söndag 10 maj 2009

Behemoth vertikal med mera

Det har varit lite snålt med tid att skriva och äckligt mycket öl att dricka den senaste tiden och trots att jag fick dricka fantastisk öl med Bröderna Lindström igår igen (Cantillon kriek, The devil made me do it, Blackout stout, Back Burner, The Abyss, USAlive och Kentucky Breakfast Stout) så ska jag i detta inlägg fokusera på den gångna lördagen..

Det hela började med att jag hoppade på bussen mot Markus lite i sex i lördags med siktet inriktat på den där Behemoth vertikalprovningen som vi sedan ett tag har planerat. Grund tanken var väll egentligen att vi skulle köra en helt galen "Three Floyds kväll" med allt ifrån "Alpha King" till "Behemoth" och "Dreadnaught" men kom fram till att det sannerligen hade blivit för mycket av det goda, så vi spridde glädjen en del.. Hursomhelst, som uppvärmning innan Behemoth vertikalen delade jag och Bröderena Lindström en flaska Oatgoop som de flesta redan vet är bryggd av Three Floyds och Mikkeller. Både jag och Markus tyckte mycket bra om det när vi fick ett litet smakprov på "Bishops Arms 15 års jubileum" för ett tag sedan så förväntningarna var relativt höga och visst var Oatgoop bra även andra gången men jag tyckte, om jag ska vara petig att den inte var riktigt lika fräsh som vid första tillfället jag smakade den. Doften var fortfarande i stort sätt en härlig, frisk humlevind men smaken började redan nu framstå som något för karamell söt och enkelspårig. Nu ska jag inte vara överdrivet petig dock, det var fortfarande mycket bra med extremt väl dold alkohol och de där 10,4%'en värmde bara lite i halsen på väg ner, imponerande!


Efter Oatgoop började vi duka upp för vertikal provning av ett kornvin som sannerligen inte "vertikal provas" värst ofta. Vi snackar om Three Floyds "Behemoth Barleywine" av årgångarna, 2007, 2008 och 2009. Efter vi letat upp några olika men trots allt lämpliga glas samt skalat bort lite vax ifrån flaskorna så var det dags att systematiskt uppleva de tre ölen med hjälp av först öga, sedan näsa och slutligen mun.


Om jag börjar med att åter reflektera över utseendet så var alla tre öl bärnstensfärgade (...) 2007'an var dock både betydligt mörkare och betydligt grumligare än de andra två. Då jag sedan jämförde de tre olika årgångarna mer noga så insåg jag faktiskt också att 2009'an var något mörkare än 2008'an, nåja.. Skumkronan på de två fräshaste ölen var som väntat fluffigare och mer seglivade än 2007'ans då denna i princip bara hade millimeter tunna öar och en liten svag smutsvit skumring flytande över ytan. Aromen i 2007'an var djup av russin och andra sötsasker, mycket maltig och inbjudande. 2008'an doftade inte riktigt lika kul, lite klen karamell och fadd humle. 2009'an var i sin tur en humleälskares dröm med massvis av frisk humle som tillsammans med en liten alkoholton gav ett väldigt koncentrerat men trots allt friskt intryck. Smakerna levererade vid varje årgång vad doften skvallrade om och den största upplevelsen, kanske överraskningen var hur bra 2007'an hade åldrats. Vi snackar ett djupt, maltigt barleywine med stor sötma likt de mer traditionella av samma stil dock fortfarande med en härlig, något exotisk citron touch. Den näst bästa årgången var utan tvekan 2009, den fräsha humlekaraktären var helt klart oslagbar och trots en något tunnare kropp än 07'an så kompenserade den med en större livlighet och en större friskhet. 2008'an hamnar då lååångt där nere på tredjeplats med sin trötta humlekaraktär och tunna (i jämförelse med de andra då) malt bas. Här kändes det verkligen som att ölet hade tappat humlens friskhet samtidigt som malten inte riktigt hade fått tid nog att komma på plats. 2008'an var faktiskt nästan dålig i jämförelse med den yngre och den äldre flaskan. Så ska ni dricka "Behemoth" ja drick då det så färskt som möjligt eller, tidigast efter ett par år.


Efter vi analyserat och diskuterat kring Miss Behemoth så flyttade vi in i vardagsrummet och "slappe drack" fritt ur flaskorna, detta tog självklart ett tag och när detta tung jobb väl var över så kände man sig närmast jätte nöjd. Trots detta ville Markus komma med en sista överraskning, han fixade och trixade lite i köket medan jag satt och pimplade vatten och kom slutligen in med ett glas "svart". Markus tyckte att jag skulle se om jag kunde känna vad det var för öl.. Baserat på doften hade jag ingen aning, ölet var något för svalt för att riktigt öppna sig på den biten men efter någon sekund i munnen så visste jag! Speeeeedway Stout! Galet glad blev jag ju då detta är en kaffeknarkares våta dröm, om man inte redan snappat upp det så kan man läsa vad jag tycker om detta öl någonstans här..


När jag väl fått bekräftat att det var Alesmith Speedway Stouten så letade jag instinktivt igenom ölet efter tecken på en infektion men nej, flaskan var i prima tillstånd och smakade lika bra som första gången jag drack det. Jag hoppas verkligen det kommer några friska flaskor till Sverige snarast för det här är ett öl var ölnörd bör få chansen att smaka. Resten av kvällen gick sedan ut på att smutta i sig denna fantastiska sörja och bara njuta. En riktigt jävla grym lördagskväll, åter igen tack vare Bröderna Lindström!

Nu kan ju levern behöva en paus, efter den danske öl festivalen då alltså..

5 kommentarer:

Christer sa...

Ja, det är nog bäst att du tar en paus från öldrickande ett tag och för att du inte ska frestas för mycket kan du packa en låda med de öl du har hemma och skicka till Göteborg :-)

Marcus sa...

Håller fullständigt med, och om du har några Dark Lord eller något kan du ju skicka dem till Stockholm också :)

Skämt åsido, vilken otroligt kul provning. Har själv bara druckit Oatgoopen från Three Floyds hittills men är otroligt sugen på att prova framför allt de har att erbjuda!

andersand sa...

Här skickas inga öl inte men jag kan tänka mig att öppna något häftigt om ni någonsin besöker Malm-Ö ;)

Ah FFF öl är allmänt stabila, har inte blivit besviken än..

Niggze sa...

Stabil vertikal där ;). Blir väll till att dricka min Behemoth 09a inom en snar framtid!

Markus sa...

Mmm... Speedway Stout! Ska fanken se till om jag kan byta till mig sex stycken flaskor nästa gång. Jäklar i mig vad god den var och nu är den slut, snyft!