onsdag 29 april 2009

Ölfestivalen I Valby

Den 15-17'e Maj är det dags för dansk ölfestival i Valby. En del minst sagt intressanta öl har redan lovats dyka upp. Självklart med extrema Mikkeller öl i spetsen. Eller vad sägs om jordgubbs lambic, imperial hallon stout, imperial kriek och calvados fatlagrat barleywine? Sedan ska även "Single Hop Nugget IPA" erbjudas tillsammans med Mikkellers första tjeckiska pilsner och nej, inget imperial där då den väger in på 4,6%.. Frågan är om danskarna ens kommer kunna smaka något så nära vatten..

Om inte det var nog så kommer även, under lördagen Mikkellers och BrewDogs sammarbete "Devine Rebel" släppas klockan 20:00. Ett barleywine på 12,1% delvis lagrat på Speyside fat. Om jag fattat danskan rätt så ska BrewDudes eerhm, BrewDog själva dyka upp för detta släpp så vi besökare får möjlighet att lyssna på äkta skotsk dialekt och kanske ställa några frågor. Kanske i stil med "tycker ni om Stone?", "tycker ni om whiskey?", "tycker ni om stout helt utan djup?". Jag själv ska fråga hur länge de tycker man kan lagra deras "anniversary imperial stout" med hopp om att de faktiskt svarar en i riktiga livet för inte händer det via e-post inte..

Något jag sedan personligen ser fram emot är också att testa fler av Christians (Beer Here) kreationer (som också, än så länge i mitt tycke har levererat.) På festivalen kommer det bland annat bli en svart IPA kallad "Dark Hops", en imperial porter kallad "Essentia Bina" (på smygande 16%) och en pale ale kallad "Lupulus" som för övrigt har en riktigt skön etikett..


Norska Nögne Ö dyker även i år upp, nu med deras underbara askoppslagrade barleywine "Sunturn Brew", ironi åt sido så kommer de också med ett par öl som faktiskt är intressanta och har chans att vara goda. En "wild ale" bryggd med Mikkeller, en hallonporter lagrad på ekfat och något för dem som har sovit, deras Dark Horizon 1'st Edition! (ett måste.)

Får jag prova det ovanstående så är väll jag ganska nöjd men det kommer säkerligen dyka upp fler häftiga nyheter, på tal om nyheter så är all info snodd ifrån beerticker.dk och mikkeller.dk.

Hoppas vi ses på festivalen!

9 kommentarer:

Tomas sa...

Jag och Lena har biljetter till lördagen och kommer att vara där från 12 fram till att man inte kan ta sig fram bland de fulla danskarna längre, vilket brukar infalla omkring 18-snåret.

andersand sa...

Haha! jag får se om jag antingen duckar för danskar eller ansluter mig till dem i detta fallet, risken finns att det blir det senare.. Jag har inte skaffat biljetter än (borde väll vara lugnt o fixa vid ingången?) men är sugen på både fred och lörd, då självklart från tidigt till sent..

baggen sa...

Jag och Rojo kommer att vara på plats under fredagen iaf (vilket var lugnaste dagen förra året och lördagen är dedikerad för ölshopping). Det kanske ges tillfälle för en öl och lite nördprat under någon av dagarna ?

Baggen sa...

Eller så blir det nog tvärtom ser jag nu med tanke på att de flesta intressanta öl släpps på lördagen. Nåja, det går ju bra att shoppa på fredagen ist.

andersand sa...

Ah, jag kommer garanterat dra dit på lördagen men förhoppningsvis fredag också så det får bli lite skitsnack över något roligt smakprov. Jag känner lätt igen Rojo!

Fredrik sa...

Jag tänkte vara där åtminstone fre-lör.

vi syns.

Peter sa...

Det er rigtigt forstået. BrewDog er selv til stede lørdag.

De Molen kommer også.

Peter Myrup Olesen
Beerticker.dk

andersand sa...

Gött med De Molen!

andersand sa...

Och han kommer ha med sig ekfatslagrad Hell & Damnation mm!