torsdag 26 mars 2009

Sidenapa

Min ölbloggar granne Dempa har relativt nyligen tillsammans med Rick, Yukio och Fabian bryggt en amerikansk pale ale kallad "Sidenapa". På etiketten står det att ölet ligger på 5% och 40IBU med en extra cirkel tillritad ovanför 0'an. Med andra ord 48IBU. Jag fick denna flaskan igår av Dempas vän som var nere i Malmö och vände, baserat på "skumgardiners" recension tänkte jag inte knäppa upp ölet direkt dock med risk för att bli blöt så jag bestämde mig för att låta det vila i kylskåpet en dag eller två. Sen ikväll, efter en god kyckling baguette blev jag riktigt sugen på något friskt och mindre alkoholrikt, jag kikade igenom kylen och hittade ingenting under 8% förutom Sidenapan. Jag inspekterade ölets yta igenom den bruna 50cl flaskan och konstaterade att det omskakade ölet i princip hade lagt sig så, varför inte liksom?

Lite försiktigt, beredd på en räddningshällning öppnar jag upp flaskan men nej, det är lugnt och stilla. Jag häller upp det ljusa, gul-orange ölet i ett amerikanskt pint glas, får ta i lite för att generera en vettig skumkrona men det går. Skummet är för övrigt vit och sjunker snabbt ner till ett tunt lock ovanför ytan lämnades små plottriga rester på glaset. Doften är väldigt fruktigt harmonisk med tydliga exotiska frukttoner, luktar väldigt juice-likt, förfriskande och inbjudande. Kroppen är len och medelfyllig med lite för lite kolsyra. Smaken är väldigt lik aromen med ytterligare sötma och en bra men användarvänlig beska som under drickandes lopp smyger upp på en lämnades en trevlig eftersmak. Ett stort + i smakprofilen är faktumet att det inte finns någon övertydlig, dominerande karamell smak som man så ofta hittar i APA, IPA och IIPA. Här lämnar malten lagom med utrymme åt humlen utan att det smakar tunt vilket resulterar i att det smakar betydligt mer exotiskt och fruktigt istället för sliskigt karamelligt och skarpt.


Mycket god, lättdrucken och smakrik "APA" som jag gärna hade haft fler flaskor av för visst går det alldeles för snabbt att trycka i sig en halvliter. Tur att det inte var 33cl iaf, hade varit för lite när det gäller ett såhär lättdrucket och välsmakande öl.

7 kommentarer:

Weine sa...

Bara att hålla med...en riktig trevlig öl.

Ska förövrigt tappa mina imperial stouts nästa vecka som jag bryggt med samma Rick. Denna Rick Gordon valdes förövrigt in till ny ordförande i Svenska Ölfrämjandet förra helgen. Kul och ett bra val då Rick om någon kan röra om i grytan och få in nytänkande och därmed locka in oss som står utanför.

andersand sa...

Ja jag läste om Rick som ny ordförande, får se om han kan locka in mig ;) Egentligen är det bara lathet som har gjort att jag inte gått med i något sällskap etc dock.. Får skärpa mig.

Kan man få ner en flaska av din IS när den är buteljerad så recenserar jag den gladeligen och belönar med något också såklart! Jag vet att du har liknande smak för imperial stout som jag så det hade verkligen varit skitkul att prova, misstänker att ni inte snålade med humlen :)

Weine sa...

Självklart kan du få ner en IS när de är buteljerade. Det blir nog en DIPA också så jag får väl se till att även en sådan kommer ner.

Kommer upp ett inlägg på Casa från bryggningen när Rick skickat över bilderna.

Helt rätt, det ska nog inte vara några problem humleprofilen då den fick en IBU på 74,5. Jämförelsevis ligger ju Yeti på 75 i IBU.

andersand sa...

Gött! Ska bli skitkul att prova, 74,5IBU låter precis lagom ;)

Ska bli intressant att läsa om bryggningen! Jag hade också velat göra lite öl.. Eller iaf komma upp med idéer och mer eller mindre värkställa dem..

dempa sa...

Härligt att den föll dig i smaken, den lite låga kolsyran gör den nästan försvinnande lättdrucken.
Hade gärna haft ett par backar ståendes till sommaren, snacka om törstsläckare..

andersand sa...

Den föll mig definitivt i smaken, tack igen! Nu vill jag höra om Nugget Nectar'n passar dig så sätt lite fart ;)

Weine sa...

Anders, kan inte du mejla mig på min mejl som ligger uppe på min profilsida? Kan vara bra att kunna kontakta dig på annat sätt än bloggen när det tex är dags att få ner flaskorna till Malmö.