torsdag 30 april 2009

Three Floyds Attackerar!

Ja igår såldes det säkerligen lite Three Floyds på Ölbutikken i Köpenhamn så vare sig man gillar Hvede och Oatgoop eller inte så ska man nog vara glad att de bryggdes och på så sätt byggde bron ifrån Munster Indiana till Köpenhamn. Tänkte bjuda på mina åsikter om ölen som anlänt förutom "Dark Lord" och "Behemoth" då eftersom jag väldigt nyligen skrev om de här.


Först ut blir iaf "Black Sun Stout", en "dry stout" på låga 5,25%. Något svårt att veta vad man ska vänta sig inför en "dry stout" ifrån ett såhär pass erkänt bryggeri, risken för besvikelse existerar men chansen för positiv överraskning är minst lika närvarande..

Ölet hälls ut i en mörkbrun stråle, samlar sig i pint glaset och blir nästan helt svart förutom små röda kanter. Ovanpå ytan genereras ett stort ljusbrunt skum som lämnar små stiliga rester på glasets kant när det gradvis sjunker ner till ett litet lock ovanför ytan. Aromen är, humlig! Jävligt fräsh grön humle här, väldigt piggt och uppfriskande med bara snälla undertoner av rostad malt, karamell och fudgekola. Kroppen är lätt till medelfyllig men väldigt smakrik av kola, karamell, nötter, kaffe, chocklad och härligt grön, frisk humle. Som doften fast lite till. Ett väldigt lätt men trots allt stort och smakrikt öl som avslutar torrt och snyggt och tvingar fram en ny klunk direkt. Jag tror aldrig jag har druckit upp en hel bomber såhär snabbt!


Nästa öl är världens högst rankade amerikanska pale ale på 6%, både enligt ratebeer och beeradvocate. Pale ale är väll en stil som knappast är känd för att sticka ut värst mycket så trots att det är världens bästa av stilen väntar man sig kanske inget annat än ett välbalanserat friskt öl..

Färgen är iaf av läcker koppar med ett enormt gulvitt skum som lämnar seriösa rester på min "shakers" kant och slutligen, efter ett bra tag "bara" lämnar ett en centimeter tjockt lock ovanpå denna humle stinkande sörja. För humle, ja det doftar det minst sagt! Extremt grön sådan med härlig fräsh citrus, ananas, mango och tallbarr tillsammans med en lätt (precis lagom) karamellbakgrund. Kroppen är lätt till medelfyllig men verkligen fyllig i smaken som är i princip lika smaskig som doften. Verkligen fräsht och krispigt med en lång eftersmak som börjar något sött men sedan slutar torrt och bittert och tvingar en till att släcka törsten.. Med en ny klunk! Otroligt lättdrucket för 66IBU och visst lutar det mer åt "IPA" än "APA" men är trots allt mer trivsamt och "sessionable" än din vanliga IPA. Humlekaraktären sticker verkligen ut med sin härliga gröna fräshet och ölet är roligt att dricka hela vägen!


Efter "Dark Lord" är kanske det mest hypade ölet ifrån Three Floyds deras dubbel/imperial IPA "Dreadnaught". Självklart ett maffigt öl på 9,5% och 100IBU, här är förväntningarna klara och såklart väldigt höga.

Ölet rinner smidigt ut och samlas i glaset som en ganska ljus, nästan orange, lätt grumlig bärnstensfärgad sörja. Till en början genereras ett enormt gulvitt skum som dock ganska snabbt sjunker ner till ett tunt lager på ytan lämnades små men seglivade rester efter sig. Aromen är härlig och frisk av ananas och andra söta tropiska frukter, väldigt välkomponerad arom med bra helhet och ett fint djup med en botten av lite söt karamell. Munkänslan är extremt len med lagom lätt kolsyra, kroppen är medelfyllig. Smakerna som bjuds är bland annat tallbarrig humle, friska och samtidigt söta frukter av det tropiska slaget samt lätt karamell tillsammans med en härlig nötighet. Ölet avslutar ordentligt bittert, tallbarrigt fast med en smygande honungs och tropiskfruktsötma. Överlag en sjukt bra och mångdimensionell dubbel IPA som jag dock misstänker hade varit bättre purfärsk, nu blev det stundtals lite honungssött och alkoholen märkets stundtals i eftersmaken (om man ska vara riktigt petig.) Om jag ska jämföra ölet med en annan av världens bästa dubbel/imperial IPA så tycker jag Dreadnaught smakar mer "vanlig dubbel IPA" än då tex Pliny The Elder som snarare framstår som ananas koncentrerat, det är både positivt och negativt. Ölet sticker inte ut riktigt lika mycket i mängden av samma stil men ger å andra sidan den där riktiga "fixen" man bara får av en riktigt stark och kraftig dubbel/imperial. Det är hursomhelst jävligt gott och skrämmande lättdrucket och det är ju det som är det viktiga, "drinkability"..

Three Floyds är ett jävligt stabilt bryggeri överlag som än så länge inte har gjort mig det minsta besviken. Något vemodigt känns det dock att tillslut ha fått provat många av bryggeriets ledande öl, en viss känsla av tomhet infinner sig.. Nåja man kan ju alltid fylla tomrummet med lite Dark Lord..

11 kommentarer:

Christer sa...

Håller med om att Three Floyds verkar riktigt stabila, i alla fall det som jag provat hittills. Till skillnad från dig har jag fortfarande merparten av FFF:s öl oprovade...
Som vanligt en njutning att läsa dina beskrivningar av de öl du provar, man blir så jäkla sugen!
Har bokat in en långhelg i San Francisco i juli, Three Floyds ligger ju inte där men en massa annat gott finns i närheten och jag kommer försöka suga i mig så mycket som möjligt!

andersand sa...

Kanske egentligen är något negativt att läsa mina beskrivningar om man nu blir sugen och inte har stor tillgång till ölen.. :)

San Francisco låter inte helt fel, jag får nog vänta med mitt nästa USA besök dock och då lutar det åt NY igen eftersom jag känner folk där.. Hade verkligen velat dra runt på västkusten dock, fyfan vad soft det hade varit.

Gyllenbock sa...

Alpha King skulle jag hemskt gärna vilja prova, låter mycket intressant.

Ja allt från Three Floyds är förstås intressant. Men att pröjsa 500 spänn för en flaska Dark Lord, nja det är allt lite överdrivet.

Håller med Christer, dina beskrivningar är verkligen sköna att läsa. Fast egentligen borda man låta bli, törstig som man blir. :)

Victor sa...

Fast Dark lords mouthfeel är utan tvekan värd en ganska bra slant i mitt tycke - kanske inte 500 spänn, men ändå.

andersand sa...

närmare 500 hundringen kan jag tycka är okej för ett så pass tjockt och starkt öl, det hade utan tvekan tagit ca 500kr (puböl) i tid att trycka i sig en flaska själv. Sen kostar det betydligt mer att åka till bryggeriet på just dark lord day och köpa sin mängd flaskor så 500kr ska man inte gnälla för mycket över om man tycker ölet är gott..

Gyllenbock sa...

Givetvis kostar det betydligt mer än 500 spänn att åka till Staterna, men i min värld är det ytterst tveksamt att pröjsa 500 för en öl, tyvärr badar jag inte i pengar. Något gnäll var det inte utan ett enkelt konstaterande bara. Fast sedan kan man alltid diskutera med sig själv om man skall lägga 500 på en öl eller kanske köpa tre öl för 500, alla funkar vi olika i de lägena. Nog om det, trevlig Valborg!

andersand sa...

Jag anklagade inte dig för gnällande för en sekund, jag tycker också att det är på gränsen prismässigt men efter att ha provat ölet ett par gånger så kändes det värt det för mig att köpa ett par flaskor för lagring, bara känslan att "ha ölet hemma" är ju värt en del här. Det är dock inget jag skulle pröjsa 500kr för och sedan korka upp vid första bästa tillfälle, nej det blir vid ett väääldigt speciellt tillfälle och då är det förhoppningsvis värt det.

Sen är det ju inte bara att åka till USA som är det knepiga, det är att komma till dark lord day (och nu detta året lyckas ha tur i ett lottsystem) för att ens kunna köpa det överhuvudtaget. Ju mer sådana faktorer man väger in ju mindre framstår de där 500 kronorna. Men ja, ska man bara köpa ölet som vilket annat som helst och korka upp så är det inte riktigt samma grej.

Trevlig helg och akta dig för elden!

David L sa...

Men andersand, var det inte du som var pank? :P

Hursomhelst... Dark Lord var grymma grejer även om det bara blev några cl i lördags. Helt klart bland de "tjockaste" öl jag provat. Skulle gärna vilja klämma en hel flaska Dreadnaught någon gång men det är väl bara i mina drömmar. Alpha King vore kul att prova också.

andersand sa...

Jag köpte skaffade DL innan jag blev pank, sen blev jag pank.. Såklart ;)

Fredrik sa...

Tack för en trevlig provning igår Anders, kul att tjöta lite på bishops efteråt ;-)

/Fredrik

andersand sa...

Det var mye trevligt ja, inga dåliga öl heller.