onsdag 20 maj 2009

Läget?

Nej jag är inte död även om det inte var långt ifrån sådär runt tolvslaget natten till förra söndagen.. Min tystnad är helt och hållet beroende på en flytt som inneburit tillfällig brist på internet tillgång och såklart faktumet att jag har varit upptagen med att släpa stora och tunga saker, tunga öl och annat livsviktigt till min nya lya. Hursomhelst tänkte jag kort skriva ett par ord om den gångna helgen och dess upplevelser.

Det började i fredags då jag såg till att vara ute i god tid för ett litet special släpp på Ölbutikken, då av bland annat 80st "Mikkeller X Calvados Barrel Aged Imperial Stout" som jag verkligen såg fram emot då jag uppskattade det på förra årets öl festival. Morgonen började hursomhelst mycket bra då jag mötte en massa sköna ölnördar utanför butiken, bland annat Rojo och Baggen ifrån "Beerwell", Ricke ifrån "Stouten och kapitalet", Fredrik ifrån "Malt Humle Jäst och Vatten" med flera. Även en liten "trade" med en trevlig dansk hann ta plats utanför butiken innan dörren öppnades för den ganska stora bunten människor som fick trängas på väg fram till kassan. Butiken var så packad att jag snabbt bara plockade på mig "det viktigaste" och gjorde resten en tjänst genom att ställa mig på gatan. Här snackades skit (öl) tills butiken började bli tom då jag sprang in ännu en runda efter ett par flaskor Liefmans Goudenband och en Alesmith IPA. Detta följdes av ännu mer shitchat och sedan en smått krävande promenad mot "ströget" där jag dumpade min last för att sedan ta mig bort till festivalen.

Solen värmde ordentligt, det var en riktigt bra dag och jag vandrade glatt mot centralen för att hitta rätt S-tåg. Väl framme på festivalen så svängde jag höger direkt mot "De Molens" bås för en IPA följt av en "ekad" Hell & Damnation (den sistnämnda var/är fantastisk!) Jag spatserade sedan runt festivalen ett tag, slappade lite i solen och mådde allmänt bra. För att inte det här ska bli en hel novell så kan jag ju summera resten av dagen med att säga att allt gick sansat och lagom till, jag höll mig till "varannan vatten" och kände inte av något speciellt när jag vaknade lite för tidigt på lördagsmorgonen hemma hos kompisen i Köpenhamn.
Eftersom denna kompis har turen att bo tio minuter ifrån Ölbutikken så bestämde jag mig för att gå dit igen när de öppnade och plocka upp ännu en flaska "Calvados Barrel Aged Imperial Stout" samt ett par flaskor "Eiken Hell & Damnation" till eftersom den verkligen föll mig i smaken. Sedan blev det en repris på gårdagen, ner till ströget för att lämna av öl och ta en macka o en kopp kaffe. Efter denna lagom lugna morgon så var det dags att möta upp med Markus på Köpenhamns "huvudbanegård" och sedan bege sig mot festivalen än en gång. Lördagen började likt fredagen med massor av bra öl och "varannan vatten". Klockan gick och markerades ordentligt av de timliga "släppen" hos Mikkeller och De Molen och när det började närma sig kväll, ja då gjorde jag det klassiska misstaget och ökade tempot lite på provandet, jag började hoppa över det viktiga vattnet och åt endast en "pölse" till middag. Sen kan ni ju räkna ut vad som hände. I ett mindre nyktert tillstånd förvandlades provandet till supande och om jag minns rätt avslutades festival besöket vid Mikkeller båset där Gareth Oliver bjöd på Brooklyn Black OPS. Någonstans där så blev vi resterande besökare eskorterade ut av arrangörerna och fick krypa bort till S-Tåget.. Resten är i sin tur relativt svart..

På söndag morgon, vid sådär alldeles för tidiga 9 tiden ljusnade det och jag fann mig själv liggandes I fosterställning hemma I sängen I Malmö med en pigg och rapp flickvän som sprang runt och arrangerade prylar och möbler I det klara morgonljuset. Om två timmar skulle vi sätta igång och flytta och idag, ja då var det dags att ta de tunga grejerna eftersom den dagen var den enda då vi hade tillgång till släp.. Jag yrade halvsovande till min osympatiska kvinna att jag inte skulle kunna flytta just denna dag men fick bara höra ett stenhårt "vi måste" tillbaka och ja, jag antar att vi var tvungna trots att jag kände mig både fysiskt och psykiskt helt o-kapabel. Jag ska iofs inte lipa nu i efterhand men kan ju säga som så att de första fyra-fem timmarna av flyttande var något av det djävligaste jag har varit med om. Jag ångrade så grovt de där sista timmarna på festivalen, planen var ju att "ta det lugnt" men i helvete heller, så funkar man inte.. Nu ska jag dock vända på det hela och försöka fokusera på det positiva istället och då nämna några öl som jag tyckte var alldeles utomordentliga under festivalen, en del har uppenbarligen glömts bort dock..

De Molens "Mout & Mocca", "Black Damnation", "Eiken Hell & Damnation", "Hemmel & Aarde Bruichladdich Barrel" och "Heil & Zegen", Mikkellers "Stella 0 festival special 2009", Nörrebro "Seven Imperial Stout", "Seven Imperial Stout Port Barrel", Beer Here "Essentia Bina Imperial Porter", "Lupulus Pale Ale" med mera.. Jag vill nog påstå att det, för mig var Mennos fantastiska öl som var festivalens stabilaste och mest upplevelserika, jag tror inte jag smakade ett enda öl som var dåligt ifrån De Molen på denna festival utan som sämst var ett fåtal bara "ok+" och för mig känns det som ett rent privilegium att ha öl som "Eiken Hell & Damnation", "Lang & Kaal" och "Black Damnation" här hemma, speciella öl som kräver väldigt speciella tillfällen. Något annat värt att nämna om festivalen är att jag stötte på en massa trevliga ölnördar, både danskar och svenskar och stämningen i allmänhet var riktigt god, så nu skickar jag ut ett "trevligt att råkas!" över internätet.

Något annat positivt är min nya lya som gradvis börjar ordna upp sig själv, ölen får plats, ölglasen får plats, studioutrustning och datorer får plats, till och med jag och flickvännen får plats. Vår balkong är också riktigt rejäl och kommer bli väl använd nu under sommaren. Tänk ett friskt saison öl i eftermiddags solen eller en oude brune i kvälls svalkan, mmm.. kan knappt bärga mig men jag bör tills bakfyllan orsakad av lördagens galenskaper har lagt sig.. Jag lovar att rapportera när jag har kommit till det stadiet..

10 kommentarer:

affe sa...

Haha, sjukt läsvärt inlägg! gjorde mig på nått sätt lite glad, tack

Baggen sa...

Kommer en rapport på beerwell ikväll. Har varit slö som tusan denna vecka!

Var trevligt att träffas och tjöta lite iaf! Får väl se när man råkas vid nästa tillfälle!

Christer sa...

Hoppas nya lägenheten funkar bra! Har själv varit med och flyttat rätt bakis...väldigt okul. Skulle gärna ha varit med på ölfestival i helgen men det var ju Göteborgsvarvet samtidigt...

Victor sa...

Som Andreas brukar säga; en tia för varje gång man funnit sig själv liggandes i fosterställning, skakandes med dödsångest efter en hård ölkväll... typ. =)
Att flytta i kombination med det hela låter dock överjävligt.
Allt annat lät väldigt trevligt!

Weine sa...

Jadu Anders verkar varit trevligt värre där i Köpenhamn. Att det blev lite FÖR mycket förvånar mig inte då det gärna blir så när man släpps lös i godisbutiken :)

ricke sa...

ja, det var rätt trångt på Ölbutikken i fredags. Låter som en bra festival och jag blev rätt sugen på att prova en av mina ekade hel & verdoemenis.

Välkommen till grannskapet förresten.

Fredrik sa...

Haha vi hade kul i alla fall.

Gyllenbock sa...

Härligt inlägg!

Nackdelen med en lite för blöt dag/kväll i ölets tecken är förstås dagen efter, att behöva flytta då skallen är som den är låter verkligen inte som en angenäm upplevelse.

andersand sa...

Jag har återhämtat mig nu! tog en återställare igår ;)

dempa sa...

Åh fy sjutton.

Din stackare.. Eller? ;)