onsdag 15 april 2009

Shopping i Köpenhamn + Barleywine = Sant

Åkte över till Köpenhamn igår för mitt första besök på ölbutiken "Fish n Beer" som ligger på Amager, en bra bit ifrån centrala Köpenhamn där jag steg av tåget. Med bestämda steg och Three Floyds "Behemoth Barleywine" i siktet vandrade jag i rask takt över bron mot Amager. Ungefär halvägs insåg jag hur jävla långt detta egentligen var och att det kanske hade varit smartare att hoppa på en buss eller tagit tunnelbanan. Hursomhelst, jag vandrade vidare och helt plötsligt var jag där. Jag kikade runt lite i butiken som förutom just Behemoth inte hade något extremt intressant, däremot hade de väldigt bra priser (Boris the Crusher för 74DK tex.) Jag snackade lite med den asiatiska medelålders kvinnan bakom disken och ursäktade mitt blöta jag genom att berätta om min lilla promenad. Den extremt vänliga damen gav mig förslag på bussar och andra alternativa sätt att ta mig tillbaka till tåget på medan jag försiktigt kikade vidare. Jag såg ett gäng Nögne Imperial Stout för ynka 30DK stycket så tre sådana flaskor slog jag till på men hejdade sedan mig och tog det jag egentligen var ute efter, tre flaskor Behemoth (två till mig själv, en till Markus.) Min studentkassa räckte inte till mer och egentligen inte ens till dem (119DK/stycket) men jag sörjde trots allt inte i denna stund, jag tyckte bara det var så skönt att få stå stilla ett tag.. När jag pustat ut och kikat färdigt så betalade jag för mig och packade ihop, expediten kom över med en flaska Mikkeller "Beer Geek Breakfast" och pekade på bilden av bryggaren Mikkel och berättade att det var han som sålt dem Behemoth flaskorna, ingen större överraskning och Ölbutikken besökare kan antagligen vänta sig att se Behemoth på hyllorna även där någon gång snart (vad är det som dröjer?) Damen stoppade sedan ner flaskan med ölnördsfrukost i min ryggsäck och log, jag tackade ödmjukast. Verkligen bra service på detta ställe och var det inte nog med det så höll hon även upp dörren åt mig på vägen ut!


Väl ute i den heta vårsolen igen funderade jag kort över om jag skulle på en buss men envis som jag är bestämde jag mig för att vandra hela vägen tillbaka, denna gången var det betydligt jobbigare och när jag äntligen, med sår på axlarna tagit mig till centrum så bestämde jag mig för att gå ner på den lilla, udda puben "Lord Nelson" för något uppfriskande. Lord Nelson är en pub med, i princip bara öl och cider ifrån fat, enstaka flaskor kunde skådas i de små kylarna där bak men ja, här är det fokus på fatöl. Jag kikade igenom den något tråkiga listan, frågade i vilken riktning deras "Lord Nelson IPA" var och efter jag fått svaret "Engelsk" (borde jag ju kunnat räkna ut egentligen..) så bestämde jag mig för att ta en Drikkeriget IIPA ifrån Mikkeller, en ganska söt, parfymerad bira med mycket tropisk frukt i smaken och självklart en brutal beska, gott men lite för runt och tråkigt, stiltypiskt och inte riktigt så fräsh som jag föredrar öl av denna stil.

Lite mer promenerande och en 40 minuter tågresa senare var jag hemma med Behemoth i kylen, Nögne i garderoben och äntligen, äntligen hade min sista flaska "Weasel" återförenats med sin lillebror. De båda står inför min dom en dag då jag blir sugen på att jämföra stackarna.. Efter vila och middag kände jag att jag inte kunde hålla mig, jag var tvungen att pilla bort de extrema mängderna av ljusblått (09) vax runt en flaska Behemoth och ta reda på vad som döljer sig innanför dess obscent fula ytterhölje. Följande antecknades..


Förvåningsvärt klart, bärnstensfärgat med en stor och extremt kompakt vit skumkrona som efter en bra stund sjunker till ett tunt lager ovanpå ölets yta, en snurr i glaset livar upp det igen och lämnar tjocka fina rester på glasets insida. Ser väldigt attraktivt ut men är det filtrerat? Det är galet klart hela vägen. Aromen är lite som väntad, väldigt humlebetonad och frisk med en grym krispighet av den kvalité som man inte hittar i många öl, inte ens amerikanska humlebomber. Väldigt imponerande men kanske något endimensionellt. Inbjudande hursomhelst med friska fläktar av citrus, tallbarr och grapefrukt, typiskt? Svar ja men trots detta med en karaktär som skriker proffs med en viss renhet, skarphet och friskhet som är svår att sätta fingret på. Ölets kropp är medelfylligt och ganska kletigt, ganska typiskt för ett barleywine men där slutar också det iaf traditionellt sett stiltypiska. För visst smakar det amerikanskt (suprise!) av massor av frisk humle, oljigt, bittert, citrusladdat och allmänt smarrigt. En del sötma finnes såklart också, snackar ju barleywine här nu och inte dubbel IPA (eller? hmm..) Sötman är närvarande i smaken men får inte lika stort utrymme som i andra amerikanska barleywine även om det blir mer påtagligt när det i eftersmaken strider på ett snyggt sätt mot den friska "tallkottebitterheten". Eftersmaken som för övrigt är lika balanserad och frisk som resten av ölet utan den minsta förnimmelse av de stora 12%'en. Att ölet är så pass alkoholrikt är för mig ofattbart, det märks ingenstans förutom lite i magen en bra stund efter man svalt en klunk. Överlag är det ett riktigt mumsigt barleywine med en stor förförande humlefriskhet och en helt sjuk hinkability (för ABV'n), det är nästan så att jag inte tycker det är värt pengarna för att det går ner så lätt men det är kanske just därför det är det. För övrigt får detta öls fantastiska humleprofil mig extremt nyfiken på "Dreadnaught", vågar man hoppas på att få prova det också någon dag snart? I vilket fall som helst känner jag mig rätt nöjd just nu, tack vare miss Behemoth.


Nöjd och nöjd, lite senare var det dags för ett något mer traditionellt barleywine och på så sätt en lämpligare nattfösare, ur "källaren" drog jag fram en flaska "Old Horizontal" ifrån Victory, självklart inhandlat i NY. Ett mysigt barleywine jag först provade förra sommaren när svärmor kom hem med en flaska. Förutom den trevliga smaken så hade flaskan också en minnesvärd dikt printad på etiketten. Low on the horizon the winter moon reclines, resting up for warmer times. While inside our homes the warmth abounds, as dearest friends are gathered 'round. In cheerful moods we gratefully sup, robust Barleywine from the cup! Brewed of pure barley, rich and sweet, one of natures truest treats! Fairly scented with fragrant hops, we celebrate this harvest crop. And as the heavens slumber above, merrily we sip... with the ones we love! Cheers! "Old Horizontal" ligger på 11% och är som sagt ovanligt traditionellt för att vara ett amerikanskt barleywine. Färgen på ölet är vackert djupt rött med ett litet gulaktigt, smutsvitt skum. Doften är söt och lätt parfymerad med inslag av vingummi, vanilj och torkad frukt. Kroppen är fyllig och len, lite kletig men inte så att det fastnar i käften. Smakerna är av söt, rik malt som för tankarna åt vingummi, friska gröna äpplen, torkad frukt tillsammans med en lagom påtaglig smak av alkoholen. Eftersmaken börjar torrt av den generösa, tropiska-frukt humlen men det hela slutar på en väldigt balanserad ton där sötma, beska och alkohol harmoniserar precis så som det ska göra i ett riktigt "nattförsarbarleywine". Jag ser väldigt stor lagringspotential i detta ölet och beklagar mig lite över att jag bara har en flaska kvar.. Nåja, det planeras ju fler NY besök och minst ett år bör jag kunna hålla mig innan jag knäpper upp den sista flaskan.

Blev ju inte en riktigt lika passionerat skriven text om "Old Horizontal" som det blev om "Behemoth", dels för att jag blev riktigt slö och dels för att Behemoth iaf för min del var betydligt mer spännande att djupdyka i. Hursomhelst så är det mycket intressant att prova två såhär pass olika öl ifrån samma stil där båda faktiskt kommer ifrån USA. Jag är ju ett humlehuvud så oftast föredrar jag sannerligen Behemoth men när jag är sugen på ett bra, mer traditionellt och sött barleywine som inte kräver lagring för att smaka bra (som så många andra..) så är Old Horizontal ett perfekt alternativ och definitivt ett öl som jag ska försöka få hem fler flaskor av.

Nu är det åter igen dags för en kortare paus ifrån öldrickandet, det har nämligen åter igen varit på gränsen till för mycket gott. Kanske provar jag denna gång någon lågalkoholhaltig eller alkoholfri sak som substitut, kanske skulle kunna vara kul? Vart börjar man egentligen? Jever Fun? Jag har ju skrivit alldeles för många positivt laddade recensioner på senaste just för att jag enbart druckit bra öl, kanske dags att iaf testa en eller två riktiga skitöl, om inte minst för att få lite perspektiv över öl i allmänhet? Eller..?

13 kommentarer:

Niggze sa...

Haha stört, jag var på fisköl idag och inhandla en del :). Har skrivit en liknande rapport på min Blogg faktiskt, what are the odds?

andersand sa...

Galet vad svettiga svenskar de fått på besök hah!

Weine sa...

Du lider av något motsatsförhållande till Dempa. Han har en ovana att spara på sina öl medan du har en ovana att dricka upp dem innan du knappt fått hem dem. ;)

Jag hopps att de nu fattat att de skulle lägga undan några behemoth åt mig.

andersand sa...

Haha, det är sant men det är ju inte helt fel när det gäller humlefriska saker ;)

Jag ska hursomhelst lagra min andra flaska Behemoth, i minst två dagar ;)

Ja men personalen verkade ju vettiga så det borde de ju fattat om ni inte var helt otydliga. Håller tummarna i vilket fall som helst.

Marsiblursi sa...

Jag stödjer Anders helhjärtat i denna fråga. Humle ska drickas karatesnabbt.

andersand sa...

Jo fast angående Behemoth är jag faktiskt något kluven nu, det är ju officiellt ett barleywine men med tanke på hur humlebetonad den är blir man något skeptisk till om det är något att lagra eller inte.. Borde kunna trilla över fler flaskor i Köpenhamn så småningom men känner mig stundtals fundersam om det inte bara är slöseri att köpa hem och låta dem åldras..

Markus sa...

Nu har jag fixat en 2008:as Behemoth så snart får vi köra en prövning av en 2007, en 2008 och en2009. Jippie! (Åldras den lika bra som Bigfoot så tror jag vi kommer få en kanonupplevelse.)

andersand sa...

Klockrent! kommer bli jävligt metal ;)

Är förresten hemma under dagen så det är fritt fram att hämta bira!

Markus sa...

Jepp! Det är bäst du dammar av din Manowar t-shirt och din jeansväst med Iron Maiden märken på;-)

/Markus

Niggze sa...

En provning med Behemoth låter juh grymt najs faktiskt!

Marsiblursi sa...

Jag tänkte nog mer generellt. Om ett bryggeri bemödar sig att torrhumla en bryggd blir det kolossalt mycket dyrare för både bryggeriet och dig som konsument. Vanligtvis har varken en IPA eller en DIPA mycket maltkomplexitet och behöver således humlesupport för att bli intressant. Men jag är precis som du lite kluven inför lagring av Amerikanska BW och Strong Ale:s.

Vi ses nästa helg!
/Andreas

andersand sa...

Ja Marsi, generellt sätt så håller jag förstås med, ingen tvekan om saken men blev extra kluven med just Behemoth som hade en så härligt färsk och fin humleprofil som direkt förde tankarna till "hur smakar detta när den fade'at?" och ärligt talat så kunde jag inte se någon större potential i ölet för övrigt, skitgott ja men för mig personligen främst på grund av humlen. Men ibland kan jag inte "see beyond the hops" och det kan mycket väl bli skitbra. Får tack vare Markus reda på detta så småningom dock!

Marc sa...

"expediten kom över med en flaska Mikkeller "Beer Geek Breakfast" och pekade på bilden av bryggaren Mikkel och berättade att det var han som sålt dem Behemoth flaskorna"

He he jag undrar om det verkligen var Mikkel..tror snarare att det var hans tvillingbror Jeppe. Men de är faktiskt väldigt lika :)

Marc på Brill