måndag 9 mars 2009

Hop Devil Grill och annat


Igår testade jag ännu ett ölställe på min ölkarta, "Hop Devil Grill" sådär halvt sydöst på Manhattan. Måste säga att jag är nöjd med mig själv än så länge, det är lätt hänt att man slappar till och fastnar på ett ställe eller går på säkra kort när man är i miljöer med många nya intryck men än så länge har jag ju betat av de viktigaste öl ställena på Manhattan. Hop Devil grill är hursomhelst en blandning av tequila och ölbar med käk åt det mexikanska hållet. Jag åt ingenting där och drack bara en öl men fick relativt bra vibbar av stället. Jag hade nog stannat där resten av kvällen om det inte vore för faktumet att en större del av fatölen var upptagna av lite tråkiga "Left Hand". Personalen var hjälpsam och ärlig och efter lite tvekan ifrån min sida drack jag en "Stone Smoked Porter", inte värst exotiskt men som sagt, roligare än Left Hand. Flickvännen drack färsk Gordon på fat, Oscar Blues dubbel IPA som jag själv har testat på burk i Sverige massor av gånger. Stor skillnad nu när den var purfärsk dock, helt fantastiskt krispig och uppfriskande. Det kommer sannerligen mer detaljerade recensioner/tankar av diverse ställen och öl senare.. Då tillsammans med foto då jag äntligen har fått tag i en kamera.


Idag har det varit en riktig slappedag "hemma" i New Jersey. Har hunnit prova Founders "Double Trouble Double IPA" som var riktigt bra men inte riktigt i topp klass heller, den var väldigt mycket på rätt håll dock och hade de bara dragit ner på parfymhumlen, ökat på "kott humlen" och haft en lite fetare malt bakgrund så hade det varit världsklass. Just nu sitter jag och trycker i mig en smaskig bomber "Yulesmith (winter)" ifrån Alesmith, en riktigt välhumlad "Imperial Red Ale" som luktar julgran! Riktigt bra balans mellan malten och humlen och samtidigt väldigt lättdrucket och lagom komplicerat med en torr, lång eftersmak med trevligt varierat humle stickande på tungan. Flickvännen som älskar Averys "Maharaja" ville prova samma bryggeris amerikanska barleywine "Hog Heaven" så jag tror att vi delar en sådan som avslutning på kvällen, får se hur det smakar då Avery är ganska ojämna enligt mig.

Riktiga bilder och bättre skrift kommer någon gång om sådär två veckor..

11 kommentarer:

ricke sa...

och här hemma får vi nöja oss med samarbetet mellan Alesmith Mikkeller och Stone samt Nøgne Øs och Dugges Sahti, Oerbier och XS old crustacean. Inte så pjåkigt mitt-i-månadensläpp faktiskt.

Tomas sa...

Var över i Köpenhamn och shoppade i helgen, och där har de faktiskt Alesmith på både Fish & Beer i Amager samt på Ølbutikken. Det var för övrigt första gången jag var på Fish & Beer, men definitivt inte sista. Stort sortiment av både danska och amerikanska öl, samt även brittiska och belgiska. Enda nackdelen är dock kursen på den svenska pesetasen :(

Niggze sa...

Tomas: Vad var det för Alesmith öl de hade på Fish & Beer?

andersand: Yulesmith låter riktigt gott faktiskt, velat prova den ett tag!

Tomas sa...

@Niggze: På Fish & Beer hade de Old Numbskull, men jag tog den sista, samt Tripeln som kommer på Bolaget nu på måndag. Dessa fanns även på Ølbutikken, plus Wee Heavy.

dempa sa...

GORDON på fat! Milde makaron. Den hade jag kunnat gå över lik för att prova!

Marc Schuterman sa...

Ryktet säger att vi kommer få in Alesmith Yulesmith någon gång under våren.. :)

Hälsningar,
Marc Schuterman
Brill & Co

andersand sa...

Ricke: Jag såg att Alesmith/Mikkeller/Stone samarbetet dyker upp nu, kan ju läsa vad jag tyckte om det här: http://andersandale.blogspot.com/2008/12/fler-kockar-smre-soppa.html

Tomas: den danska kronan är inte dålig just nu nej.. Fish & Beer låter som ett måste.

Dempa: Ja den var skarp som f** till skillnad från vad burkarna jag har provat i Sverige brukar vara..

Marc: Om det blir till våren antar jag att det är sommarversionen ni får då? Då en dubbel IPA istället för "imperial red ale". I vilket fall som helst så är det väldigt goda nyheter.

Marc Schuterman sa...

Jag tror faktiskt att det blir vinterversionen, samma som du testade.

Markus sa...

Har du hunnit med att testa något annat kul? Väntar spänt på fortsatt rapportering.

Förresten, när åker du tillbaka till Sverige igen?

Fredrik sa...

hej anders vill du att jag skall köpa några flaskor från mitt i månade släppet till dig???

ser fram emot nästa inlägg.

mvh fredrik

andersand sa...

Markus: Jodå jag dricker på, var på Vermont Beer & Cheese even på Blind tiger i onsdags och det var galet.. Har utfört ett par face-to-face byten till och igår storhandlade jag på Oaktree Discounts.. Har inte hunnit skriva då igår kväll var det bröllops ceremoni, idag är det nog stan igen och på lördag är det bröllopsfest.. Intensivt här..

Fredrik: Kollade på systembolagets hemsida och där är inga måsten denna månaden (som tur är känns det som..) Tack för omtanken :)