tisdag 24 mars 2009

Moylans I

Jag råkade få med mig tre "bombers" hem ifrån California baserade bryggeriet "Moylans" och tänkte då spontant att jag skulle prova alla tre i rad och bli sådär lagom utslagen, alternativt dela dem med någon värdig. Ikväll fick jag dock ett visst sug efter en riktigt kraftfull dubbel/imperial IPA och bestämde mig på så sätt att dela upp min privata lilla "Moylans provning" på några dagar eller så. Provningen börjar då ikväll med bryggeriets kanske fetaste öl, lyssna på namnet! "Hopsickle".. Ja man kan ju alltid hoppas, nu slickar vi.


Färgen är lätt grumlig, orange, en stor skumkrona genereras när ölet forsar ner i kupan men det hänger bara kvar i några sekunder. När det sjunker lämnar det dock små rester över hela glaset. Ölets doft sprider sig redan vid detta stadiet över hela köket och mitt luktsinne signalerar till hjärnan "humleeee!". Doften är väldigt typisk för stilen med extremt frisk, lite färskare än vad man är van vid här i Europa.. Det bjuds på bland annat blommig citrus, tallkotte, jordiga toner och den väldigt traditionella karamellen. Det är inte jätte komplext men det är extremt inbjudande, speciellt då detta är precis vad jag är sugen på nu.


Kroppen är i sin tur medelfyllig+, lite kletig och lätt kolsyrad. Smaken lik doften är väldigt traditionell men samtidigt något större än många andra i mängden. Ölet ligger på 9,2% och hela 120IBU, smaken reflekterar onekligen detta då det är extremt bittert, speciellt i eftersmaken. Det är mycket tropiskt frukt, karamell, tallkotte och citrus som biter sig fast i hela munnen. En väldigt god dubbel/triple/imperial IPA med mycket hår på ballarna, åter igen så faller ölet på sin brist av komplexitet och karaktär dock och hade inte flaskan varit såhär pass färsk så hade inte ölet haft någonting överhuvudtaget att erbjuda. Just nu är det däremot en riktigt trivsam humlechock.

Någon gång relativt snart följer recensioner av bryggeriets "vanliga" dubbel/imperial IPA samt dess Imperial Stout. Tre så pass stora öl borde kunna ge både mig och er en uppfattning om det är ett bryggeri att hänga i granen eller, bara, hänga i garderoben och glömma bort. Första ölet var jätte bra men inte fantastiskt, värt att dricka flera gånger men inget att sälja kroppen för att få smaka.

2 kommentarer:

Johan Sandberg sa...

Ser grymt gott ut! Kul att du varit i USA och botaniserat. Roligt att du gillar tänket med femkommanoll.tv. Vi har provat flera olika varianter med ljudet. Det bästa vore ju så klart myggor, men en bra mygga ligger på en tusing styck. Vi ska bättra oss tills på lördag då vi gör en provning på Man in the Moon, hoppas vi får smaka deras Mackmyra-öl.

andersand sa...

Ni får experimentera er fram till ett lyckat resultat. Ser fram emot nästa avsnitt!