lördag 23 maj 2009

Plocka blåbär (moral och etik)

De blå små bären är inga man stöter på ofta, bara ibland vid rätt tillfälle när man är ute och vandrar i den djupa mörka skogen och ibland till ett monstruöst liter pris på en COOP butik nära dig. Men även kan man hitta dessa fantastiska bär blandade med lambic i Cantillons mycket begränsade och exklusiva "Cantillon Blabaer" som de flesta antagligen redan vet bryggs exklusivt för Ölbutikken och då säljs enbart av Ölbutikken, eller, iaf fram tills nyligen då en begränsad mängd flaskor dök upp i den holländska butiken "Cracked Kettle". Den Amsterdam baserade butiken har erbjudit många exklusiva och begränsade öl till massorna och inte minst då för att de "skeppar", till bland annat Sverige. Öl som tex Dark Lord och The Abyss har erbjudits under korta perioder men snabbt sålt ut och butiken är verkligen effektiv vad gäller uppdaterandet och erbjudandet av häftiga amerikanare på deras hemsida.


Jag har egentligen inget emot butiken, anledningen till att jag inte har använt den själv är enbart att det kan bli löjligt dyrt och jag kan bli lite grinig när pubar eller butiken tar för extrema överpriser. Ta Three Floyds "Dark Lord" tex, denna såldes för ca 60 euro + frakt, vare sig det är värt det eller inte är ju självklart upp till var och en men jag själv är inte riktigt villig att lägga närmare 1000kr för ett öl som kostar 15 dollar på bryggeriet. Jo sen vet jag om "Dark Lord Day" och hela den historien men "Dark Lord" är ingen konst att byta till sig och då till ett "dollar för dollar" värde. "Men du då!? Du köpte ju Dark Lord för 350 DK i Köpenhamn!" Ja och 350 DK blir under femhundringen, betydligt billigare med andra ord och några hundralappar extra för transport ifrån USA var jag i detta fallet villig att betala när jag i sin tur fick chansen att i princip bara gå in i butiken och "ta en flaska".


Hursomhelst, nu snackar vi om Cantillons blåbärs lambic som då kostar 50 euro för 37,5cl och 75 euro för 75cl på "Cracked Kettle", ett ganska rejält pådrag då en 75'a har ett värde på ca 20 euro när man köper den i den enda butiken den egentligen ska bli såld i, Ölbutikken. Nåja, absurda överpriser har vi nästan lärt oss att leva med tack vare kedjor som Bishops Arms och liknande, den egentliga frågan är här, hur blåbärs lambicen har hamnat i Holland, tillgängligt via en butik som inte har lov att sälja ölet. Den saftiga prislappen på "blåbär" säger oss att en resa ifrån Amsterdam till Köpenhamn hade kunnat löna sig förutsatt att det köpts en del, men den exklusiva lambicen kan även rent logiskt ha blivit såld vidare av någon, då hade faktiskt både butiken och personen som sålt lambicen vidare tjänat en liten hacka. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till men Jeppe ifrån Ölbutikken har sagt att om någon köpt en "större mängd" blåbärs lambic så har han frågat och blivit lovat att den inte ska säljas vidare. Som ölbutiksägare är väl samtidigt en sådan här situation knappast något man går och oroar sig för, på flaskan står det "brewed for Ölbutikken" och det är allmänt välkänt att det är enbart just i denna butik som man kan köpa ölet. Jag själv hänger inte upp mig värst mycket på att exklusiva öl säljs till absurda priser av fel personer men när ett öl är bryggt exklusivt för en butik, där butiksägaren har kört bil ner till Belgien med bagaget fullt av blåbär för att få ölet bryggt, ja då undrar jag var fan hedern sitter när man "snor" öl och sedan säljer vidare via sin hemsida. Jag ska inte påstå att jag vet, men jag misstänker att "Cracked Kettle" inte direkt hade fått tillstånd av Three Floyds att sälja deras Dark Lord heller.

På ratebeer.com lät diskussionen "varför ska Jeppe gnälla när han säljer Westvletern i sin butik?" och som de flesta vet vill inte munkarna att deras öl säljs vidare och på sätt och vis kan jag tycka att även det ska respekteras. Ska man samtidigt vara helt ärlig så kan man ju fråga sig, var säljs inte Westvletern ölen? De finns lite här och där i Köpenhamn och ja, de finns utspridda över hela världen. De säljs både dyrt och extrem dyrt men munkarna har väl aldrig ringt upp Belgobaren eller Akkurat i Stockholm och krävt att de slutar sälja deras öl, eller? Munkarna må motsträva stor försäljning av sina öl men ärligt talat, vilka mängder snackar vi egentligen? Ölet är generellt sätt för dyrt att köpa backar av (förutom vid klostret) och det kommer trots stor spridning och utökad tillgänglighet inte bli något vardagsmärke och i slutändan är det ju munkarnas produktion och försäljning som kontrollerar ölets tillgänglighet. Jag tror med andra ord att munkarna är rätt nöjda ändå och jag ser inte deras tre öl, som de alltid brygger som något lika exklusivt som Cantillons blåbärs lambic. Inte för att ölen inte är fantastiska men just för att de brygger vad de alltid brygger och det kräver inte att någon kommer ner med en bunke danska blåbär och det kräver inte heller samma speciella utrymme i tunnan som Ölbutikkens blåbärs lambic gör. Det är alltså enligt mig en skillnad eftersom både ölen och produktionen av dessa är väldigt olika, sen kan man säga att det är dubbelmoral i vilket fall som helst men jag ser inte riktigt hur det "drabbar" munkarna när deras 6, 8 och 12 säljs lite här och där runt om i världen. Däremot ser jag hur det drabbar Cantillon och Ölbutikken när blåbärs lambicen säljs till hutlösa priser på andra platser då vi snackar om en betydligt mindre produktion som säljs i förtroende till ölälskare som besöker Ölbutikken, butiken som har de exklusiva rättigheterna att sälja ölet. Bara för sakens skull så skulle ju Jeppe kunna sluta sälja Westvletern, de som vill ha tag i en flaska eller tre kan ju handla samma öl på "Barleywine" eller "Plan B" och Jeppe skulle i sin tur rättmätigt kunna gnälla om Cracked Kettles "stöld" utan att bli kallad hycklare.

Jag tänker inte uppmana någon att inte handla av "Cracked Kettle" men jag tycker det är värt att ifrågasätta butiken då sälja vidare blåbärs lambicen inte känns jätte hederligt i min bok. I vissa fall är det ju något positivt när svårtillgänglig öl sprids och det är ju häftigt att vi svennar kan få tag i öl som Hopslam, Pliny The Elder och ja, Dark Lord men det finns samtidigt ett alternativ och det är ett alternativ som gynnar "öl samhället" och en själv i längden. Jag snackar då om att byta öl..


Då kan man ju börja med att ifrågasätta om det är okej att skeppa iväg ett öl som Cantillons blåbär lambic, är inte det till att förstöra för butiken som så exklusivt ska sälja de dyra dropparna? Nej det är det inte, det uppmanas att sprida ölet men enligt mig med en känsla av både heder och respekt för öldrickare, ölet är inte pengar även om det kostar pengar och när du byter bort din öl så gör du det emot annan öl.

I USA är uppenbarligen Cantillons blåbärs lambic extremt eftertraktat och de flesta amerikaner skulle slänga sig ut för ett stup för att få tag i en flaska. Det här måste dock vi som byter med blåbärs lambicen ta hänsyn till och inte utnyttja, vill vi gynna "öl samhället" så måste vi ha förståelse för hur eftertraktat ölet är och samtidigt ha koll på de oskrivna reglerna som gäller när man byter öl med framför allt amerikaner. Generellt sätt kan man säga att det är "vanligt vett" som gäller när man byter öl men det är lätt att bli förvirrad gällande alla regler och system när man "trade'ar". Över det väldigt opersonliga Internet är det lätt hänt att man börjar se öl som bokstäver på skärmen, man börjar titta till "raritets värde" och andra luddiga och väldigt o-fysiska faktorer vilket kan resultera i att man tror att man sitter på en ovärderlig diamant. Så är dock inte fallet, Cantillons blåbärs lambic är ett öl precis som Sierra Nevada Pale Ale eller Bitburger pils och frågan man måste ställa sig innan man byter bort sina älskade blåbärs flaskor är "vad vill jag ha för en flaska?". Det är här det blir lite problematiskt, vill man inte ha så mycket som möjligt? Och är det inte lätt hänt att man istället vänder på frågan och säger "vad kan jag få för en flaska?" och det är där man ligger på gränsen, det är då man är ute på hal is. Visst kan man fråga sig själv ovanstående fråga men säger man det till potentiella bytes partners så låter det lätt väldigt girigt. Är man en äkta öl älskare så bör man väll veta vad man kan få för en flaska? Ja och svaret är ganska enkelt, du får öl för exakt vad ditt öl kostar. 145 DK eller 25 dollar öl för en 75'a blåbärs lambic helt enkelt. Men raritets värde då!? Jag tycker personligen inte att man ska räkna in något raritetsvärde om man själv är ute efter eftertraktade amerikanska öl, det är ett mycket luddigt och mycket suddigt begrepp och åter igen är man ute på hal is om man försöker fiska åt sig "två relativt svårtillgängliga öl" för ett "väldigt svårtillgänglig" där partnern går minus på 20 dollar. Sen är det ju skillnad om man vill byta till sig väldigt lätt tillgänglig amerikansk öl men de flesta som gör jobbet att skicka över det stora havet har nog lite häftigare öl i åtanke. Husomhelst, byter man med blåbärslambicen så kan man i många fall be om vilket amerikanskt öl som helst men nyckeln är att lägga sig på ett ungefärligt "dollar för dollar" värde. Ett exempel på hur ett enkelt och rättvist byte ser ut är "Jag har en 75cl flaska Cantillon Blabaer ($25) och vill byta den mot en 37cl flaska Angel's Share ($15) och en 65cl flaska Kate the Great ($10)". Chansen att bytet blir lyckat är stor och redan på förväg har man räknat ut att det är "rättvist", att man inte "förlorar pengar på det" och det viktigaste, att man får två öl som man vill prova. Det är väldigt viktigt att vara tydlig när man byter öl, amerikanare kan vara rätt knepiga att kommunicera med (...) och är man övertydlig så kan man iaf alltid falla tillbaka på faktumet att man har erbjudit sin bytespartner all information vilket kan vara bra ifall något skulle gå snett.

Jag ska inte försöka mig på att skriva en stor guide om hur man byter öl utan syftar här mer på "moral" i ölvärlden. Folk påstår ofta att ölmänniskor är den skönaste typen, att ölkulturen har en lång fantastisk historia men samtidigt lyckas vara opretentiöst och okomplicerad, generös och välkomnande. Girighet, snålhet, stöld och respektlöshet hör inte hemma i ölvärlden och vi som är djupt intresserade av och älskar öl måste värna om det som en gång bjudit in oss i dess mumsiga värld. Det har varit mycket snack på både ratebeer.com och beeradvocate.com om Ebay försäljningar, dåliga "bytare" och butiker som säljer öl olagligt och det var det som fick mig att börja fundera över vad vi "vanliga öl älskare" kan göra för att bibehålla det schyssta inom ölvärlden. Jag vill egentligen bara förespråka rättvisa byten och givmildhet samtidigt som jag vill kasta lite bajs på butiker och pubar som tar extrema överpriser, som är oärliga och gör öl betydligt mer pretentiöst än vad det är. Jag behöver inte "världens mest exklusiva öl", Jacobsen kan köra upp sin vintage serie, Cracked Kettle kan köra upp "sin" blåbärs lambic och om de så skulle börja sälja 3Fonteinens Framboos så kan de köra upp den också!

Jag ska själv snart byta bort några flaskor blåbär men har också reserverat ett par som ska få stå här hemma, inte för lagring och inte tills de blir mer värda eller mer eftertraktade nej, utan för ett tillfälle då jag får besök av någon som inte har provat ölet och är nyfiken. Då ska jag korka upp och bjuda på blåbärs lambic, för det finns ju inget roligare än att dela med sig.

13 kommentarer:

Marcus sa...

Mycket bra inlägg och jag håller absolut med i det mesta du säger. Jag blev själv mycket förvånad när Cracked Kettle sålde ett begränsat antal Blåbär. Jag blev också djupt chockad över priset och tänkte - men köpte inte Anders typ 9 stycken? Hur f-n har han råd med det? Så jag kikade in på Ölbutikkens hemsida och det var ju helt andra priser. Självklart inte något billigt öl där heller, men överkomligt. Så visst tycker jag att det är hutlöst och lite respektlöst av Cracked Kettle att sälja dessa och till det priset.

Ska man då bojkotta Cracked Kettle? Jag tänker då inte göra det. Hade jag bott i Malmö hade det kanske varit på tapeten, men jag har helt enkelt inte någon annan möjlighet att få tag på Pliny, Hopslam, Behemoth och dylikt på annat sätt. Visst, jag kan ta tåget ner till Köpenhamn, men vad kostar inte det?

Cracked Kettle har fungerat utmärkt de gånger jag har beställt och visst är det lite överpriser, men det betalar jag gärna så länge vi har monopolet kvar här i Sverige. Tänk om det försvann - skulle ju inte hinna säga "Ölbutik" innan Oliver Twist öppnade en butik då.

Men ska förmodligen ner till Köpenhamn en sväng i sommar och då lär det till att ta med sig åtminstone en - stor! - tom resväska!

dempa sa...

Hmmm.. var det inte Niggze som shoppat på sig ett gäng Blåbär.. ;)

bark sa...

När man handlar från Cracked Kettle, hur funkar det med alkoholskatten? Säljs ölen med nederländsk skatt och så läggs svensk skatt ovanpå det?

Baggen sa...

Jag har beställt lite holländsk öl från Cracked Kettle ett par ggr och de gångerna har inte tullen brytt sig om mitt paket. Jag misstänker att de inte bryr sig om det såvida det inte rör sig om sprit och/eller hutlösa mängder alkohol.

Markus sa...

Bra inlägg kring ett rätt snårigt ämne. Har bytt öl med en amerikan tre gånger och har än så länge försökt byta krona mot krona, dvs. helt ignorera hur svårt ölet är att få tag på. Blir ju aldrig fråga om någon milimeterrättvisa, ibland får man lite mer öl för pengarna än andra gånger men det är ju en hyfsad måttstock i varjefall. Senast skickade jag ett par extraöl som var rätt dyra och då gjorde jag ju ett aktivt val att vara lite schysst, jag förlorade rent penningmässigt på det men å andra sidan blev ju killen jag bytte med exalterad. Det om något ger ju lite positiv karma, nästa gång kanske jag får någon schysst öl på köpet.

Fredrik sa...

Bra inlägg som vanligt Anders, intressant debatt.

andersand sa...

Jag förstår att man inte vill bojkotta Cracked Kettle helt på grund av detta, jag håller mig till byten tills vidare dock, "fult" är enligt mig rätt ord för att sälja vidare blåbär..

Blåbärsbilden överst på sidan ser så jävla inbjudande ut kom jag precis på, jag kanske får ta tillbaka det där om att spara nån flaska och dricka upp skiten ikväll istället... ;)

Gyllenbock sa...

Bra inlägg. Tänk om man kunde beställa öl från Ølbutikken, hur bra vore inte det?

Johan-FemKommaNoll.TV sa...

Argt och bra inlägg.

Fenomenet i sig är inte ovanligt tyvärr. Sådant sker i de flesta branscher. Ta kläd/skobranschen, där händer sådana saker med jämna mellanrum. Någon åker till Italien med en tom resväska. En vecka senare hänger plaggen i den hypade butiken i de stora städerna. Samma sak sker med fel leveranser och stulna saker. Det blir vi som i slutändan får betala.

Jag hoppas vid tillfälle att man får vara med när du öppnar en av denna ;)

andersand sa...

Gyllenbock: Rätt onödigt att beställa ifrån ölbutikken när det bara tar en timme att ta sig dit ;)

Johan: Säg till nästa gång du är nere i Malmö så delar vi en flarra!

ricke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ricke sa...

Väldigt bra inlägg om ett snårigt ämne. Jag får nog säga att jag står på Jeppes och Ölbutikkens sida här, fast jag tycker nog ändå att det där med westvleteren är tveksamt. Det där med att rättfärdiga ett tveksamt handlande med att många andra gör det håller inte speciellt bra. Ett demokratiskt moralbegrepp faller rätt platt. Fast å andra sidan, oavsett om Ölbutikken säljer westvleteren så rättfärdigar det inte att Cracked Kettle säljer blåbär.

Fast det var egentligen inte det jag hade tänkt kommentera på. Tänkte bara inflika att hypen kring blåbär inte lär minska framöver. Den har rätt få recensioner på BA, men har nu i maj fått tre nya omdömen varav två ger den maxbetyg. Det har resulterat i att den slagit sig in på topp 100 listan, något som troligen gör den om möjligt ännu mer eftertraktad, åtminstone i Amerikat. Så det är inte omöjligt att den dyker upp på andra ställen som sysslar med tveksam försäljning.

fifa 14 ps4 coins sa...

all you perform is simply therefore magical as well as stunning. cherished this particular.




fifa coins online
cheap elo boost
cheap fifa coins
ultimate team coins