måndag 23 mars 2009

Fantôme

Äntligen har jag ramlat över denna saison som jag har hört så mycket bra om, den ska tydligen vara väldigt unikt och min nyfikenhet stillades knappast när "double bastard" i september förra året skrev ett inlägg om ölet här.


Först och främst vill jag säga, att det ytligt nog delvis var etiketten som lockade, titta ovan bara. Så belgiskt, så fult och samtidigt så charmigt, lite mystiskt och lyssna på namnet! "Fantôme". Det bara stinker udda jäst och jordiga undertoner av det, kolla sedan hemsidan och läs vad Herr DB skrev om ölet så får ni som aldrig hört talas om det en bra introduktion. Jag själv ska nu fokusera på smaken.

Korken dras enkelt ur med ett vettigt popp! Jag lyckas för en gångs skull med en stilren, icke kluckande hällning ur en sådan här burdus 75cl flaska och ett litet, stabilt och fint vitt skum uppstår sakta. En förvåningsvärd, icke spontan, action-lös belgo-upphällning, skönt! Färgen på ölet är ganska stiltypiskt, sådär grumligt, gul orange. Inget speciellt så långt men när vi luktar på det, ja då förstår man väldigt snabbt då det är mycket syrligt, godis doftande, unikt och udda. Det doftar främmande nästan som om man dricker en helt ny ölstil vilket i sig känns skit kul, hur ofta händer det nuförtiden egentligen? Förutom mustiga, jästiga godis dofter så framstår ölet som väldigt fruktigt på ett ganska icke typiskt sätt. Det lovar friskhet men samtidigt fyllighet. När ölet, efter lång tids doftande väl hamnar i munnen känns det otroligt lent och fylligt (ljusa belgare i allmänhet kan annars ha en tendens att vara tunna, vassa och överkolsyrade.) En len och icke aggressiv syra slår en omedelbart och leker sedan över hela tungan medan ölet fyller hela munnen med runda, mjuka och fruktiga smaker av vingummi, bär, skum och massa annat godis. Det smakar helt enkelt massor av syntetiskt godis (på ett positivt sätt!) Ölet avslutar enligt stilen torrt men med samma finurliga, fruktiga jäst-karaktär. Wow, det är verkligen speciellt och jag gillar det. Så här tidigt in i flaskan vet jag knappt om det är för att det smakar så "nytt" eller om det är för att jag helt enkelt gillar det, ge mig lite tid så ska jag bestämma mig..

(En femton minuter senare.) Det är både och! Det är extremt mumsigt och jag kan verkligen inte komma över den tjocka kroppen på ett öl i denna "stilen", verkligen super fylligt och när man sväljer så försvinner den feta munkänslan direkt och man lämnas med en riktigt god, karaktärsrik, fruktig eftersmak. Värt att nämna är också att ölet inte är värst bittert, det har en torr eftersmak med mycket karaktär men det verkar i stort sett oberoende av humle och mer fokuserat på udda jäst toner, riktigt udda sådana vilket är kul för omväxlings skull. Det är jävligt roligt att dricka och 8% alkohol? Det hittar jag ingenstans, jag kan dricka detta som om det låg på 4,5% och jag har faktiskt smakat en del öl med den alkoholhalten som smakar mer sprit än detta. Riktigt bra öl med andra ord och nu har jag ångest över faktumet att jag inte har mer än en flaska kvar, vad ska jag göra med den? Ölet åldras säkert fin fint men vid vilket tillfälle ska man unna sig något så speciellt och karaktärsfullt? Ölet platsar, nu efter att jag har smakat det på en äng mitt i en gran skog en riktigt varm sommardag. Det är inte ofta jag befinner mig på en sådan plats nuförtiden men jag är villig att ta mig ut till en sådan i sommar bara för att känna högt gräs mot bara ben i samband med detta förfriskande och samtidigt komplexa mästervärk.


Flaskorna inhandlades på Oaktree Discounts i New Jersey, det är i princip omöjligt att ta sig dit utan bil men stället är utan tvekan värt ett besök även om man enbart besöker New York. Stället har ett riktigt bra utbud av importerad öl och massvis med amerikanska mer eller mindre standard öl (guld för oss svenskar med andra ord.) Det tar kanske en en och en halv till två timmar med bil ifrån Manhattan vilket inte är så farligt med tanke på att man kan gå där i fyra timmar sen och handla.. Man kan säkert hitta detta öl på butiker betydligt närmare Sverige, jag har dock aldrig trillat över det än men om/när jag gör det så ska jag köpa så många flaskor jag orkar bära. Skål!

7 kommentarer:

Niggze sa...

Låter riktigt bra, sjukt fulsnygg etikett! Inte sugen på att dra ihop en provning med några stycken en dag btw ;) har det mesta nya från ölbutikken samt lite annat skojj att erbjuda isåfall.

andersand sa...

Får se ;) Har ett par helger planerade framöver och ett ölbutikken besök där jag tänkte kompensera för de roligare jag har missat.. Måste ha tag i Serpents stout också ju!

Baggen sa...

Det där ölet är sannerligen inte dumt. Köpte ett par flaskor på cracked kettle i amsterdam när jag var där i höstas. Har planerat en resa till belgien i höst och tänkte väl försöka fylla på med lite mer bra belgisk öl då. Det har blivit för mycket jänkaröl på sistone ;)

andersand sa...

Ah cracked kettle verkar vara en riktigt grym butik, har bara sneglat på hemsidan lite.

Man kan ju komma över extremt billiga resor till Belgien, det var egentligen tänkt att jag och kwinnan skulle det i vår men det ser ganska mörkt ut just nu då skolan blir intensivare och intensivare. Kanske har nått gig på G i "Gent" i sommar dock vilket innebär gratis boende, gratis resa och andra förmåner. Finns det något bättre än att kunna kombinera "nytta" med "nöje"? :)

Fredrik sa...

Fantome är riktigt gott, allt jag druckit har varit riktigt bra från bryggeriet, men tydligen så skiljer sig ölen åt ganska kraftigt från en bryggnig till en annan, men det är bara vad jag hört.

Baggen sa...

Jag tänkte iofs åka bil med bror min då vi brukar göra en öl-resa om året :) Han är väl iofs inte så ölintresserad men resorna brukar bli tokigt trevliga iaf. Ta färjan från götet ner till tyskland och så köra igenom holland (besöka De molen!) och därefter en snabbis till belgien och sedan åka tillbaka via danmark låter som en plan :) Vi får väl se. Fast först är det ju ölfestival i köpenhamn i maj att se fram emot! Får hoppas det kommer lite svenska ölnördar dit!

andersand sa...

Låter som en utmärkt plan där, man kanske borde skaffa körkort eller iaf tvinga kvinnan att skaffa ett (jag vill ju inte behöva vara nykter i onödan..)

Då ses vi på Köpenhamns ölfestival! är det ens hälften så bra som EU beerfestival så blir det fantastiskt trevligt.