torsdag 28 maj 2009

En bra flickvän

En bra flickvän är en flickvän som kommer hem ifrån Köpenhamn med en flaska o-ekad Yeti till sin käraste! Hon sms'ade på hemvägen och skvallrade stolt.


Tydligen har damerna (flickvän, vänner och arbetskamrater) fått för sig att de ska ha en liten ölprovning här hemma på måndag och de vill ha bra öl, idag handlade de tydligen på barleywine (ska bli spännande att se vad hon släpar hem) och det var snack om att de skulle till Ölbutikken på lördag för inköp av mer speciella öl. Jag rekommenderade dem att dela på en flaska "Stella 0", Mikkellers "festival special" som var mycket god och är utmärkt att dela på ett gäng då den enbart säljs på 1,5 liters flaska. Sedan hade även en av hennes väninnor hävdat att hon gillar mörka och mustiga öl, jag ska försöka att inte vara dömande och påstå att hon syftar på Guinness men risken finns ju, vill hon ha mörkt och mustigt så ska jag nog kunna bidra med ett eller ett annat förslag hursomhelst hoho. Trots allt vill jag försöka hålla mig så utanför deras provande som möjligt, det kan lätt bli lite jobbigt när man hänger med (i jämförelse med dem) elitister så under deras provning ska jag hålla mig relativt tyst och låta deras åsikter och tankar flyga fritt i rummet. Sen finns jag ju självklart i bakgrunden smuttandes på några cl av vardera öl, redo att ge dem all möjlig information, om någon nu undrar.


För övrigt så fick jag nyligen reda på att jag fått ett "VG" i andra delkursen (akustik, ljudteknik, midi, produktion) efter att ha krossat ett ganska enkelt prov, gött, nån grönmögelost och Yeti kanske?

11 kommentarer:

Marcus sa...

Grattis x 2!

För det första till VG och för det andra för din omtänksamma flickvän!

Min sambo är ju omtänksam, men hon har tyvärr noll intresse för öl. Eller rättare sagt - hon dricker Carlsberg typ. Så att hon skulle titta in i en ölbutik och få för sig att köpa en Yeti eller liknande, not gonna happen.

Å andra sidan är hon ju bra på så många andra sätt, så jag får försöka ha överseende med hennes begränsade ölintresse - och dessutom får jag ju ha mina öl för mig själv :).

Hm... sitter och dricker en Anchor Foghorn Barley Wine... den var faktiskt inte så dum!

andersand sa...

Du får jobba på henne, börja med Tripel Karmeliet..

Foghorn är en klassiker, ett riktigt bra barleywine. Har en liten 25cl flaska av denna ifrån 2004 i garderoben som jag inte riktigt har hjärta att öppna än..

Snart Yeti dags här, skål!

Markus sa...

Grattis till VG:t och Yetin! Snömannen är alltid smaskens och jag föredrar honom utan en massa ekspån;-)

Weine sa...

Nå, hur smakar Yetin?

andersand sa...

Gott.. Precis slut :( Men ja, trött som en gnu nu så att somna på en Yeti, ja det är inte helt fel. Funkade som väntat prima med en bit Saint Agur också, äckligt gott.

Nu får man se till att jaga fatt i alla de där "nya" versionerna av Yetin, espresso och chocolate osv?

dempa sa...

Min fru gillar ju som bekant inte öl. Tripel Karmeliet tyckte hon dock inte var äcklig, den "smakade inte öl" som hon uttryckte det.

Sen föll hon för Jacobins Kriek, hon ser faktiskt fram emot att gå till 3 Små Rum ikväll lika mkt som jag gör, det är inte dåligt :)

JoeG sa...

Min flickvän gillar absolut inte öl, och när jag försöker presentera något som inte smakar som "öl" (dvs låg beska och mycket fruktighet/sötma) så är reaktionen: "Usch, det smakar öl!". Trots att man vet vad som väntar blir man lika besviken varje gång... *snyft*

andersand sa...

Jag har det rätt bra ställt med andra ord :) Jag tvingar min kwinna att smaka allt och det enda hon har riktigt stora problem med är lambic, självklart då den riktigt sura typen, sötat trams klarar hon av men gillar inte värst (som tur är.)

På hennes provning med hennes väninnor blir det (jag har haft minimal inverkan!) Blanche des Honnelles, Cantillon Lou Pepe Kriek, Saison Dupont, Mikkeller Stella 0 Special Edition och HR.Fredriksen..

Jag är rätt nöjd med henne faktiskt och hoppas på att få snylta några centiliter av framförallt krieken som är sådär jävla skit bra.

Niggze sa...

Tripel Karmeliet samt Rochefort 8 är det som gäller för flickvännen. Bra val om jag får säga det själv :)

Christer sa...

Nå, hur gick det nu med damernas provning?

andersand sa...

Hur det gick? Det gick åt 12 burkar Hoegaarden Rosé, 6 flaskor Timmermans Peach och litervis med glidmedel.