tisdag 26 maj 2009

En promenad på stan

Japp nu är man "hemma" i den nya lägenheten efter en ordentlig promenad över staden. Först blev det "systembolaget" (tro det eller ej) för några tillfälligheter som trillat in på hyllorna (Nögnes porter, Jämtlands Oatmeal Bitter, BrewDogs Trashy Blonde samt Unibroues Trois Pistoles och La Fin Du Monde.) Inga jätte spännande men Nögnes porter och ölen ifrån det kanadensiska bryggeriet Unibroue är bra och de andra, ja de kan vara kul att "prova" utan att behöva beställa massor av själv.


Efter shoppandet vandrade jag långsamt upp genom stan i dagens extremt kvava värme, jag är en av dem som inte byter om till kortbyxor så fort solen sticker fram men i den stunden, ja då önskar jag att jag hade det då svetten rann på alla de ställen där den gör sig som mest påmind. Jag led hursomhelst vidare genom möllan och landade slutligen på "På Besök", ett nytt (för mig) ställe i Malmö en bra bit upp på Nobelvägen. Jag hade hört en del gott om det och kände att det var dags att ta reda på "vad det var för skit". Skiten var helt okej, ett litet men också ganska bra ölsortiment med väldigt låga priser, jag skummade igenom listan och stannade vid Ölfrabrikkens porter.. Sedan gjorde jag som jag alltid gör och frågade "det är på burk va?", svaret blev såklart "ja" och då kikade jag vidare.. Väl vid slutet på den ganska korta listan kände jag mig lite uppgiven men bara för att jag tagit upp den allmänt trevliga personalens tid så beställde jag en Achel Blonde, det var ju ändå ett tag sedan jag drack den sist.


Resten är historia, jag drack upp ölet och det var väldigt sisådär, jag vandrade hem och stoppade öl i kylen respektive "källaren" och efter ett tags slappande på balkongen så öppnade jag BrewDogs "trashy blonde" som var ganska så kass med en obehaglig beska, sötsliskig maltprofil och allmänt snål (tunn) helhet.. Luktade kiss gjorde den också.. Det drar vi dock ett streck över, nu dricker jag nämligen Jämtlands Oatmeal Bitter och den är bättre, det är inget fantastisk men den är betydligt bättre och det är inte ofta man sträcker sig efter det engelska pintglaset där bak i skåpet.. På tal om lättare öl och Sverige så har jag länge spånat på att börja skriva lite mer om svensk öl och vad jag tycker om den. En större ansträngning för att dricka och prova just svenskt följt av extremt ärliga recensioner kanske? Vi får väll se..


Nu piskar regnet på här utanför och det bullrar på där borta i horisonten, perfekt timing för en "La fin du monde" (jag feltolkar för lämplighetens skull..) och ett perfekt tillfälle att avsluta detta ganska intetsägande inlägg. Nej nu pluggar jag ur och kurar ihop mig framför den gamla hederliga TV'n, vi hörs (för nu har jag internet tillgång igen..)

6 kommentarer:

Christer sa...

Jämtlands Oatmeal Bitter tycker jag är okej, ingen ny favorit, men okej. Unibroues öl gillar jag och de har dessutom inga kollikrav, en liten flaska räcker även om det kan ta en stund ibland att övertyga personalen på bolaget om detta.

affe sa...

Trois pistoles är god, påminner mycket om Gulden Draak tycker jag.

Tyckte Trashy blonde smakade billigt schampoo. Att den skulle dofta urin va inget jag tänkte på dock.

Som återkommande läsare välkomnar jag initiativet att skriva mer om svensk bira!

Marcus sa...

Synd att Trashy Blonde inte var bra, har inte testat den själv men är nyfiken på allt från BrewDog. Punk IPA tycker jag är riktigt bra och även Paradox sitter fint.

Nu är de tydligen på gång med en sjukt limiterad öl - Zephyr: en 12.5% Imperial Ale lagrad på Invergordon whiskyfat från 1965. Synd att de bara gör 100 750 ml flaskor - lär ju inte gå att få tag på någon direkt...

andersand sa...

Ah jag har generellt sätt väldigt lågt förtroende för BrewDog, har väll alltid hoppats på att tycka om dem eftersom 1. De kommer till systembolaget 2. De motsträvar "blask" och 3. De är icke traditionella skottar. Hursomhelst blir jag bara oftare och oftare besviken, snart dags att dricka upp deras dyra paradox "anniversary edition" kanske? Jag mailade bryggeriet och frågade dem vad de kände inför lagring av denna men fick inget svar vilket är ännu ett stort minus, pungar man ut närmare fem hundringen för en 33cl av deras öl så förtjänar man väl iaf den infon. Jag ska inte gnälla dock, fick ju flaskan i present..

Niggze sa...

Jag hostade nästan 500 för den flarren. Funderar på att suga ner den snart också, kasst att man inte får något svar från bryggeriet. Tycker också det är ett minst sagt ojämn bryggeri.

rojo sa...

Jag var på Brogatan i tisdags men inte fan hade de nån Dark Horizon för 220 kr. Dock hade de även där en porter på burk, enda skillnaden är att jag öppnade den. ;)