lördag 7 mars 2009

Massor och.. Massor

Har idag turistat röven av mig. Har gått igenom delar av både övre Manhattan som Central Park och lägre som Wall Street och Ground Zero. Där emellan besöktes "Blind Tiger Alehouse" för en öl och lite käk. Beslutsångest ledde till ett glas Stone Old Guardian 2007 som smakade helt okej, de där två åren har inte gjort några större under dock. Klockan var bara två på dagen så efter ölet bestämde jag mig för att käka istället för att dricka mera då det stod mycket annat turistande på listan. "Hot Wings" blev det och då menar de verkligen hot, hela munnen brann men jag gillar att straffa munnen och varenda vinge gick ner. Mätt blev jag för de 9 dollarna och vi vandrade vidare.


På vägen hem gick jag inom "New Beer Distributors", eller kanske inte "gick inom". Det är ordentliga gång avstånd i NY och det kändes sådär vid 6 på kvällen. Energi nivån gick dock upp på top när man trillade in på den ganska stora lagerlokalen helt fullpackad med öl. Jag gick omkring i gångarna fram och tillbaka utan att riktigt veta vart jag skulle ta vägen men tillslut föll första valet på ett fyrpack Oscar Blues "Ten Fidy". En imperial stout på burk som jag har hört mycket gott om och nu sitter och smuttar på (gott!) Jag köpte även ett par flaskor Dogfish Head 120min IPA då jag tyckte prislappen var vettig (7 dollar), två flaskor Alesmith Yulesmith (imperial red ale), en flaska Thirsty Dog Siberian Night Imperial Stout, en Goose Island Matilda, en Smuttynose IPA, samt en Arcadia Hop Rocket. De två sistnämnda delade jag med mina nära när jag äntligen kommit hem. Båda var tyvärr ganska mediokra men kvällen avslutas trots allt på top med "Ten Fidyn" som är underbart len, fet, mjuk, söt och smaskig och.. Kommer på en ful plåtburk! Extremt udda att se en tjock svart stråle komma forsande ur en plåtburk och ännu mer udda när det smakar jävligt bra.


Imorgon vet jag inte vad jag ska göra, kanske dra till "New Beer Distributors" och handla igen då där fanns så extremt mycket öl som jag ville köpa men som jag inte kunde släpa igenom NY utan väskor, priserna var bättre än väntat också.

9 kommentarer:

Weine sa...

Imperial Stout på plåtburk låter onekligen knepigt men är det Oskar Blues kan man kanske ta det.

Jag drack Thirsty Dog Siberian Night på Akkurat i somras. Upplevde då den som mycket trevlig så där har du något att se fram emot.

Anonym sa...

Vad är det som gör det kepigt Weine smakar kanon gör den vet inte vad som skulle göra den bättre på flaska...

Weine sa...

Hej Anonym: Av samma anledning att man kan producera öl i keramikflaskor eller linda in flaskan i papper och stoppa ner den i ett plåtrör eller profilflaka med kork doppad i vax... är du med? Förpackningen kan ge ett mervärde. Tyvärr återspeglas det naturligtvis ofta på priset. Hur har det gått för Ölfabrikken efter att men valde bort flaskorna till förmån för plåtburkar? Skulle du tex vilja se Kaggen på burk?

Personligen skulle jag inte vilja öppna mitt öl-förråd och mötas av ett gäng plåtburkar. Ett annat exempel skulle kunna vara om man får besök av trevliga vänner då är det väl trevligare att plocka fram en lyxig flaska än ett sexpack plåtburkar på bordet.

Men som jag nämnde i min tidigare kommentar så fungerar det då burken kommer från Oskar Blues då de har byggt upp sin profil kring detta.

För att ta ytterligare ett exempel så tror jag inte att de finaste vinerna kommer i Tetra Pak. Men jag är inte någon vin-expert så jag kan ha fel.

Missuppfatta mig inte nu. Jag förstår och respekterar din åsikt.

ricke sa...

Ten FIDY ligger rätt högt på min önskelista. Har hört väldigt mycket bra om den. Ska tydligen ha en rätt hygglig humleprofil. Låter som en rätt grym resa.

andersand sa...

Jag tyckte känslan var riktigt häftig att hälla upp imperial stout ifrån burk. Håller med Weine när det gäller upplevelse faktorn dock, flaska känns ofta lite lyxigare. Lyxigare är dock inte alltid rätt så det beror på tillfälle. Hade gärna haft ett sexpack Dale's på nästa campingtrip dock och Ten Fidy är väldigt förlåtande när man ska hålla ner vikten för flygresan hem.

Markus sa...

New Beer Distributors är jäkligt schysst och man blir alldeles salig av all schysst öl. När jag var där hade de lite öl som inte var framställd, exempelvis World Wide Stout, så är du ute efter något speciellt är det läge att fråga.

Appropå avstånd, köp ett veckokort för tunnelbanan om du inte gjort det. Snabbar på nord/syd förflyttningarna avsevärt. Annars tycker jag New York är en ovanligt gångvänlig stad, i varjefall Manhattan. Är inte så fasligt vidsträckt, tror inte det är mer än 5 km från Battery Park till Central Park exempelvis.

Kul att du har trevligt och ännu roligare att du har chans att pröva så mycket bra öl. Ten Fidy verkar intressant och jag är peppad att pröva min Expedition Stout efter din beskrivning av ölen.

Ha det så bra och "öla" lugnt;-)

andersand sa...

Ah Markus, WWStout var faktiskt framme på hyllorna. Väntade dock med att handla den då jag har hört att "oaktree" i NJ har ett flertal årgångar vilket är roligare att lägga pengarna på..

Jo vi kör tunnelbana en del också men nu i början vill man gå en del så att man känner att man kan orientera sig ordentligt istället för att enbart teleportera sig överallt, då går man lite miste om saker.

Har blivit lite för lite öldrickande och lite för mycket turistande nu tycker jag så ikväll ska jag stanna hemma och dricka en del av det jag handlat hah.. Ser fram emot Alesmith Yulesmith bland annat!

Markus sa...

Hoppas du för en loggbok över allt du testar, jag lär ju pumpa dig på information om vad som är värt att testa när du kommer hem. Bäst du slutar att turista och gör det som varje sann ölnörd gör, drick öl;-)

andersand sa...

Ah, jag har faktiskt inte tagit några anteckningar alls.. Men jag minns ju det som är minnesvärt ;) Dricker tex founders double trouble just nu och det är en rätt bra DIPA, dock inte i topklass.. Grymt färsk, brutal humledos i denna dock.

Lovar att jag ska dricka mer öl..