måndag 6 april 2009

Ölpackad helg (igen)

Javisst har det varit en ganska intensiv öl helg igen, vad annars när man rundar av fredagen med Darklord? Under lördagen var sedan jag och kwinnan inbjuda till Markus och hans fruga på fantastiskt käk och självklart massor av bra öl. Vi började med ett lättare våröl som perfekt matchade den mycket välkomna vårsolen (Oppigårds Spring Ale, helt okej lättare bira.) Sedan drack vi, åter igen i solens tecken en flaska Saison D'erpe-merde till maten. Jag tog med mig denna flaska just för att jag tycker det är ett säkert kort, speciellt nu när solen tittar fram. Sedan bjöds det på stilig efterätt i form av frukt och chockladmousse och då drar Markus fram en flaska "Fru Frederiksen" till det. En lättare version av "Herr" på 7% och 60IBU istället för 10,5% och 80IBU. Gott var det i vilket fall som helst, mycket välbalanserat och lika god som "Herr" utan att vara lika kraftig.


Efter "Fru" drog Markus generöst nog även fram en flaska "Herr", ett öl som jag sedan första gången jag provade det har varit ett stort fan av även om det bara är i absolut toppklass efter sådär ett års lagring. Vi drog oss ifrån köket och in i vardagsrummet där mycket gott sällskap och mera god öl dracks under resten av kvällen. Efter en alltid lika god Herr Frederiksen var det dags för ett öl vi gemensamt inhandlat på Ölbutikken förra veckan, Lost Abbeys "Serpents Stout" som var ett stilrent och snyggt öl på alla sätt och vis med en stor dos lakrits, karamell och chocklad tillsammans med en krämig och len kropp. Riktigt bra men det stack kanske inte ut på ett sätt vi båda hade väntat oss. Vid det här laget började vi båda närma oss riktigt jävla nöjda men lite musiksnack senare blev det även vars ett glas "2nd Anniversary". Ett öl jag har druckit innan och tyckte var helt okej+, nu var dock humlen ganska långt borta vilket gjorde ölet till, i princip en kletig karamellbomb. Det gick trots det sakta ner och vid det laget var iaf jag skitnöjd med kvällen och kände att det var dags att hoppa på bussen mot hemmet och en god natts sömn.

Söndagen utspelades i ytterst slappt tillstånd utan några planer på att dricka öl, kände väll att det blivit lite "för mycket av det goda" den senaste tiden.. Flickvännen krängde chips och upprepade flertal gånger under tiden att "imorgon ska vi börja vara hälsosamma!". Jag tänkte då, ja WTF, imorgon kör vi! och sedan hade jag en flaska "The Abyss 2007" på lätt kylning i skåpet. Denna "imperial stout" (det enda jag dricker nuförtiden??) ligger på 11% alkohol, 65IBU och kommer i en stilig flaska med nervaxad kapsyl. Ölet är bryggt med melass, lakrits och 33% har sedan även legat på ek och bourbon tunnor, woah ja.. Följande antecknades igår kväll..


Färgen är i princip svart med små bruna kanter och ett litet, plottrigt brunt skum som, efter en snurr i kupan lämnar en del droppar till rester runt glaset. Aromen är inbjudande men något tillbakadragen med inslag av chocklad, karamell, vanilj och lakrits. Kroppen är otroligt len och medelfyllig utan någon som helst störande livlighet. Stilla som en vinternatt. Smaken är söt av chocklad, lakrits, vanilj, karamell, lite bourbon och lite mörk frukt. Finishen visar en hel del bourbon och snyggt integrerad alkohol med extremt långvariga smaker av mörk chocklad, brunt socker och en bitande bitterhet som balanserar upp det annars väldigt söta ölet. En väldigt genuin, tung och söt smak av lakrits är också för evigt närvarande i eftersmaken vilket gör det hela lite annorlunda än någon annan imperial stout jag druckit innan. Överlag ett riktigt gott och komplext öl som dock mått bättre av en lite tyngre kropp och lite mindre lakritssötma, extremt bra men inte riktigt där uppe i den absoluta världsklassen enligt mig.


Nu är det måndag och jag pausar ifrån ölprovandet i några dagar, har blivit lite väl många och tunga öl sedan hemkomsten ifrån USA.. Kan hända att jag dyker upp med en och en annan recension av någon lågalkoholig light öl senare i veckan.. Eller kanske inte..

8 kommentarer:

Weine sa...

Trevlig öl-helg. Herr Frederiksen är ett säkert kort, mycket god. Jag har kvar en 2nd Anniversary från januari och det låter som jag borde dricka den snart typ nu.

The Abyss är ett öl jag velat prova ett tag utan att kommit över det.

Markus sa...

Abyss står på min att pröva lista också, håller tummarna för att en flaska dimper ner i brevlådan i mitten av maj.

ricke sa...

Abyss och Dark lord under samma helg... borde det inte ligga statlig skatt på det ;)

Låter som en bra helg. Får se om jag får möjlighet att prova min serpent's stout snart också.

Fredrik sa...

Trevliga öl! dock så föredrog jag Black butte XX imperial Porter framför Abyss imperial stout, fast jag uppskattar ju lite sötare kraftiga stout/porter öl.

Jag provade dom under samma dag och stouten fick 8/10 portern 9/10.

Fast det är ju bara vad jag tycker.

Fick ett 6pack av en kollega med olika öl från ett bryggeri från Texas (tror jag) som heter Shiner, någon som provat???

Ha det gott.

andersand sa...

Har ej provat Black Butte XX men kan ju tänka mig att göra det om jag råkar trilla över en flaska en dag..

Shiner har jag ej provat, du får testa o slänga upp dina betyg på bloggen :)

För övrigt kan jag tycka att det är lite underligt hur Abyss kan ligga på 3'e plats på beeradvocates topp-lista.. Visst är det bra men inte riktigt där uppe..

Markus sa...

Att Abyss ligger där hänger väl, som vanligt, mycket på att det är relativt sett svårttillgängligt. Tillgång och efterfrågan brukar allt som oftast påverkar betygen.

andersand sa...

Ah, jag trodde den var relativt lätt tillgänglig i vissa delar av USA, iaf så den dyker upp i butiker..

Markus sa...

Jo men det är, så vitt jag förstått det, en ganska begränsad produktion av Abyss. Misstänker även att Deschutes inte exporterar allt för många flaskor till andra delstater så om man inte bor på rätt ställe i USA så har man inte tillgång till ölen. Under 2007 exporterade t.ex. Three Floyds inte utanför Indiana eftersom efterfrågan var större än vad de kunde producera.