolla upp lokaler men när vi nu är 12 personer med hem känns det ganska onödigt att lägga någon större summa på att få låna ett bord o några stolar.

Tomas sa...

I Bishop's-Majas hus så finns där en publokal som definitivt tar 12 pers. Ni skulle kunna snacka med henne om att kanske kunna hyra den. Jag skulle dock tro att ni får räkna med att hon vill vara med i så fall...

Tomas sa...

Vad gäller glas så sålde Duka tidigare 6-pack med ölglas på fot för omkring 150:- lådan som var mycket bra som provningsglas. Om det kniper så räcker det ju med 1-2 glas per person.

andersand sa...

Glas lär inte bli några större problem, jag har sju "dansk festival" glas och en massa andra blandade, finns väll någon med ett par provar glas de kan dra med? Sen får man ju springa och skölja emellan samtidigt som man dricker lite vatten. Jag är inte kräsen.. Men om någon vill kan vi lägga en del på 12st mindre vin eller ölglas som är lämpliga att prova ur?

Fredrik sa...

Oj jag har jobbat för mycket och missat det mesta som sagt här ovan, men jag tar med mig 2 bfm 75cl flaskor dark lord 2008 och ber Martin & Victoria att ta med sig "mina" 3 flaskor the livery.

Andreas ville också ta med sig 3st stora flaskor från unibroue jag tror det var trois pistoles, edition 2005 och en till.
Vi tyckte det kunde vara intressant eftersom jag har hört att bryggeriet har lagt ner (vet ej till 100% att det stämmer) och detta kan vara sista chansen att få prova, även om säkert fler av er har testad dom innan.

Tomas: Det hade varit mycket spännande att få prova dekadence 2005 men hoppas ni får en trevlig semester och att vi får göra om detta någon annan gång.

För mig spelar pengar eller mängd inte så stor roll, det viktigaste är att vi har trevligt och att det inte blir för stressigt med att gå vidare, (vilket jag gärna gör typ till ba eller tröls eller liknande).

Från ölbutikken fanns det 4öl jag inte hunnit dricka som skulle vara av stort intressa att få prova:
Beer here - Lupelus & pumpernickel porter.
Rulles - Brune.
Liefmans - Oude Bruin.

Andreas Jaeger sa...

...som Fredrik skrev så täntke jag ta med mig 3 st Unibroue: Trois Pistoles, Edition 2005 och La Terrible alla årgång -05. Har oxå en 1liters lager från Surinam som jag tar med mig. Ser fram emot en trevlig provning...