måndag 13 april 2009

Denna helgs provade öl

Lördagen började väldigt tidigt med att Markus kikade in vid 15 tiden, han hade med sig Rouges XS Imperial Stout 2006, den där mystiska keramik flaskan som jag på grund av mitt New York besök missade när den gästade systembolaget nyligen. Självklart var vi tvungna att värma upp med något "lätt" innan denna monster imperial stout dock. Jag hittade inget "lätt" i kylen så det blev till att dela en flaska Dogfish Head "Burton Baton", en blend av 50% ekfatslargrad dubbel IPA och 50% färsk "90 minute IPA" på 10% och 80IBU. Flaskan var tyvärr långt ifrån färsk så det smakade mer som ett ekfatslagrat amerikanskt barleywine, inte alls fel men kanske inte riktigt vad man hade väntat sig. Vi kom hursomhelst fram till att ölet var gott men inte fantastiskt.


Sen gick vi på Rogue'n.. En ordentligt bitter (närmare 90IBU) och bränd imperial stout på 9,5 eller 11% alkohol(?) Ölet började lite väl kantigt och hårt men rundade sådär efter halva flaskan av sig och avslöjade en del schysst karamell och sötlakrits. Som sagt ett ganska burdust och skarpt öl men trots det bättre än 2008'an jag drack förra året och rätt lämpligt om man vill ha en riktig käftsmäll.


Vi avslutade vår korta men intensiva dryckessession med en burk "Ten FIDY", en av mina favorit imperial stoutar när jag vill ha något som inte är för komplicerat men när jag ändå kräver generös smak och allmänt fet känsla.. Här efter begav sig Markus hem, jag blev ordentligt eftermiddags trött och avslutade öldrickandet för denna lördag..


Eller? Njäää, nån timme senare var jag uppe på bena igen och efter middagen blev det dags för mer godis i form av Thirsty Dogs "Siberian Night Imperial Stout". Ännu en högt rankad imperial stout som låg på min "try before I die" lista och ja, man kan ju bli överkörd imorgon så varför inte? Ölet höll vad den lovade, slog mig som lite simpelt först men det växte gradvis på mig och de sista smuttarna var nog de absolut bästa. En väldigt komplex och mörk röra med bra beska och massor av malt utan att aldrig gå över till siraps sött som så många andra öl inom stilen.. Riktigt bra!


Nu när jag var "on a roll" så bestämde jag mig för att testa ännu ett öl jag länge sneglat på, "Oerbier Special Reserva" ifrån De Dolle bryggarna. En väldigt uppbiffad, koncentrerad och stark variant på originalölet "Oerbier". 13% Alkohol och lagrat på Bordeaux fat, mmhm. Ölet var förvåningsvärt surt, vinöst och komplext med en fantastiskt gräddig och lätt kropp. Syran i ölet lutade nästan lite åt den i en bra kriek och alkoholen, ja den var helt integrerat. Jag tror aldrig jag har druckit ett så starkt öl där alkoholen verkligen inte är närvarande överhuvudtaget, väldigt häftigt och mycket gott.


Av någon anledning blev jag och flickvännen aldrig sömniga denna kväll och eftersom Oerbieren i princip rensade upp hela paletten så beslutade jag mig, trots så många bra öl på en dag att ta en nattfösare i form av "Ramstein Winter Wheat", en weissbock bryggt i New Jersey, även inhandlad där mest för skojs skull, stilen är annars inte direkt en favorit men just nu, som sista ölet för kvällen kändes det lämpligt med något i tysk stil, något starkt och sött. Ölet var ganska välgjort och stiltypiskt med kanske lite väl vass kropp till en början, det hade en mycket väl integrerad alkohol trots sina 9,5% och smakerna var i princip av klöver, skumbanan, äpplen, lite kakao och lite nötter. Helt okej helt enkelt..


Söndagskvällen spenderades i slappt tillstånd men jag sög ändå sakta i mig Nögne och Dugges Sahti som jag helt enkelt inte varit intresserad av att prova förens nu. Tyckte det var helt okej utan att sticka ut, tog en jävla tid att dricka upp flaskan och jag fantiserade om samma öl gjort med större beska och en ABV på 7% istället, då hade det varit ett prima sommarkvälls öl tror jag. Ett tråkigt inlägg från mig idag, mer en rapport på provade öl än något annat. Ska bättra mig nu när det snart börjar bli dags att prova Southamptons imperial stout alternativt den svår fångade "Kate The Great". Tänkte även göra en jämförande provning av Dogfish Heads olika india pale ales mm..

4 kommentarer:

Weine sa...

Den där Ten FIDY låter intressant och på tal om intressanta IS så drack jag just denna Siberian Night Imperial Stout på Akkurat förra förra sommaren, upplevde den då en varm sommarnatt på deras uteservering som mycket trevlig.

En parallellprovning på Dogfish Head skulle väl vara något denna måndag. Det är några sjuka IS du planerar ta idag.

ricke sa...

Bra inlägg som vanligt.

Anders, kan man nå dig via mail? Skulle vilja höra med dig om en sak.

andersand sa...

Ricke: min mail hittar du på profilen nu så det kan du!

Fifa 14 Coins sa...

Pleased to discover your site and also the excellent pictures you have regularly!

elo boostingBuy Fifa 14 Coins