lördag 11 april 2009

Bishops och sen en JW Lees "Harvest Ale"

Var under fredags eftermiddagen/kvällen på Bishops Arms där jag började med att beställa ett öl jag saknat väldigt mycket på senaste tiden, Liefmans fantastiska "Goudenband". De som inte har provat det bör söka upp detta nu för det är belgiskt öl när det är som unikast och bäst och ytterligare en anledning att söka upp detta nu är att man inte kan känna sig säker på ölets framtid efter Moortgart köpt upp bryggeriet. När jag väl dragit ur korken och hällt upp halva flaskan i ett glas, ja då insåg jag snabbt hur jävla bra detta är och hur mycket jag saknat det, ett 8%'igt öl som är så extremt lättdrucket och läskande men samtidigt extremt komplext och multi-dimensionellt. Som så ofta med extremt goda öl slank det ner lite för snabbt och jag fann mig i nästa stund funderandes över vilket öl som skulle bli mitt nästa drag.


Jag skådade Bishops "special öl lista" och noterade att en del priser var höjda och närmast absurda.. Vad sägs om Beer Geek Brunch Weasel för 350kr?, Hvede och Oatgoop för 600kr, Barrel Aged Gonzo som jag nyligen drack på "Nya Tröls" för 130kr kostar här 289kr.. och Kaggen reas knappast ut som den gjorde under "micro öl festivalen" längre för 120kr nej, utan nu är priset uppe på 450kr! Nu undrar jag och frågar, de som vet, vad kostar en flaska Kaggen i inköpspris? Jag ska inte gnälla på höga ölpriser, det finns tillräckligt många ölnördar som gör det åt mig, men när det kommer till ett öl som Kaggen undrar jag faktiskt lite, vad är grejen? Det är ju inte så att vilken jävla idiot som helst köper en flaska, tycker det smakar pecka och häller ut den. Det är ju i princip bara ölnördar som köper detta ölet, ingen värdelös idiot betalar 100 till 200 kr för 25cl öl och de få nördarna som gör det förtjänar fan en smakupplevelse vid namn Närke Kaggen Stormaktsporter. Jag kan förstå idéen om att sätta ett överdrivet pris på ett öl för att folk inte ska "köpa upp varenda flaska" men som jag skrivit innan här på bloggen, som öl älskare får man dåligt samvete om man trycker i sig mer än en flaska Kaggen per kväll, så gott är det, så eftertraktat och bra är det att man ofta hellre avstår själv för att låta andra prova. Jag har haft massor av möjligheter att dricka svinbra öl till bra priser och jag gör det gärna men jag gör det inte om och om igen just för sakens skull och det tror jag inte någon annan öl fantast gör heller, vi låter hellre flaskorna stå så att nästa ölnörd som kanske inte provat just detta fantastiska öl får chansen. Så ja, jag har lite svårt för att se hur man motiverar prislappen, Bishops gick väl inte minus när de sålde flaskorna för 120kr eller? Sedan tycker jag ju 120kr är extremt billigt, jag har själv betalat 250kr för en flaska i Stockholm innan och det sved inte i plånboken för en sekund när man snackar så här pass bra öl men 450kr? Det eliminerar ju rätt många köpare, jag som student skulle sällan ha råd att lägga den summan på 25cl öl och jag hade nog aldrig gjort det heller då jag hade kunnat få en helkväll med bra öl för den summan. Ska det bara vara folk som har råd att lägga 450kr på ett öl som ska ha möjlighet att prova Sveriges största stolthet? "Men man kan ju dela ju", Ja det kan man, jag delar gärna 75'or, 65'or och även starkare 33/35'or men en 25cl Kaggen skulle jag personligen dela på högst två personer. Jag vet att det står på flaskan "dela gärna på flera personer" eller något liknande men det är ju bullshit, man får ju inte riktigt hela upplevelsen om man dricker 6cl, ölet ska ju få hinna växa på en, man ska hinna sitta ner och njuta och trots att det är ett väldigt "fint öl" så är det fan inte 40%'ig sprit vi snackar om. Jag ska sluta gnälla nu, jag har druckit Kaggen så att jag klarar mig resten av året, det är inte för min egen skull som jag grinar över detta men jag tycker det är synd att priset ska vara så högt för nyblivna ölnördars skull som kanske inte är vana vid att punga ut hur mycket som helst för en flaska öl. I början av mitt egna ölprovande så var jag knappast villig att lägga ut de summorna som jag ju gör nu men trots det visste jag vad Westvletern 12 var och jag ville gärna prova det, bara inte för 500kr/flaska. På samma sätt är det lite synd om det kommer hit ölfantaster ifrån andra delar av världen, då har de rest hit, kanske till stor del för att få prova just Kaggen men utöver en lång resa och stor dedikation så ska de punga ut ett extremt överpris. Innan jag själv hade provat Kaggen så åkte jag upp till Stockholm till stor del för att göra just det, jag besökte "Monks café" där de också tog ett ordentligt pris för ölet och trots att jag inte gillar stället värst så ska de ha cred för att de sa till mig att dra till Bishops istället och köpa ölet för halva priset och utöver det sedan ringde upp stället åt mig för att kolla så att de hade öppet och att de hade några flaskor kvar! Jag trevade såklart dit och delade sedan flaskan med en god vän.


Nåja, nu vart jag ju på Bishops i Malmö, inte i Stockholm.. Nästa öl för fredagskvällen blev lite oväntat Stones "Ruination", den var lagom kyld, lagom billig (95kr), lagom läskande och tillräckligt färsk för att tillfredsställa mig iaf. Någonstans halvägs in i mitt glas Ruination stötte jag på Tomas Lindohf och Lena som jag sedan satte mig och snackade med. De berättade lika passionerat som vanligt om framtida Malte aktiviteter, provningar mm och jag fick åter igen lite dåligt samvete för att jag inte gått med i deras ölsällskap (snart, snart!) Efter mitt glas Ruination behövde jag något som kunde rensa ur munnen ordentligt så valet föll slutligen på en Boon Gueuze Mariage Parfait 2004, en klassiker som jag alltid tycker funkar lika bra och som jag tror att jag bloggat om ett par gånger tidigare. Efter det perfekta äktenskapet beslöt jag mig för att vandra hem och käka lite middag, klockan hade blivit så mycket som halv nio och jag hade inte klarat mer öl på tom mage ändå så..

Efter käket blev jag sugen på något sött, jag genomsökte garderoben och fann en flaska John Lees (och John Willie Lees) "Harvest Ale" ifrån 1999 stirrandes på mig. Jag bestämde mig för att inte bli nostalgisk utan bara öppnade upp skiten utan att blinka. Ölet kommer i en 275ml flaska, ligger på 11,5% och relativt snälla 35IBU, beska väntade jag mig knappast dock speciellt inte efter tio års lagring. Följande antecknades..



Mörkbrun, relativt klar med ett tunt grå-vitt skumlager som efter en tjugo minuter i kupan lägger sig som en ring över ytan. Doften är söt och komplex med koncentrerade och kraftfulla aromer av russin, torkad frukt, kakao och karamell. Doftar väldigt väl lagrat och snyggt balanserat. Kroppen är len och lite kletig med noll kolsyra. Smaken är otroligt stor och söt men samtidigt komplex med massor av torkad frukt, karamell, russin, lite soja och lite kakaopulver samt en härlig underton av fin starksprit utan någon uppenbar alkoholsmak. Eftersmaken är lång och värmande med mycket kola och sirap tillsammans med en härlig äpple fruktighet och en lätt touch av gammaldags vanilj. Verkligen ett bra barleywine och iaf vid denna ålder där uppe tillsammans med Thomas Hardys. En härlig, värmande nattfösare som gradvis tvingar fram ett leende på läpparna.


Kvällen slutade lugnt och stilla som en godnatt-saga, jag vaknade extremt utvilad i morse redo för ännu en dag med nya öläventyr.. "Kruk imperial stout" och något annat står på listan..

9 kommentarer:

David L sa...

JW lees Harvest Ale låter intressant, vore kul att prova någon gång om man kommer över någon gammal flaska.

450 för Kaggen är extremt mycket pengar. Helt klart ett överpris... mer än 200 borde den inte behöva kosta. Som du säger så slänger ju knappast vilken alkis som helst ut en hundring för 25-cl liter öl.

Patrik sa...

Känns som man ska börja bojkotta Bishops lite. Tröls känns som ett mkt bättre alternativ. Tyckte 280kr för weasel på BA var mkt pengar, ändå höjde de priset. BAH!!

Weine sa...

Drack en Goudenband på 3 små rum för någon månad sedan och håller med att den är underbar. Drack förövrigt även en Boon Gueuze Mariage Parfait 2004 i torsdag på ovan nämnda pub, det var andra gången jag drack denna...mycket gott.

Blir smått förbannad på Bishops priser (gillar nä nya logga :)). Det kan dock skilja en del mellan de olika Bishops. Bara i Götet kan den var stora skillnader och det är inte samma som alltid är dyrast. Ett exempel är denna Kaggen, 2007:an tar Bishops Järntoget typ 400 kr för medan på anvenyn tar de 220 kr. På något annat kan den vara tvärt om, det gäller att var medveten och påläst.

På tal om att köpa upp hela lagret för att priset tillåter det kan jag ta upp hur Reza fungerar. När han har flaskor i begränsad mängd säljer han bara en flaska per person och ibland en flaska per bord. Han vägrar låta någon sitta på alla godingar. Av samma anledning har han öl som inte står framme för att ta fram när en värdig kommer in och frågar. Eller så bjuder han spontant på det som det var när jag drack Goudenband. Men man ska alltid var värdig.

Får avsluta nu då denna kommentar börjar bli lite väl lång, jag skapade ju en blogg för att mina kommentarer inte skulle behöva skena iväg så här.

Marsiblursi sa...

När BA i Örebro började sälja Kaggen för ca 3 år sedan hade de problem med stekare som kom in och ville ha den dyraste ölen. Efter en klunk Kaggen grimaserade de illa och lämnade kvar resten i glaset. Detta hände mer än en gång! Så en hög prissättning är ingen vattentät plan för att undvika pärlor till svinen.

bark sa...

Ah. Gouldenband... Jag minns när den fanns på Systembolaget (kring 1995?) med sitt pappomslag. Det var en högtid varje gång man öppnade en flaska. Jodå, jag saknar den ölen även om jag fick tag på ett par flaskor i Tyskland häromåret.

Och prissättningen... Tja, det verkar ju som de tror att de kan sälja ölet till det priset. Och det är väl inte mer med det.

andersand sa...

Weine: Reza verkar köra den lämpligaste stilen, då slipper man de "roliga killarna" som Marsiblursi nämner också..

Gyllenbock sa...

Kan inte säga annat än att dina prisexempel är chockerande höga, verkligen synd. Undrar vad Kaggen kostar på Bishops i Stockholm?

Fredrik sa...

Jag betalade 295 spänn för en kaggen men då var den 2år gammal det var på akkurat för något år sedan, jag tyckte det var prisvärt.

Måste hålla med om att BA är ganska så dyra med ca 3-4 ggr påslag på många öl, vi är heller inte billigast i Sverige på Dahlberg direkt, men jag försöker vara lite billigare på dom allra dyraste ölen.

Några exempel 175:- för wild dog, 425:- för hvedegoop kanske inte mega billigt som sagt men jag tycker att det skall vara rimmliga påslag, vi lägger gånger 3 på det mesta i normaltprisläge, och gånger 2-2.5 på dom lite dyrare ölen.

Jag lägger på några extra kronor på dom lite billigare ölen, för att kunna sänka dom lite dyrare ölen, det är bättre att folk som kommer in får dricka något gott och samtidigt inte känner sig blåsta.

Men man måste berömma Tröls för deras mycket prisvärda påslag, tänk på att en wild dog kostar 80:-per flaska, 50:- påslag är riktigt schyst pris.

/Fredrik

Johan-5,0.TV sa...

Har hört att importörerna börjar höja lite här och där. Dollarn är i 8 kronors nivån, men euron gör nog att vissa öl blir ännu dyrare. Har för mig att jag hört att vissa märken går via Holland innan de kommer hit? Så det blir nog ännu dyrare att dricka riktigt bra öl på krogen. Men jag kan trösta dig med att om du har vägarna förbi Stockholm och vill dricka Kaggen -06 för 195 spänn, ja då ska du besöka Man in the Moon.