onsdag 10 juni 2009

Nynäshamn Brännskär Brown Ale

Ja då var det dags för veckans andra svenska öl (Ystad räknas inte.) "Brännskär Brown Ale" ifrån Nynäshamns Ångbryggeri, en eh.. "Brown Ale" på 5,3% och enligt etiketten är den humlad med bland annat "den populära Cascade". Okej tänker jag då, en modern twist på det hela kanske? Jag hoppas! Ölet kostade för övrigt 30kr på systembolaget och hade trillat in på hansas hyllor, överblivet ifrån en beställning med andra ord. Jag blev såklart exalterad när jag såg detta, mina tidigare erfarenheter av "Nynäs" är att deras bryggder ibland passar mina smaklökar utmärkt (Bötet och Smörpundet tex) men lika ofta inte lämpar sig alls (Indianviken, Pumpviken tex) därför har tanken på att beställa hem ett kolli av något jag inte provat tidigare själv varit helt o-existerande och jag har bara provat Nynäshamns öl när de antingen trillat in på systembolagets hyllor eller när de har serverats på puben.


Jag knäpper hursomhelst upp kapsylen och häller upp halva flaskan i mitt "Hommelbier" glas. Självklart svalt men absolut inte kallt. Ölets färg är vackert rödbrunt med ett litet, ganska plottrigt beige skum som lämnar små prickar till rester på glasets kant. Doften är full av kemiska bitoner, jag tror vissa kallar det Nynäshamns "hus karaktär". Jag kallar det bränt gummi, bränd plast och aska. Under de icke inbjudande dofterna hittas en klen karamell bas. Smaken börjar sedan sött med de kemiska bismakerna väldigt tydligt längst fram. De påminner här om rå korn av något slag och precis när man sväljer är det närmast olidligt då sötman verkligen slår till som mest för att sedan bana väg för en vedervärdig askig och syntetisk eftersmak som surfar ovanpå en skarp kemisk rå-bitter beska.

Nej det här var riktigt dåligt, här bjuds inte på några charmerande färska humlearomer eller smaker överhuvudtaget och malten kommer inte fram som annat än en sötsliskig tunn sörja då allt jag smakar är kemikalier av olika slag på en ytterst klen karamell grund. Jag vet inte om man skulle kunna klassa detta som defekt, här finnes ingen infektion men samtidigt smakar det sjukligt kemiskt och "fel". Ölet har ett bäst före datum satt till November i år men jag skulle vilja påstå att det är kasst redan nu för allt vad humle heter är som bortblåst och här finns inte tillräckligt med malt smak för att motivera ölets existens. Det här är skitdåligt och något av det sämre jag har smakat ifrån Nynäshamn och ja, även ifrån Sverige även om det inte riktigt slår Nils Oscars "Tripel" eller uhm.. Ystads "Färsköl". Det spelar nästan i samma division dock och det är ett jävligt dåligt betyg. Det är tur att jag har en vask för hade jag hällt ut andra halvan av flaskan ifrån balkongen istället så hade nog inte grönskan vuxit mer denna sommar.

9 kommentarer:

Markus sa...

Det lät som en riktigt smaskig öl må jag säga;-)

Gyllenbock sa...

Oj, det var inget betyg att skriva hem om. Vet inte när jag senast drack en Brännskär, minns inte heller hur den smakade. Det får nog vänta till nästa gång.

Fredrik sa...

Jag tycker att brännskär är riktigt trevlig, hoppas det var något fel på din flaska för så här dålig var den inte, fast jag har ju inte druckit årets version, men det skall ju vara samma recept varje år.

Smaken är väl som...

Fast den är ju bra för att vara Svensk ;-) (skojar bara).

Jag får nog prova den igen och återkomma.

Jag och Andreas har lite kul öl som man kanske skulle kunna prova på bloggträffen, vi kan höras om det senare.

/Fredrik

andersand sa...

Fredrik: Jag tror ingen hade kunnat undgå de kemiska bismakerna som var med i precis hela ölet. Möjligtvis att flaskan var kass eller bara så gammal att humlen försvunnit och banat väg för mer "hus smak".

Har slängt iväg ett mail till dig angående provobjekt mm!

dempa sa...

jag brukar ta den här på fat, när jag käkar rovers handburgare, det passar den ypperligt till!

andersand sa...

Ja jag antar att flaskan kan vara för gammal etc. Stöter jag på den på fat kommer jag iaf beställa en "halva" bara för att få reda på det.

Lennart sa...

Förstår inte när du skriver att ölen är humle trött för Brännskär när jag har druckit den har det inte varit den intensiva humlen som har dominerat utan en bra balans mellan framför allt en schysst sötma från malt/honung med en trevlig efterbeska...tror nog att dina smaklökar har pajat av alla humle bomber;)...undrar även om du alltid har druckit amerikansk procentiga humlebomber eller har du gillat resten av den fantasiska ölvärlen...utan att gämföra allt med humlebomber?

andersand sa...

När jag har kritiserat svenska öl för brist på humle eller humlesmak och arom så är det inte nödvändigtvis med amerikansk öl som jämförelse. Självklart förstår jag att Brännskär inte skulle vara en humlebomb men en "touch" eller en viss balans hade jag väntat mig. Här var det bara otroligt sötsliskigt och det fanns inte humle någonstans överhuvudtaget. Det är inte vad jag kallar balans.

Samtidigt sa jag även att det kändes "utgånget" redan nu och det kan ju innebära att det helt enkelt har stått på hyllorna för länge och förlorat "balansen".

Min kärlek för öl började med belgare (oftast sötare sådana), jag uppskattar både belgisk och tysk veteöl, spontanjäst och ja, till och med en o annan lager ;) Öl måste antingen ha en jävla finess eller helt enkelt vara jävligt väl bryggda men helst ska de vara båda enligt mig.

Lennart sa...

Det låter bra att du inte är helt insnöad för livet är för kort att koncentrera sig på en sorts öl...för att citera dig fast på mitt sätt, att ibland är det kul när någon inte drar på för fullt och faktiskt lyckas, då är upplevelsen total.