måndag 13 april 2009

Southampton Imperial Russian Stout

Under en varm onsdag i New York besökte jag "Blind Tiger Alehouse" dels för ett "Vermont Beer & Cheese Event" och dels för att träffa ett par ratebeerianer som jag satt upp ett par ölbyten med. Jag träffade en av dessa redan vid tre tiden på eftermiddagen för några öl. Blind Tiger var redan då i full gång med ölfantaster och bryggare som minglade och drack öl. Jag testade ett flertal öl ifrån Vermont, bland annat en hel trevlig dubbel IPA kallad "Focal-Banger" ifrån "Alchemist Pub and Brewery" och en riktigt bra kaffe stout vid namn "Long Trail Coffe Stout". Det var en minnesvärd eftermiddag med lite för många öl, det var verkligen unikt att se allt ifrån amerikanska "wild ales" till IPA, dubbel IPA och imperial stout samsas på samma svarta tavla. Ont om lågalkoholhaltiga drycker var där och ja, efter några timmar så kändes detta minst sagt.


Hursomhelst så trillade den ene ratebeerianen in efter den andra och vi satt en stor glad skara vid ett litet borde och delade öl och rövarhistorier. Någonstans i mitten av kvällen fick vi för oss att det var dags att ta hand om bytena och upp på det redan fulla bordet kom det ena grymma ölet efter det andra, det var Angel's share och Pliny the Elder dit, Barrel Aged Mikkeller och Kriekselikroxen dit. Ett av ölen jag fick av en New York bo var Southamptons Imperial Stout, ett öl som släpps årligen med "vintage stämpel", numera i numrerade 75cl flaskor. Flaskan jag fick har nummer 245 av 450, inte en burk "sort guld" med andra ord även om man får hoppas att det är svart..


Southamptons Imperial Russian Stout ligger på 10,5% och är bryggt på nio sorters malt och flaskan säger även att det innehåller "en massa humle". Det får vi hoppas säger jag. Jag river av det svarta folie papperet runt korken och, korkar upp.. Ölet avger ett litet popp men bjuder än så länge inte på några stora intryck. Förväntningarna vid det här laget är väll hyfsat höga, ölet är trots allt, enligt ratebeer världens 38'e bästa. Jag häller försiktigt upp i min kupa, jag fokuserar till en början bara på att få en ren, snygg hällning så jag missar nästan hur häftigt ölet ser ut när det samlar sig på kupans botten. Svart, svart och åter svart med ett enormt, tight och krämigt mörkbrunt skum. Bara utseendet har mig leende, nu är förväntningarna på resten höga! Får inte missa att nämna att efter en lätt snurr i kupan, ja då hänger hela härligheten kvar på insidan av glaset som ett tjockt, krämigt, ljusbrunt väv av kola. Fan vad jag önskar att jag hade en kamera nu, en av bra kvalité, inte minst för att en google sökning inte ger ett enda vettigt resultat.. Nåja..

Aromen då? Minst sagt.. Inbjudande! Ni vet när den citrus-rika, lite blommiga humlen kittlar näsan sådär skönt och samtidigt harmoniserar perfekt med den söta vaniljfudge doften, sådär så man måste sluta och sedan börja om för att hitta till de rostade espresso tonerna, den djupa, rika och mörka chockladen. Detta är bra, jag har inte ens luktat färdig innan min första smutt och nu hittar jag härliga dofter av kakdeg och fruktkaka, lätt russin av alkoholdoften och en lätt men förförande frisk doft av gröna äpplen. Sen kommer smaken som är precis lika bra som doften fast med lite mer humle och en eftersmak som är full av rostad espresso, perfekt integrerad alkohol, bitter frukt och en precis lagom stor karamell/fudge sötma som får mig att tappa hakan. Jag hinner inte njuta eftersmaken färdigt förens jag är där för ännu en smutt, eller.. Snarare en klunk för nu vill jag känna munkänslan ordentligt, första intrycket var lent, väldigt lent, vad är andra? Först framstår ölet som medelfylligt och lent, när det glider ner för tungan förvandlas känslan till något som jag skulle kalla smaksatt grädde. Otroligt gräddigt, fylligt, lent och lite oljigt, aldrig kletigt eller obehagligt, brännande eller ofint. Ölet i allmänhet är extremt stiligt, artigt men samtidigt stort och generöst, som jag ungefär. Nej, generös är jag iaf inte med denna flaska, jag är överlycklig att det är en 75'a för jag vill ha varenda droppe själv! Det låter kanske som jag överdriver men när min favoritstil, "imperial stout" är så här bra, ja då kan jag dricka samma öl en hel kväll utan att bli uttråkad och nu halvvägs in i flaskan är de enda negativa bieffekterna en lätt suddig blick och ett mindre fokuserat sinne. Men åh, jag är i harmoni, extasen har lagt sig och jag bara lutar mig tillbaka i soffan och njuter. Ja jag ska sluta nu, avslutningsvis vill jag bara säga att detta öl är värt att söka upp, byta sig till eller jaga i fatt. Det är otroligt sofistikerat, komplext, generöst och välbalanserat och min flaska är ändå relativt färsk! Nu är det ju bara synd att jag inte har fler flaskor, eller synd är det inte, det är en ren tragedi.. Ush, Hursomhelst så hamnar detta helt klart någonstans på min interna top tio lista, så bra är det vare sig jag någonsin kommer få smaka det igen eller inte.

Vad hände resten av kvällen på "Blind Tiger" i NY då? Jo vi drack vidare glatt men jag avslutade trots allt i lagom tid med en 3Fonteinen Oude Gueuze, ett fantastiskt bra öl och antagligen det enda som kunde sparka liv i mig just då och hjälpa mig på den långa vägen hem mot New Jersey.. Hem kom jag iaf och borta bra men hemma bäst typ, eller ja.. ungefär så.. NY är nog fan lite bättre än Malmö men ändå.

4 kommentarer:

Christer sa...

Som vanligt en njutning att läsa dina målande recensioner. Ska förhoppningsvis besöka både New York och San Francisco senare i år, känns som att väskorna bör vara tomma på vägen över...

Weine sa...

Det är så skönt när ett öl lever upp till hypen. Kul läsning om ett öl som jag tror skulle passa mig i smaken.

Du, det där öl-haket Blind Tiger Alehouse verkar vara något :)

andersand sa...

Christer: Gött, västkusten är en del av mina drömmar just nu och självklart fler NY besök. Kläder kan man släpa med över, det är bra att skydda ölen med ;)

Weine: Jag tror definitivt du hade gillat denna, levde upp till hypen och mer! Blind Tiger var helgrymt även om flasklistan kunde varit bättre (inte för att jag någonsin betade mig igenom fat ölen men ändå..) Stället blir tyvärr olidligt efter sex på kvällen också då folket slutar jobba etc, några kvällar fick jag inte in ett halvt ben..

Marsiblursi sa...

Kan bara instämma att den lever upp till hypen. Fantastiskt öl!