måndag 20 april 2009

Åter igen en summering av helgen

Japp helgen har varit i princip lika laddad som vanligt kanske med något mindre balans vad gäller öl intaget. Fredags var en mycket aktiv kväll då jag träffade ett par icke-öldrickande vänner, vi bestämde oss för att köpa en massa öl på systembolaget för att sedan dela alla och på så sätt utbilda de mindre värda något. Vi drack från Slottslager till Rochefort 8. Kvällens absolut sämsta öl var det enda jag inte hade provat innan, den franska golden alen "Saint Landelin Mythique" som smakade kemiskt, spritigt och ja, hemskt rent ut sagt, efter ca 5cl var så hällde vi ut resten av 75'an. Ett 50 kronors öl som trots allt inte är ett dugg prisvärt.. Kvällens bästa öl var onekligen Orval, ett öl jag självklart druckit massvis med gånger men trots detta aldrig tröttnar på, även mina icke ölvana vänner tyckte bra om detta trots att man kanske inte skulle kalla det ett "nybörjar öl". Kvällen blev sen och vi hann eller orkade faktiskt inte dricka upp alla öl vi inhandlat men var överlag väldigt nöjda, Westmalle Tripel satte stop för kvällen och med all rätt..

Lördagen spenderades sedan i slappe tillstånd med relativt få öl men en flaska "Weihenstephaner Hefe Weissbier", en flaska "Anchor Steam Beer" och slutligen, som nattfösare drack jag den helgrymma kaffestouten "Founders Breakfast Stout", helt klart ett av de bättre kaffeölen jag provat med extremt trevliga, välkomponerade närmast gräddiga smaker av karamell, kaffe och chocklad, allt precis lagom rostat.

På söndagen brakade sedan det riktiga ölpimplandet igång då jag och Markus möttes vid fyra snåret på Bishops Arms för ett par friska och beska bärs ifrån "Stone", först deras IPA och sedan deras "Ruination IPA". Båda har ett jävla bra sting i beskan och precis lagom mycket maltbakgrund enligt mitt tycke. Efter dessa humlebomber styrde vi hem mot min lya en tio minuter bort där vi delade en lättare "Anchor Liberty Ale" under tiden vi funderade på vad vi sedan skulle prova. Jag föreslog att vi slaktade min Kate The Great, den hypade och sällsynta imperial stouten ifrån Portsmouth, hur den smakade återkommer jag med senare. Efter "KTG" var vi lite smått on a roll så jag drog fram en gammal favorit, "Oak aged Yeti" ifrån Great Divide som så snällt har stått och väntat på ett bra tillfälle i min något varma garderob. Ölet hade ingen nämnvärd humle kvar men framstod snarare som balanserat än för sött, den extremt rostade eftersmaken var klockren. Vid det här laget började man ju bli lite lätt på örat och av någon, kanske något dum anledning bestämde jag mig för att "vrida upp" en flaska Goose Island "Bourbon County Stout" som avslutning på kvällen och en jävla ordentlig avslutning var det.. Jag sov som en gris efter denna något för laddade söndag..

Nu är det måndag och jag har en massa roligt ansvar att ta, det bästa är dock belöningen i form av ölbloggarträffen på lördag, det är verkligen något att se fram emot!

4 kommentarer:

ricke sa...

Ajdå, låter illa med Saint Landelin Mythique. Hade nog förväntat mig att den åtminstone skulle vara hygglig.

Provade ni wells bananöl föresten? Har för mig att du skrivit att ni skulle prova den.

andersand sa...

Jag tänkte göra det ja men gissa vad.. Hyllan ovanför etiketten "banana bread beer" var tom! Jag fick inte direkt panik och gick för att fråga personalen om det fanns mer på lagret men.. ja..

Markus sa...

Såg riktigt bra och filmiskt ut när du skruvade av kapsylen på Bourbon County Stout;-)

ricke sa...

Har också sett att bananölen varit slut någon gång när jag varit på SB. Det är rätt oroväckande, men förhoppningsvis köper folk den lite på skoj - det framstår ändå som en rätt tokig öl. Hoppas verkligen inte att de köper den för att de tycker om den... Hade varit intressant att följa försäljningssiffrorna de kommande månaderna, det borde ge en fingervisning om hur många som köper den mer än en gång.