lördag 14 mars 2009

Uppdatering ifrån USA

Som väntat har det inte funnits tid att rapportera alla händelser här i USA men denna slappa eftermiddag/lugnet innan stormen (bröllopsfest) hinner jag skriva några rader om vad jag har haft för mig den senaste veckan.

Nya ölbarer/pubar har jag faktiskt inte utforskat, "Barcade" och "Spuyten Duyvil" väntar nästa vecka då jag intar Brooklyn men efter många om och men lyckades jag med hjälp av den vänligaste ratebeerianen ta mig ut till Oaktree Discounts för seriös ölshopping. Här inhandlades en stor blandning av "singlar" som jag tänkte dricka upp under resten av min visit, en bunke intressanta bombers av öl som jag nästan är säker på håller hög kvalité samt en och annan årgångs öl som jag ska försöka släpa med mig hem (Oerbier Special Reserva 07, J.W Lees Harvest Ale 99 mm.) Ett par favoriter i repris blev det också så som "BORIS the crusher" ifrån "Hoppin' Frog" och diverse kvalité öl ifrån Victory. Managern "Dan" bjöd också på ett "Hop Devil" pintglas när jag rullade ut ur butiken med min fullpackade kundvagn. Närmare recension av butiken med en och annan bild kommer senare men jag kan redan nu säga att det var en riktigt häftig upplevelse.

Som sagt så har det inte blivit några besök på några nya ölbarer däremot har jag gjort ett flertal återbesök på Blind Tiger där jag mött upp några trevliga amerikanare för ett och annat byte och för att helt enkelt dricka öl. Ett riktigt bra ölhak är det och de har alltid flera kraftfulla och intressanta öl på fat, ofta så många med så pass långa namn att man knappt kommer ihåg vad man druckit om man inte antecknar (vilket jag har varit dålig på.) Det är smått överväldigande att kunna välja mellan i princip alla amerikanska ölstilar ifrån fat till rimliga priser av 6-7 dollar. Allt ifrån amerikansk "wild ale" till dubbel IPA och Russian Imperial Stout har det druckits och jag kommer antagligen återvända till Blind Tiger igen då de har ett "Bear Republic" event den 18'e.

Förutom ölat så har jag även små-turistat, känt på stans olika vibbar och ätit en jävla massa god skräpmat samt varit på en indisk bröllopsceremoni (väldigt speciellt..) och nu idag väntar, som nämnt ovan en stor bröllopsfest för 300 personer (20 svenskar och 280 indier.) Det blir säkerligen ingen vettig öl på denna fest men jag ska nog tjuvstarta med något gott innan det brakar loss..

Foton har förresten tagits men har ingen möjlighet att föra över dem till svärmors primitiva laptop så de kommer först när jag har landat i Sverige igen. God eftermiddag!

3 kommentarer:

Markus sa...

Låter som om du har ofantligt tråkigt och lider av brist på goda öl i New York. Tänk vad kul det ska bli när du kommer tillbaka till Sverige och får dricka Elefantöl, Pripps Blå och Carlsberg Export. Hederlig nordisk öl är något man ganska snabbt saknar när man är utomlands;-)

andersand sa...

Ja men jag försöker hålla god min, vi har ju fantastiskt fylligt kaffe, massa god hälsosam mat, rena gator och underbart frisk luft ;)

Markus sa...

Låter bra det, vore ju synd om amerikanerna blev stötta när du dissar Stone, Great Divide, Bell's, Three Floyds, Russian River osv.