tisdag 24 mars 2009

Välkommen till Sverige

Under min visit i USA trillade jag över Sierra Nevadas nya IPA "Torpedo Extra IPA" som har blivit en del av deras standard utbud nyligen. Jag plockade dock bara på mig en flaska i butiken då jag kände på mig att denna snart skulle dyka upp i Sverige. Och nu precis, när jag slösurfade mig in på Wicked Wine.se såg jag att den någon gång i Mars-April anländer!


Ölet var väldigt mumsigt när jag provade det hemma hos svärsyster i New Jersey och helt i klass med Sierra Nevadas andra välhumlade öl. Enligt Wicked Wine klassas ölet som en "dubbel/imperial IPA" men jag skriver här "bara" IPA då ölet inte alls är så "over the top" som man väntar sig av dubbel/imperial benämningen. Visst ligger biran teoretiskt sett på 70IBU men alkoholhalten är åt det lättare hållet (7,2%) och smaken, ja den är betydligt mer "kraftig, frisk IPA" snarare än "tung, bitter dubbel IPA". Inte fel på något vis så länge man inte väntar sig det ena och får det andra. Ölet hade en friskare, bittrare och mer livlig karaktär än tex Celebration Ale vilket gör att jag välkomnar det, min första tanke när jag läste om "Torpedo" för ett tag sedan var annars "ännu en IPA?". Efter ha provat ölet så kan jag bara säga, ja Sierra Nevada, ännu en IPA! och en till och en till! Ett konsekvent bryggeri som vet hur man håller balansen i biran.

Nu ska vi alla be och hoppas att ölet hamnar i systembolagets ordinarie sortiment så småningom, där tycker iaf jag att det hade platsat utmärkt.

6 kommentarer:

Johan Sandberg sa...

Den 25 februari drack jag den på fat på mitt lokala Bishops Arms (Sundbyberg). Har fortfarande inte fått klart för mig om det var en tidigare årgång. Men det tror jag inte. Då skulle Bishops ha lagrat den, tror inte d. Jag vet att den är på väg ut på vissa krogar här i Stockholm. Sjukt bra är den.

andersand sa...

Jag provade den också på Bishops runt då, tyckte det var trevligt även vid det tillfället men minns det inte som riktigt lika skarpt och misstänker att det inte är exakt samma öl, jag har egentligen ingen aning dock.

dempa sa...

Ja inte är det någon dubbel-IPA direkt.
Men den är ändå välkommen. Jag är intresserad av ett par st, så man får väl se om det blir en privatimport eller något av det hela.

Baggen sa...

Verkar intressant. Får hoppas att den dyker upp i fasta sortimentet i höst om nu systembolaget efterfrågar något sådant (vilket jag tror att de inte gör).

Kanske kan bli någon temporär lansering på bolaget iaf!

Johan Sandberg sa...

Klart att Wiked Wine försöker få in den som dom gjorde med Harwest. Dom skapar ju en hype och vill ha känsla runt deras varumärke. Tror inte vi behöver vänta allt för länge.
Man kan ju undra när vi ser några 355 ml flaskor från Flygande hunden (råkar vara helt galen i Double Dogen. Min lokala öl-haks kille säger att den går på typ 50 spänn styck vid privatimport, som student vill man inte lägga 1200kr på ett bräde).
Maj eller juni släppet kanske. Vi vill ha väldoftande och välsmakande Amerikaner i våra vår-glas. Okej att de som Nevada gått från micro till craft bryggerier, men de gör ju inte sämre öl för d. Titta på våra Svenska kanonöl från Nils, Nynäs, Närke, Hantverk… Felet med bolaget och leverantörerna är att d gör vissa svåråtkomliga(främst Systembolaget). Hur ska vi få ölen att bli förstådd och uppskattad som vinet, eller som någon av de andra ädla drycker som finns?
Inget nytt för många. Men kom igen! Vi måste försöka göra det lättare att få ha god öl hemma. Vi har ett monopol och det är bara acceptera. Men det känns som vi ölälskare alltid kommer i skymundan. Vi ses alltid som suputer, men det är ju inte oss dom tänker på, nog för att jag har svårt att bara dricka 2 öl.
Bolaget kan skicka 1 öl från Haparanda till Malmö, varför kan inte leverantörerna börja skicka 6-pack i beställningssortimentet? Det är inte en ny standard! Och ska man tänka miljömässigt, då är det väl bara att slå ihop beställningar eller ha vissa dagar man får lämna in sina önskemål. Vad sur jag blev.

andersand sa...

Ta det lugnt Johan :) är det inte på bättringsvägar? Jag tycker systembolaget, det senaste året har spottat ut mer intressanta amerikanare än någonsin. Sen kommer ju alltid vi, mer insatta önska mer. Jag kanske, stundtals är lite väl förlåtande dock eftersom förutom systembolaget har jag Köpenhamns ölbutiker, pubar och även Malmös pubar vilket i helhet känns lagom för mig. Som student är det ibland nästan jobbigt att ha för mycket godsaker tillgängligt, just nu känns det ganska lagom.. Om man räknar in en och en annan utlandsresa i ölsyfte ;)