torsdag 9 april 2009

Lite mer imperial stout..

Idag sken solen ordentligt och senare på eftermiddagen bestämde jag mig för att ta en promenad. Kunde inte gå helt utan mål så jag styrde mot "Nya Tröls" och en "Barrel Aged Gonzo". Väl där genomsökte jag listan ordentligt efter något intressant att trycka i mig innan det lite större ölet men där fanns inget intressant för mig just då så jag körde på en 9,5 och 85IBU bira direkt..


Ölet var mörkbrunt med ett litet ljusbrunt skum. Doften var whiskeyladdad med inslag av tjära, lakrits, fudge och lätt vanilj. Kroppen var lätt till medelfyllig med lite men ganska vass kolsyra. Smaken var likt aromen av whiskeytunna, vanilj, lakrits, karamell med lätta inslag av 80+ %'ig mörk chocklad. Eftersmaken var lite saltig och tjärig med en lätt fruktig touch av omogna äpplen. Gott men lite väl enformigt och whiskey dominerat. Värt 130, mjaa det är ju billigare än andra ställen men skulle ändå rekommendera att dela en flaska med en kompis just för att smakerna blev lite väl enformiga och koncentrerade efter halva flaskan.

Efter min Gonzo Wild Dog kikade jag åter igen på öl listan men kom fram, åter igen till att där inte fanns något mer intressant för tillfället. På bordet ovanför kylarna bakom disken skådade jag dock något intressant, en liten, äldre flaska Carnegie Porter! Jag kom snabbt fram till att ett så pass "lätt" öl var ganska menlöst att dricka just vid det tillfället men frågade ändå vilken årgång det var. En 98'a tydligen, kul! De kommer säkert säljas till ett ovanligt bra pris (som alltid på Tröls) och jag kommer försöka prova en flaska då jag i princip bara har druckit färsk Carnegie innan.

Nåja, nu var jag på väg hem, eller åt den riktningen iaf. Jag kom fram till att jag ville ha några flaskor Oerbier till både magen och "källaren", väl på systemet gled det även ner ännu en flaska av "Sahtin". Väl hemma så genomskådade jag kylskåpet efter något trevligt att testa innan maten, inget i lättare väg så valet föll slutligen på Samuel Adams imperial stout ifrån deras nya "Imperial Series". Ännu en feting inköpt i New York på 9,2%. Jag hade väll knappast några höga förväntningar men slog trots det optimistiskt upp den svarta sörjan i min nya standardkupa.


Ett fint, litet och krämigt skum genereras och ölet är faktiskt förvåningsvärt svart (sam adams + låga, för stilen 9,2% fick mig att tro att ölet skulle ha lite större röda/bruna kanter iaf..) Utseendet är riktigt pampigt och ölet ser faktiskt väldigt inbjudande ut. Även doften är inbjudande men väldigt ljus, dvs av kola, vanilj, karamell etc. Under ytan smyger en söt doft av lakrits och lätt rostad malt dock. Kroppen var även den en positiv överraskning, mycket krämig, tjock och väldigt len. Glider ner helt utan problem och vid detta tillfälle kommer alla smakerna ifrån aromen, lite lätta och snälla sådana men i eftersmaken exploderar det med söta, kraftfulla smaker av lakrits, karamell, kaffe och väl integrerad alkohol. Överlag en positiv överraskning som gärna får besöka hyllorna på systembolaget. Samtidigt var det långt ifrån världsklass med den något enkelspåriga, allmänt lätta karaktären.

Förutom denna imperial stout så har även Samuel Adams släppt en "imperial wit" och en dubbelbock under deras "imperial serie", jag handlade ingen av de andra två under mitt besök i NY just för att de lät lite äckliga, för att mitt förtroende för Sam är lite lågt och för att det fanns så mycket annat som jag prioriterade långt före dessa..

Nu stitter jag och funderar på om jag ska dricka en Oerbier eller kanske en Oerbier Special Reserva.. Eller kanske en Oerbier följt av en Oerbier Special Reserva? Hmm, det blir nog lite häftigt.. Kanske bara en Oerbier Special Reserva? Jag kan inte bestämma mig.. Får se vad som händer.. Skål hursomhelst!

4 kommentarer:

ricke sa...

Får se till att prova den fatlagrade gonzon snart. Verkar ändå vara bra.

Kul att höra om carnegien på Tröls. Har läst något om att de håller på att bygga upp en cuvéesektion.

andersand sa...

Ja det står det på både hemsidan och deras öl lista.. Jag vet ju inte vad de har i källaren men just nu känns det som att de är en bra bit ifrån den där listan men det är bara instinkt. Stod att de "om några år" ska kunna erbjuda lagrad öl så.. Kan hända mycket på några år och Tröls går hela tiden i rätt riktning så det blir säkerligen grymt i slutändan.

dempa sa...

Du har ju även Samuel Adams Imperial Pilsner. Den är skitfin den, härlig humlebomb.

Victor sa...

Även jag drack den fatlagrade Gonzon för ett tag sedan och jag måste säga att jag vart rätt besviken. Tyckte att den var alldeles för tunn i kroppen och ja, utan större komplexitet. Direkt när min vän satte näsan i glaset sa hon att hon tyckte att det luktade dill med potatis och jag måste faktiskt säga att det fanns en rätt uppenbar dillton i ölet... vad man sedan tycker om dill kan diskuteras.