torsdag 19 mars 2009

Hoptime!

Nåja, "ikväll" var kanske en överdrift, med ett flertal öl som alla förtjänar sin tid på listan får man ju börja tidigt, redan på eftermiddagen till och med. Jag börjar självklart med det svagaste ölet och förväntningarna på Russian River är höga men inte alls så höga på "Blind Pig" som på "Pliny The Elder" även om de kanske borde vara det då "Blind Pig" enligt Ratebeer är världens tionde bästa IPA och ligger på Beeradvocates top 100 lista med plats 83, inte dåligt för en IPA men vi får väll se..


Blind Pig IPA (6%, 70 IBU)

Lysande, gyllene grumligt gul med ett tjockt, krämigt smutsvitt skum som lämnar stora spindelväv liknande rester på glaset. Bara utifrån doften känns det att denna IPA inte bara är en i mängden. Det är fruktigare och mer äkta än andra humleladdade öl i samma kategori, tropiskt frukt som ananas, citrusfrukter och en lätt vind av tallkottar. Den väntade karamell sötman är till 99% frånvarande vilket banar ännu mer väg för humlen. I munnen känns ölet juice-likt och lent med väldigt lite kolsyra, det slår mig nästan som lite för runt då jag är van vid iaf lite mer kolsyra i mina IPA. Smaken kompenserar dock för detta med allt som jag hittade i aromen, det börjar söt-humligt med ananas och passionfrukt och slutar mer bittert åt tallkotte hållet dock med en närvarande, liten och intressant sötma. Nu måste jag sakta ner, ölet är så otroligt drickbart att jag nästan har fått ner ett halvt glas under tiden jag skrivit detta. Ölet avslutar sådär härligt torrt att man inte riktigt vet vart man ska ta vägen utan bara måste dricka mer, fan, nu tar jag en klunk till.. Skrämmande gott! I IPA klassen är det där uppe med Alesmiths, det är inte samma typ av IPA, de skiljer sig mycket (Alesmith smakar mer traditionellt, på ett perfekt sätt) men Blind Pig bjuder på en exotisk frukt orgie som är långt ifrån din vardagliga IPA. Trots den lilla bristen på kolsyra så är det otroligt drickbart, välkomponerat riktigt roligt att dricka. Rekommenderas varmt men man bör nog akta sig för icke färska flaskor då ölet är väldigt, väldigt humledominerat.

Nåja, det här började ju bra.. Jag har börjat med att prova det första ölet, det jag hade lägst förväntningar på och redan nu hyllar jag åt skyarna. Jag vill inte bjuda på tråkig läsning där underbart, fantastiskt och gott används alldeles för många gånger utan vill vara kritisk och bjuda på en realistisk vy av några öl som kanske inte alla hittar runt hörnet. Kanske också kunna bidra med en åsikt om vare sig ölen är värda att söka upp eller ej. "Blind Pig IPA" är självklart värd att söka upp men det är inget att byta bort sina lilltår mot om man inte älskar stilen IPA över allt annat. Det är en fantastisk IPA men långt ifrån omöjlig att få tag på så det är inget att jaga upp sig för mycket över. Får ni chansen att byta det mot en jämlik summa öl så säger jag självklart kör till! Nu ska vi se om Pliny The Elder är värd sitt goda rykte och sin höga plats på ölnördarnas topplistor. Jag bör åter igen nämna att mina förväntningar är höga, stilen (dubbel/imperial IPA) är en av mina favoriter samtidigt som det finns lika många likasinnade mediokra sådana som det finns vanliga mediokra "IPA". Denna är dock så högt aktat och har fått så bra recensioner att jag inte kan låta bli att känna mig lite nervös. Bland annat Baggen på Beerwell.se skrev att den är i samma klass som Bell's Hopslam och stämmer det, ja då har jag en himmelsk kväll framför mig! Okej, då kör vi..


Pliny The Elder (8%, IBU ?/"Twice as much as our regular IPA")

Färgen är väldigt ljus bärnsten, ljus för att vara en dubbel IPA. Ett vackert vitt skum genereras och lämnar när det sakta sjunker efter sig långa fina rester på glasets kant. Aromen är helt fullpackad med ananas, aprikos och passionsfrukt toner tillsammans med blommiga och lätt parfymerade inslag. Det doftar friskt och inbjudande med undertoner av vanilj, nötter och precis som i "Blind Pig" extremt subtil karamell. Kroppen på ölet är närmast perfekt för en dubbel IPA, lent, väldigt lätt kolsyrat och inte alls oljigt eller svårdrucket. Innan man hinner svälja bjuds det på breda smakdimensioner av söta exotiska frukter, parfymerad ananas, grapefrukters skal samt blommig och tallkottig humle. Eftersmaken är torr och bitter, väldigt torr och bitter men utan att vara otrevlig för halsen. Ölet klamrar sig fast vid smaklökarna och avslutar med en rå smak av tallkottar och lätt ananassötma. Ölet är extremt likt lillebror "Blind Pig" men detta är mycket större, mer laddat, koncentrerat och trots det, fantastiskt drickbart. Balansen mellan beska och sötma är här helt perfekt, i munnen lutar det på gränsen till ett sötare öl medan i eftersmaken gränsar det till för beskt utan att någonsin gå över. Istället möts det i mitten och blir otroligt harmoniskt. Flaskan tar slut för snabbt, de 8'a %'en börjar märkas lätt i huvudet, dags att sakta ner, luta sig tillbaka och vara nöjd med livet. Denna dubbel IPA rekommenderar jag alla som tycker om stilen att söka upp, det är, precis som med Hopslam ett måste för humlehuvudena.

Nu känns det ärligt talat som att jag dricker för mycket bra öl på en och samma kväll men jag har ju inget val så nästa objekt är en repris på Bell's Hopslam. Som det skrevs på Beerwell.se så är den i klass med Pliny The Elder, kommer jag möjligtvis kunna avgöra vilken som är bäst? Sannerligen inte, hursomhelst ska det bli intressant att se vilken jag föredrar i slutändan om jag ens kan säga det..


Hopslam (10%, 70 IBU enligt ratebeer)

Okej, det funkade inte. Antagligen har denna flaska Hopslam stått i väldigt fel temperatur, blivit utsatt för ljus eller något annat då humlekaraktären var väldigt långt borta. Jag kan inte tänka mig att ölet som jag provade för inte så längesedan redan har tappat sitt humlesting så något måste ha blivit fel här. Det är fortfarande drickbart, till och med gott men långt ifrån samma fantastiska öl som Markus bjöd på för en månad sedan. Självklart är detta inte jämförbart med en färsk "Pliny The Elder" så jag ska inte ens försöka utan köttar upp en färsk flaska Maharaja istället. Detta ölet har jag dock recenserat här förr och den enda skillnaden mellan en färsk och en mindre färsk flaska är "brightnessen" i humlen, ölet är ju allmänt karamell dominerat så det är inte fy skam att dricka en lite äldre flaska.

Kanske skönt för er läsare att det inte blev någon djupdykning i Hopslam då detta inlägg redan är hyfsat långt. Synd om mig att jag inte fick samma "wow" upplevelse som sist jag drack det dock, väldigt synd. "Den som gapar efter mycket mister ofta.. en del av stycket?" kan kanske appliceras på mig i detta fallet. Skitsamma, önska mig och mina ölflaskor en säker hemresa så återkommer jag med häftigare recensioner nästa vecka.

7 kommentarer:

Markus sa...

Lycka till med resan! Väntar på foton på alla öl du fått hem inom snar framtid. Eller så kanske jag kikar förbi och klappar på dem när läge ges;-)

dempa sa...

Trist att den inte höll trycket denna gången. Det är alltid lite moloket när något man höjt till skyarna och trott varit upphöjt på en pedistal - rasar ner och kraschlandar. Nu blev det flummigt, men du förstår vad jag menar..
Hoppas de från Cracked Kettle är lika fina som de Markus fick tag på.

Markus sa...

Med 99,9% säkerhet var det fel på flaskan för jag har druckit Hop Slam två gånger och den var lika god bägge gångerna. (Iof var det ju ca en månad sedan men så fort blir inte en öl dålig trots att det är en humlebomb.)

andersand sa...

Ja det var något kasst med Hopslam flaskan, jag klagar inte då Pliny var busbra också så..

Jag är hemma nu och lever men lider av ett dussin timmar sömbrist och trött ölbärar arm.. Skriver nog lite om hem resan mm imorgon, den var inte helt problemfri och allt gick inte som smort direkt..

Markus: Nu saknar jag kamera igen! borde köpa en eller åtminstonde låna en för att fota den enorma högen bubbelplast mitt öltransporterande har resulterat i.. Annars är du såklart välkommen att uppleva AndersAnds moderna ölmuseum ;)

Markus sa...

Och jag kikar förbi med kameran och fotar som en galning;-)

Baggen sa...

Fasen Anders, du har druckit för mycket bra öl i staterna :)

Jag drack en till Hopslam igår som jag förvarat i kylskåpet sedan jag fick den och den var fortfarande otroligt bra. Sådär härlig doft av exotisk frukt och otrolig balans mellan bitterhet och sötma.

Pliny the elder är ruskigt god. Ge hit en back tack :)

andersand sa...

Bra idé Markus, då kan jag slutligen skriva ett inlägg om min fångst! det gör jag inte utan lite roliga bilder.

Baggen: Jag hade fyllt resväskorna med Pliny om jag kunde köpa den i NY/NJ området men icke, fick såklart byta mig till den enda flaskan jag drack. Klamrade mig verkligen faktiskt vid stunden och den sista smutten var extremt bitterljuv..