torsdag 11 juni 2009

Nils Oscar India Ale

Okej, svenskt öl nummer tre. En IPA som kostar 18,50 kr på systembolaget ifrån Nils Oscar kallad "India Ale" där den amerikanska humlesorten Amarillo spelar huvudrollen. En rolig liten berättelse ifrån systembolag besöket då jag handlade detta öl är att bredvid mig stod en äldre herre med ett par burkar "stor stark" i korgen, han frågade en av systembolagets bättre expediter om förslag på god öl och expediten frågade "vill du ha någon god lätt öl eller?", den äldre herren svarade då på extremt bred skånska "nääe jag vill now haw nått mä lite mer beska i". Då rekommenderade expediten artigt Oppigårds öl vilket jag antar kan vara ett bra inkörningsöl för trångsynta gubbar. Den äldre herren lutade sig hursomhelst fram mot beskrivningen av Oppgigårds "Golden Ale" på hyllan, putade ner glasögonen på näsan och lästa först prislappen, "16 krownor! ow herregud!" han småfnittrade och sa sedan till expediten "honung!? o blommor!? äwr di här en blomsterhandel?" för att sedan vandra vidare, utan Oppigårds i korgen.. Nåja, svårt att återskapa men blomsterhandel kommentaren på bred skånska var helskön, synd att det inte lät så lockande i hans öron dock. Nu till Nils Oscar India Ale, ett öl som systembolaget beskriver som "Fruktigt humlearomatiskt öl med viss knäckighet och medelstor beska, inslag av apelsin och ananas... Systembolagets beskrivningar har aldrig funkat för mig men visst, vi får väll se.


Ölet är snyggt, klart med en med en skön djup kopparfärg vilandes under ett litet lock av vitt skum som också lämnar små rester efter sig på glasets innerkant. Doften är söt av malt, lite karamell och en "brödighet" likt det I en pilsner. En del trött amerikansk humle gör sig påmind under detta men det spelar iaf inte huvudrollen i aromen. Smaken är likt aromen med ytterligare trötta humlesmaker och mycket "pilsner karaktär" I avslutningen. Efterbeskan är rätt ordentlig och biter i bra utan att bli vass eller obehaglig och visst, jag känner till och med en del smygande tropisk frukt.

Den slutgiltiga domen? För sött och ofriskt men med viss potential och ganska stilig lätthet. Närmar sig lite en amerikansk pale ale men når inte riktigt dit på grund av den trötta humlen som jag dock inte tänker beskylla Nils Oscars för då ett sådant här öl knappast trivs med några längre solsemestrar på systembolagets varma hyllor. Det är ett rätt trivsamt öl utan större brister (även om jag personligen inte uppskattar "pilsner karaktär" I en IPA) som dock lider av en viss ofräshet och saknad av diskant. Ett typiskt svenskt öl som lyckas klättra några steg längre upp än svennelagern utan att nå hela vägen. Skulle jag sedan förvänta mig en amerikansk IPA på grund av nämnandet av det amerikanska humlen så skulle jag bli grymt besviken och åter igen skulle ölet hamna lååångt där nere på min personliga IPA-lista.

PS. Jag skulle inte tacka nej till en purfärsk flaska eller ett glas från tapp.

6 kommentarer:

David L sa...

Senast jag drack den här var den jästig och trist. Inget bra alls. Saisonen var dock riktigt tråååkig. Kanske en kass flaska men ändå.

andersand sa...

Håller med om att saisonen inte var något att hänga i granen, tyckte den var jobbigt kryddig, ofrisk (söt) med för låg kolsyra och hade även en jobbig "rå-kornig" eftersmak. Modigt att ge sig på stilen och släppa den på 75'a dock. Sen frågar man ju sig vad de tänker när de smakar ölet och siktar på en saison "ja det här var ju skitbra, det är inte friskt, livligt och gräsigt som saison brukar vara men vi släpper det ändå och vill folk att den ska torra till sig så får de väll lagra den ett tag!"

Lite mycket ingredienser för ett så pass tamt resultat kan jag tycka. Det finns säkert lite fler flaskor Saison De Erpe Mere där ute på hyllorna, 30kr billigare och tusen gånger mer saison.

dempa sa...

har kanske bara druckit gamla flaskor, men den är tyvärr ingen favorit hos mig.. alldeles för trött humle och det du antagligen beskriver som "pilsner"-karaktär är något som jag känner igen som för mycket "hö/halm"..

Weine sa...

Tycker att den är ok faktiskt, iaf de gånger jag kommit över den. Men precis som dempa säger finns naturligtvis denna hö/halm-karaktär som "Nisse" kör som sin hussmak.

Rekan sa...

Minns för några år sedan när jag tyckte att Nils Oscar India Ale var bland det beskaste som fanns :)
Tycker fortfarande att den är rätt ok på fat.

Deras Saison tyckte jag var riktigt trevlig. Gillade fruktigheten. Är dock ingen rutinerad saisondrickare, men den har fått ganska bra omdömen på Ratebeer.

Diablo III items sa...


this is an amazing, stunning, basic and genuine online video of an good plan. I am a real enthusiast of one's operate! I'd require a chunk of treat away a new woods every day. wow cd key