fredag 6 mars 2009

The Ginger Man och Founders Imperial Stout

Ja igår var jag på den något hippa baren "the ginger man" väldigt centralt på Manhattan. 70 fatöl och en hel del bra på flaska samt enklare käk är vad de erbjuder tillsammans med en bra, uppmärksam men något distanserad personal. Jag kilade dit igår eftermiddag för att dricka några öl samt att utföra ett litet "byte" med en NY bo. En riktig blind date vid bardisken liksom. Inte så udda just för att man är i Amerika och det redan finns så mycket udda men trots det ganska annorlunda. Snubben var trevlig dock och vi hann med att dricka bland annat Left hands Oak Aged Imperial Stout på cask, Captain Lawrence Imperial IPA, Oaked Arrogant Bastard på fat samt dela en flaska Brooklyn Black OPS. Allting var väldigt gott och Jag var inte helt nykter när jag letade mig tillbaka till bussarna efter mörkret hade fallit över livliga New York..


Idag har det blivit en total slappe-dag med smältande av intryck, degande i sängen och pizza till lunch (en sådan där gigantisk, tjock och välfylld familjepizza de kör som standard i USA) och nu sitter jag och smuttar på en Founders Imperial Stout som jag köpte sist när jag var i den lilla närliggande spritbutiken. Ölet är rätt bra, eller riktigt bra men det häftigaste med det var dock färgen.. Helt sjukt svart, så svart så att jag inte ens såg något brunt när jag hällde upp, alltså strålen som forsade ur flaskan var kolsvart. Doften på ölet är annars extremt rostad, koncentrerat med lite lyxig alkohol, kaffe och fudge. Kroppen är fyllig och smaken är likt doften väldigt komprimerad, koncentrerad och smakrik men samtidigt inte helt fantastisk. Eftersmaken är värmande och chockladig. Väldigt god och stark imperial stout, tror den hade mått bra av lite lagring för det hela känns lite för vasst just nu. Har tre flaskor kvar av mitt "fyrpack" som jag förhoppningsvis har plats till i resväskan och i sin tur i källaren.


Inför morgondagen har jag inga konkreta planer men jag funderar på att kolla in södra Manhattan och då kombinera det med ett besök på "Blind Tiger" och "New Beer Distributors".. Många ställen att besöka, många öl att dricka och ja, ganska lite tid. Förhoppningsvis får jag även en kamera ikväll, det börjar bli tråkigt att blogga utan roliga bilder.

7 kommentarer:

dempa sa...

Sen när du kommer hem, så slänger du väl ihop en blandad jänkarprovning med lite grym öl? Vi andra ölbloggare står naturligtvis som hedersgäster, och betalar mer än gärna så det täcker dina utgifter och mer därtill..

Baggen sa...

Dempa, vilken vacker tanke :) Seriöst, någon gång kanske man kan
få till något sådant. Alla får självklart bidra med något :)

Anders, låter som du lider svårt i staterna :)

Gyllenbock sa...

Låter helt fantastiskt! Lite oflyt med dollarkursen dock. Men, men det är smällar man får ta.

andersand sa...

Ja något borde man kunna slänga ihop, om inte annat ta med sig upp vid Göteborg besök. Sen är det lite svårt att estimera (i nuläget) hur mycket man får med hem då jag på vägen hit bara tog med 9 liter och ändå tog det upp stora delar av tre resväskor. Då får man ju också ha i åtanke att jag använde 15 meter bubbelplast som tar upp plats samt har kläder för tre veckor lindat runt ölen. Jag får nog börja "test packa" nästa vecka för att ge mig själv en uppfattning om hur allt ska funka hah.

Dollarkursen suger ja och jag försöker låta bli att lura mig själv att en dollar är en krona hela tiden typ..

Weine sa...

Ser vi fram emot Anders. Vi får väl köra en grej i slutet av april som vi har öppnat för tidigare.

Victor sa...

Utan att ha läst baggens kommentar tänkte jag skriva att det inte direkt låter som att du lider! =)
Har du tradeat något ännu?

andersand sa...

Ja om inget oväntat dyker upp i april så ses vi säkerligen då Weine (och resten av Göteborgnarna och andra fellow bloggers)

Victor: Ja jag har fått ett paket här på posten (tänk 5 år, julafton) samt haft ett "face-to-face" byte som också gick bra men inte var lika spännande hah.. Får se när jag avlöjar bytena, kanske kommer det en serie recensioner av de roligaste på bloggen när jag har kommit hem..