fredag 8 maj 2009

Storbesök

Igår fick jag angenämt besök av Bröderna Lindström och med sig hade dem några kära vänner i form av Pliny den äldre, en yngre och en äldre Dreadnaught samt en humle hora ifrån Tyranena. Alla var varmt välkomna in i mitt kök där vi gjorde oss redo för en riktig helamerikansk humleorgie. Här fanns det inget "börja försiktigt" nej utan så fort vi slagit oss ner vid köksbordet knäppte Markus upp kvällens "svagaste" öl Pliny The Elder ifrån Russian River Brewing. En färsk humledrypande sak som jag enbart provat en gång innan, då under mitt besök i NY. Snacka om att jag var tacksam för att jag fick prova den, en av världens bästa dubbel/imperial IPA igen, det är ju knappast ett öl man hittar stående ensam på en hylla på systembolaget.. Drömma går dock.


Som ni ser på bilden ovan är det ren nektar som forsade ur 50cl flaskan, jag har skrivit några rader om ölet innan och jag står kvar vid den mindre hyllningen även om det nu vid köksbordet halvt oseriöst diskuterades om "Pliny" är lika bra som "Hopslam" eller enligt många världens bästa dubbel/imperial IPA "Dreadnaught". Jag tror vi enades någonstans om att Pliny doftar något mer fantastiskt än vad det smakar och att smaken inte är riktigt lika fyllig och komplex vissa andra öl av samma stil. Med det sagt är det också viktigt att påpeka att Pliny är något av de smaskigaste jag har druckit, det är en ren, rå, drypande humlejuice och jag hade aldrig tackat nej till ett glas, en flaska eller en back för det är verkligen jätte gott och något mer "sessionable" än många lite starkare öl av samma stil (ligger ju bara på 8%..)


Nästa öl på kvällens lista var en flaska "Hop Whore" ifrån "Tyranena brewing", ett bryggeri som jag aldrig har provat något ifrån innan men visst har jag registrerat deras fyndiga etiketter och ytligt nog varit ganska nyfiken..


Tyvärr finns det inte så mycket att säga om "Hop Whore" annat än att flaskan var för gammal, det doftade nästan enbart söt karamell och smakade ungefär likadant. En mildare efterbeska hängde kvar i munnen men överlag var det ganska tråkigt. En liten parfym lik humleton kunde anas i doften men that's it. Synd men vi svennar bör ju vara vana vid sådana här lagrade dubbel/imperial IPA vid det här laget.. Ölet såg rätt fint ut iaf, det är alltid ett plus!


Besvikelsen på den tråkiga humlehoran höll inte i värst länge då vi hade två flaskor Dreadnaught väntandes på oss i kylskåpet. En färsking med ny skinande etikett och en äldre ifrån "Ölbutikken". En intressant jämförelse väntade och vi diskuterade en stund hur vi ville gå till väga. Det blev dock så enkelt som "färsk först" och "sliten sist".


Vid första sniffen på den färska Dreadnaughten kände jag direkt en skillnad efter att bara ha druckit den lite åldrade innan. Skillnaden i doften var extremt tydlig men även i smaken kom de mer tropiska frukterna fram tydligare. Jag ska inte recensera ölet då jag har gjort det innan och även om det var en äldre flaska så är det ju samma öl, nu bara med mer färskare humle.

Efter att ha avslutat den färska flaskan så körde vi den slitna direkt efter och ja, jävlar vad sött det doftade i jämförelse, smaken var också betydligt mer "fadd" men trots det fortfarande väldigt god. Det är som sagt fortfarande ett jävligt bra öl men som väntat vann den färskare flaskan ganska överlägset och de där 250 svenska kronorna man har betalat för gamla flaskor på Ölbutikken gjorde sig minst sagt påminda, speciellt eftersom en flaska går på runt 13 dollar i USA..


Nåja, var det slutprovat nu? Njääe, klockan hade inte hunnit bli värst mycket och det fanns definitivt plats för några centiliter öl till. Vad toppar man då Dreadnaught med? Jo det gör man med Behemoth.. Så jag tog fram en färsk 09'a och började skala bort vaxet. Bröderna Lindström hade inte provat detta monster innan så det kändes riktigt bra att kunna bjuda på något roligt och som väntat var lika bra som de senaste gångerna jag provat det. Vi njöt ölet i en stunds tystnad men föll sedan in på ett ämne som jag själv har funderat över tidigare, hur funkar lagrad Behemoth? Vi har ju inplanerat en liten vertikalprovning av Behemoth 07, 08 och 09 om ett tag och som det känns just nu är förväntningarna på de lagrade väldigt låga med tanke på hur schysst humlekaraktär den färska har. Ska bli väldigt intressant hursomhelst och jag ska försöka dokumentera skillnaderna även om jag i slutändan, här på bloggen enbart kommer lägga upp något i stil med "färsk var bäst". Nu ska jag inte gå händelserna i förväg dock..


Ja, som ni ser så var det inte en av de sämre kvällarna. Jag skickar ut ett stort tack till Bröderna Lindström för ännu en grym kväll i gott sällskap och med en och annan helt okej bira.. Mumsfillibabba!

8 kommentarer:

dempa sa...

!!!

Christer sa...

Smakens! Hoppas få dricka Pliny the Elder och lite annat gott på plats hos Russian River i Santa Rosa i sommar. Färsk Dreadnaught följt av Behemoth låter suveränt. En härlig ölkväll!

Marcus sa...

Kan bara hålla med om Pliny... drack upp den jag beställde från Cracked Kettle för ett par dagar sedan och bara rös av välbehag. Drack även någon dag senare en Hopslam, men måste faktiskt säga att jag föredrar Plinyn, även om Hopslam naturligtvis är sjukt bra den också!

hirigalzkar sa...

Helt sjukt vilka grejer du konsumerar dagligen! Dricker du någonsin "vanlig öl"? Favoritöl ur sytembolagets ordinarie sortiment? :-)

andersand sa...

Dempa: ?

Christer: Sök efter "pliny the younger" också, ska vara fantastisk!

Marcus: Ah det är inte helt rättvist att jämföra dem, det enda de egentligen har gemensamt är att de är av samma stil och är ett par av de bästa.. Jag tycker båda är fantastiska..

Hirigalzkar: Ja det har blivit mycket gott skit på senaste, drack ett par schyssta stone, råg IPA och Dark Lord 09 mm igår ;) Nåja, sommaren som student har ju också en tendens att bli ganska torr så jag njuter väll nu och lider senare..

andersand sa...

Åh oh ja, Orval är nog min favorit på systembolaget. Vi har det rätt bra med billiga, högklassiga Trappister på de bättre systembolaget butikerna. Rochefort 8 o 10 är alltid fantastiska också.

;)

bark sa...

Det jag reagerar lite över när jag läser det här är – och det har egentligen inget med ”Anders And” att göra – är att det slulle vara i stort sett omöjligt att göra den där häftiga provningen om man bara skulle använda sig av Systembolaget. Hm, man borde prata lite med dem och publicera. Mmm... Häftiga öl i vilket fall!

Blogger sa...

Whether your prime concern is variety or taste, Vaporfi is will fulfill your vaping needs.

With vape juices that are extracted from food-grade ingredients, their vaping flavors are deliciously smooth and consistent.