söndag 22 mars 2009

Också.. Fångsten!

Ja, här kommer lite bilder på "fångsten" tack vare Markus som var förbi i eftermiddags och tog med sin kamera, som tack (och för att det var trevligt) så bjöd jag på en halv 75'a amerika/belgo bira ifrån "De Proef Brewery", bryggd tillsammans med Tomme Arthur ifrån Port/Lost Abbey brewing kallad "Signature Ale". En belgisk stark ale åt det ljusare hållet som stundtals påminde om ett amerikansk barleywine med relativt hög alkoholhalt (8,5%) och ordentlig beska. Ett lite udda öl som började ordentligt sött och maltigt, på gränsen till sliskigt vilket som tur är bröts hårt av en chockerande torr efterbeska. Ett bra öl, inte fantastiskt men bra och jag hade gärna druckit det fler gånger om det inte vore för att det kom ifrån andra sidan Atlanten och kostade 19 dollar per flaska. Lite senare delade vi även en flaska "Nugget Nectar", jag återkommer nog med en recension av den senare när jag trycker i mig min sista flaska, väldigt smaskigt är det iaf.

Okej bilder! Det var jobbigt att ställa fram alla ölen och min fotolust hade försvunnit lite när de väl stod där så jag brydde mig inte om att få med allt, få bra fokus etc men man ser de flesta. Fick inte direkt plats med alla på ett foto..


Jag är glad att flaskorna på bilden under överlevde resan, har hört talas om Angel's Share flaskor som exploderar lite för lätt och det verkar vara bra tryck i flaskorna.. Ser fram emot att prova brandy barrel mot bourbon barrel för att se hur stor skillnaden är.


Fantome Saison har jag länge velat testa, tvekade inte länge när jag hittade dem på Oaktree Discounts i New Jersey. De Dolle Oerbier Special Reserva (13%, lagrad på Bordeaux fat) låter också extremt spännande.


Och några till..




Lite blandade Dogfish head känns också obligatoriskt, några jag ej provat innan och några lagringsexemplar.


Såja, nu kan ni vänta er vettiga, djupgående recensioner av framförallt de mer högt aktade ölen som jag fått tag på. Jag hoppas på att vara kritisk i mitt avsmakande och på så sätt kunna ge ett ärligt omdöme där faktumet att jag har fått slita röven av mig för att få tag på dem inte spelar in alls (det är ju lätt att man vill älska allt man kämpat för att få tag på.) Vänta er nya recensioner snart och ha en skön söndagskväll!

19 kommentarer:

David L sa...

Galet, helt galet. Mer behöver väl inte sägas egentligen, men alltså... hur har du råd? :P

Fredrik sa...

Mycket sjuka grejer ser fram emot recensioner senare, verkar ha varit en trevlig resa :-).

/Fredrik

Markus sa...

Snacka om att man är ölintresserad när man kikar på bilder av öl som man redan kollat på irl;-)

andersand sa...

David: Jag åt pasta till middag idag och kommer göra det igen den närmaste tiden :)

Fredrik: Jo den var heltrevlig, svårt att ta in alla intryck dock, dvs massa bra öl + stortstad med roliga människor etc.

Markus: Nörd!

Baggen sa...

Anders, var inte du student ? :) Studenter har det för bra nuförtiden :)

Skön drös med öl iaf. Hoppas de ska smaka!

ricke sa...

Om du skulle få för dig att börja med vinprovning i stället skulle jag kunna offra mig på några av de där flaskorna ;) Ett riktigt bra gäng öl det där.

Marsiblursi sa...

Trevlig bunt öl! Om jag får gissa har du bytt till dig Southampton Imperial Russian Stout, Lost Abbey The Angels Share (Bourbon Barrel) och Portsmouth Kate The Great då de är sjukt svåra att få tag på.

Vilken årgång är det på den ”normala” Angels Share?

andersand sa...

Marsi: Jo jag har bytt till mig alla dem och rätt många fler av ölen på bilderna, NY/NJ har inte ett jätte utbud av rariteter i butiker eller på pubar.

Jag är inte helt säker på vilken årgång det är av vanliga Angel's share men jag skulle gissa på 08'a, det är iaf inte 09 vilket, vad jag har läst nyligen är tur det..

KTG känns kul att ha hemma i Sverige, det krävdes Cantillon Blåbär för att få med den i paketet..

andersand sa...

O Baggen: Mjo men som sagt tusen gånger innan på denna blogg, det ligger i hur man prioriterar ;) Jag har inte fixat något sommarjobb så ni kan ju vänta er världens tystaste blogg under juli/augusti hah..

Ricke: Eftersom jag är student har jag nog inte råd att börja prova vin ;) kanske kommer en "bag in box" tasting här i framtiden dock ;)

Niggze sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Niggze sa...

Grattis Anders till alla fantastiska öl du har skaffat dig :) Efter du har provat alla lär det inte finnas kvar några spännande IMP Stouts kvar att prova *halvt på skämt* ;)

Marsiblursi sa...

2007 har också betett sig lite funky så jag håller tummarna för din flaska. Jag har också bytt till mig en KTG, det kostade mig en Kaggen! Är den inte bra tänker jag nog bli taliban.

alyssa sa...

Ah, etiketten ser väldigt fräsh ut på flaskan och det är inte en 09'a så därför tror jag (och nu, hoppas) att det är en 08'a, ska maila och fråga dock.

Ja vi får hålla tummarna för att KTG smakar, den är lite underligt olikt rankad på ratebeer vs beeradvocate. Mina förväntningar är av någon anledning inte värst höga men det ska bli intressant att prova ändå.

andersand sa...

Uops, inloggad på kwinnans konto där..

Victor sa...

Haha, helt jäkla galet! Tror att de flesta av oss skulle offra både den ena och den andra privata kroppsdelen bara för att få testa några av alla dessa godsaker! Är du säker på att din lever klarar detta - annars vet du att det finns drickstöd!

andersand sa...

Skulle jag få problem med levern så kanske jag kan byta ut en av flaskorna mot en ny ;)

FT: Samuel Adams Triple Bock

ISO: Fresh liver

Gyllenbock sa...

Mein Gott! Orkar du dricka upp allt eller behöver du hjälp? :)

Schysst att höra att flarrorna klarade resan över pölen.

Anonym sa...

Oj, vilken kollektion!
Jag ska åka till staterna nästa vecka och kommer bla kuska runt i Cali.
Hur packade du ölen för hemresa?
Känns lite vågat att ha så många flaskor i bagaget...
Men det gick ju rätt bra för dig! :)
Några speciella tips?

/alex (gbg)

andersand sa...

Jag packade de "viktigare" ölen ganska strategiskt i mitten av väskan, runt kläder mm. Innan dess gjorde jag dock en mjuk, ganska tjock botten av mer kläder. Sedan virade in alla flaskor i bubbelplast. Jag delade upp de mer sällsynta ölen jämt på mina fyra resväskor och lät då dem vara i mitten med mindre viktig öl utanför, dock med bubbelplast och kläder runt de också. Bra, hårda resväskor är nog ganska viktigt. Hoppas du får med dig mycket hem men låt det inte gå dig åt huvudet (det är svårt och tidskrävande att köpa, byta, förvara, packa osv) utan tryck med det du vill ha så gott det går och viktigast av allt, drick massa öl där!

Ha en grym resa!