måndag 30 mars 2009

Ölpackad helg

Den föregående helgen var som titeln antyder full av öl.. Inte för att det är värst ovanligt för min del men denna gång var det faktiska aktiviteter och inte bara småsupande i tv-soffan. Det började i fredags med Bishops Arms i Malmös 15års jubileum. Det var "svensk micromässa" vilket innebar att faten var fyllda med diverse svenska kvalité öl ifrån en hel dröse bryggerier.


För mig började dagen med att jag stampade in på Bishops strax efter fyra, stället är som väntat lite lagom fullt dagen i ära men jag fick en plats i baren där jag tittade på kvällens "ölmeny". Jag började med att hugga in på Oppigårds Indian Tribute som jag hört så mycket gott om och ja, visst var den bra men humleskadad efter USA besöket som jag är så framstod den trots allt som lite söt. Tåls att dricka igen hursomhelst. Förutom de lite "lättare" svenska ölen på menyn hade de även fått ner en bunke av Närkes "Kaggen 07" och samma bryggeris "!". Båda till det förmånliga priset av 120kr, självklart planerade jag att dricka båda dessa ölen under kvällen men redan efter min Indian Tribute bestämde jag mig för att hugga in på Kaggen, medan paletten var relativt fräsh.. Ölet var helt ok.. Tar man alla smakkomponenter jag vill ha i en imperial stout och stoppar det i en 25cl flaska så har vi ölet där. Ganska oslagbart tillsammans med världens krämigaste munkänsla och perfekt balans mellan sött, rostat och beskt. Senare blev det "provning" på övervåningen där man fick välja fem smakprov till ett paketpris av 180kr, väldigt överkomligt pris men smakproverna var stundtals lite snåla. Jag provade hursomhelst Mikkeller/Three floyds relativt nya "Oatgoop" som var bra, riktigt bra till och med men lämnade ändå en del att önska, kanske mest för att jag stundtals var trött på den amerikanska karaktären kanske.. Sedan blev det också Hantverksbryggeriets "Munken" och "Baronen", Munken var en väldigt tam, intetsägande belgotolkning som knappt smakade belgiskt och som luktade närmast identiskt med Baronen som i sin tur var ett betydligt roligare barleywine med bra tjong i beskan och en fet-kletig kropp. Jag provade även Ocean Bryggeriets "strong porter" som var trevligare än väntat, len och smakrik och lite över mina förväntningar och sist men inte minst Dugges "no 100" som smakade koncentrerat och starkt med typisk Dugge-fruktighet, hade nog varit trevligare i ett annat sammanhang. Ölen dracks i gott sällskap av bloggerserna Markus o Fredrik, träffade även på Niklas innan provningen tog fart och alla har väll kommit överens om att en syd-provning bör styras upp inom en snar framtid. Fredagskvällen avslutades för min del med en flarra Närke "!" som onekligen var mumsig och sedan, som en liten gris drack jag en flaska "Kaggen" till. Man får ju passa på.. Det känns närmast olagligt att trycka i sig 50cl kaggen själv på en kväll men är man gottegris så är man.


Lördagen startade i full fart med ett språng till stationen där jag mötte Markus, vi hoppade på tåget till Köpenhamn där vi tömde hyllorna på Cantillon Blåbär och satte kvinnan bakom disken i arbete. Förutom en bunke tunga flaskor Blåbärslambic så inhandlades Lost Abbeys "Serpent Stout", Mikkellers nya "Drikkeriget DIPA" och nya single hop ölet "Nelson Sauvin IPA". Där efter rånade vi min flickvän på ett par schyssta mackor då hon jobbade i Köpenhamn denna dag, ny energi och sedan ytterligare släpande hem till Malmö. Jag dumpade av mina öl, slappade lite och begav mig sedan ut till Markus trevliga hem strax utanför Malmös inre stad där en liten provning (öldrickande..) tog plats.

Vi tjuvstartade med den nya Single Hopen som var bra, helt ok, god men inget utöver det vanliga. Lite för lik samma series "Warrior" men något mer balanserad. Sedan bjöd Markus på Mikkellers "USAlive", en något mer humlad variant av Mikkels "It's Alive" bryggd för den amerikanska marknaden. Detta öl var nog kvällens stora överraskning då det både var riktigt gott och riktigt roligt att dricka med stora doser uppfriskande humle samt en schysst "bret" matta som gjorde det hela roligare. Efter vi provat varsitt glas så klämde vi resten av 75'an tillsammans med en mumsig Chili som Markus fruga hade tillagat och denna kombination funkade finfint. Inte nog här utan efter den goda maten så bjöds det på glass och fruktsallad vilket svalkade fint efter Chilin. Sedan var det dags för de ölen vi sedan inne planerat in att testa, tre stycken amerikanska "imperial red". Alesmith Yulesmith, Port Brewings Shark Attack och Southern Tiers Big Red. Markus fru fick hälla upp de tre ölen i sex glas så att vi fick prova dem blint vilket var mycket intressant och underhållande. Jag fick ett rätt av tre då jag gissade på att det illaluktande, sötsliskiga ölet var ifrån Southern Tier.. Denna flaska hälldes ut i vasken medan de resterande två ölen dracks upp. Båda var trevliga men lite humlefadda och jag har lite svårt för att säga vilket av dem jag tyckte bäst om..


Efter de stora rödölen hann vi även få ner en flaska blåbärslambic och en ordentligt kraftfull flaska "Old Crustacean" ifrån Rogue, ett stort öl som jag faktiskt fram tills dess missat att prova. Ölet var för övrig helt okej, det kändes mer som ett extremt engelskt barleywine än ett amerikanskt då det var väldigt kletigt och knäckigt snarare än en ren rå humlebomb och den stora beskan satt mer i halsen än någon annanstans. Kvällens två höjdpunkter vart då onekligen USAlive och såklart Cantillon Blåbär, båda är två riktigt goda och framförallt roliga öl att dricka.

Söndagen spenderas i slappt tillstånd, jag fick dock besök av en gammal barndomsvän och kände mig tvungen att bjuda på både kriek och imperial stout. Det blev Cantillons "sura min-framkallande" kriek och Moylans imperial stout, ett öl jag kommer återkomma till, lite kort iaf.

8 kommentarer:

Victor sa...

Ah, låter som två härliga dagar! Och att dricka två flaskor kaggen på samma kväll är sannerligen dekadent... helt i min stil! ;)

Baggen sa...

Fasen, du prioriterar helt rätt Anders :) Blir lite avundsjuk när man läser om allt godis. Ser fram emot mer tester av det amerikanska guldet du släpade hem :)

Markus sa...

Var en grym ölhelg med fantastiskt mycket god öl. Instämmer i hyllningskören av Cantillon Blåbär, fy för sjutton vad god den var! Tycker även att USAlive var bland det bästa jag testat från Mikkeller, Orvaljästen och humlen passade som hand i handske.

Nu sitter man och laddar för lite DL. Ska iväg upp på vinden och leta en kartong så jag kan skicka iväg mina öl till min ölindier;-) Vi måste ju se till att fylla på lagren med roliga öl att testa.

andersand sa...

Ja det är jävlar med god öl överallt just nu, inte minst hemma. Vet knappt var jag ska börja men sneglar på en Abyss ikväll.. ska man prova 07 eller 08 först!? ;)

Markus sa...

Frågan är vad som är vettigast, köra 2008 först för att få en idé om hur den smakar någorlunda nybryggd och sedan gå på den lagrade godbiten. Dagens I-landsproblem;-)

andersand sa...

Jo fast om jag testar 07'an och den är oslagbar så är det kanske trevligt att låta 08'an vila ytterligare, då vet man iofs inte om den är bättre färsk haha.. Ja snacka om i-landsproblem.. Får kanske ge upp och köra kate the great istället ;)

Markus sa...

Låter som en idé så god som någon;-)

Markus sa...

Lite sent att kommentera nu men jag prickade inte in en enda av Imperial Red ölen vi blindtestade. Way to go! Till mitt försvar så hade jag bara prövat en av ölen tidigare och den var ju galet dålig så det var kanske inte en helt genomusel prestation;-)