onsdag 25 mars 2009

Änglarnas andel (brandy & bourbon)

Ja, äntligen var det då dags att prova de mycket omtalade ölen ifrån "Lost Abbey", deras kraftigt faltlagrade barleywine kallade "The Angel's Share". Namnet osar lyx, flaskorna osar lyx och hypen är ganska stor kring dessa. Värt att diskutera är dock att bryggeriet har fått extremt mycket klagomål på senaste tiden, framförallt efter deras senaste release av deras "vanliga" Brandy Barrel Angel's Share. En bloggläsare skrev också nyligen en kommentar här på bloggen och undrade vilken årgång av ölet det var jag fått tag i och jag kunde inte svara på detta då jag inte haft tid att bry mig riktigt men tog för givet att det inte var en äldre flaska än en 08'a. Det var ett dumt antagande då det var, som Marsiblursi varnade om en 07'a. Tydligen skulle vissa flaskor av denna årgång vara "lite funky" och efter en del surfande på nätet lär jag mig att det har cirkulerat många infekterade flaskor med en märkbar syrlighet..

Självklart blev jag nervös över detta faktum, tydligen var det väldigt många infekterade flaskor men samtidigt långt ifrån alla, inget att oroa sig för eller? Hursomhelst stressade detta faktum mig lite med att prova ölet, skulle det nu vara infekterat vill man ju knappast sparar det till ett speciellt tillfälle, nej fan nu kör vi och jag kan ju alltid fira att jag har fått en ny lägenhet!


Jag inspekterar så att ölet inte skummar ur flaskan när jag försiktigt drar upp korken, nope.. det är lugnt.. Jag doftar enligt tradition på korken innan jag går vidare med nästa steg i processen och ja, det luktar infekterat, gött, fantastiskt, fan, sug ängel kuk..

Jag funderar för en sekund över att recensera ölet här ändå, leta mig genom syran och ner till resten av ölet (som onekligen är smått fantastiskt) men nej, jag vill inte plåga mig själv mer utan jag planerar att snart poppa up "bourbon barrel" versionen istället, denna är mer sällsynt och har inte vad jag vet rapporterats som skadad. Däremot ska den tydligen ha en riklig kolsyra och gärna vilja skumma över så just nu står den på ordentlig kylning, sedan ska korken krypa upp ur flaskan och förhoppningsvis ölet ner i glaset. Och ja, jag är ganska bitter just nu..

Jag bjuder min Ängel, min flickvän på ett generöst glas "Angel's share" och ett bra tag senare har vi nästan fått ner två tredjedelar av den infekterade flaskan. Vid detta laget har jag kommit fram till att jag ska byta till mig en annan, friskare årgång samt att det är hög tid för att dricka "bourbon barrel" istället..

Förväntningarna är låga, humöret är lågt men någonstans, djupt inne i mig känner jag på mig att detta kommer ändras. Jag tar ut den alldeles för svala 37cl flaskan och börjar arbeta mig fram till korken, jag tar ett djup andetag och drar försiktigt upp den. Popp! Relativt lugnt de första sekunderna men jag ser på bubblorna som snabbt genereras på ytan att detta kommer bli betydligt mer fartfullt om jag väntar ett par sekunder till. Jag häller försiktigt ner ölet i kupan och lyckas med hela processen utan att spilla en droppe, skönt.


Skummet ovanpå det mörk, mörkbruna ölet ser ut som det på en belgisk quadrupel, luftigt och levande med en beige färg. Denna gång bestämmer jag mig för att inte lukta på korken, kanske bringar det mig otur? Jag sticker istället ner näsan i kupan och drar in en stor dos bourbon rakt in i hjärnan. Oj, det är extremt intensivt, koncentrerat och helt utan en jobbig syrlighet! Jag doftar lite till men hittar till en början bara bourbon, efterhand som jag värmer upp ölet i kupan med mina händer så öppnar ölet upp sig och bjuder på otroligt komplexa kompositioner av karamell, kakao, russin, torkad frukt, vanilj, vinbär, mörkt trä och ja, jag kan fortsätta ett tag till.. Vågar jag smaka på det? Knappt men efter ytterligare sniffande bestämmer jag mig för att det är en bra idé om jag nu vill glömma bort det där skumma skitet jag drack tidigare.. Okej, kroppen är medel till fyllig och extremt len utan obehaglig kolsyra (som man hade kunnat vänta sig om man nu tagit en smutt precis efter upphällning.) Smaken kommer i vågor och det är lite olika från smutt till smutt. Bourbon lagringen är alltid väldigt närvarande men efter ett tag kommer man lite halft över den och hittar massvis av vinösa, komplexa dimensioner av frukt, karamell, vanilj och russin. Eftersmaken är vinös, alkoholrik (självklart på ett positivt vis), fruktig och väldigt lång med mindre toner av bourbon samt en liten beska som inte gör något annat än att föra med sig trevliga bärtoner. Fantastiskt? Ja, helt sinnessjukt välsmakande och jäklar så komplext. Det är utan tvekan ett av de bästa "barleywine" jag har druckit, om man ens kan kalla det barleywine då det har extremt många dimensioner som påminner mig om en fatlagrad quadrupel. I vilket fall som helst så älskar jag det!


Hur ska jag summera denna dryckes-session då? Väldigt stora kontraster.. En riktigt stor besvikelse och en riktigt stor upplevelse, konstigt nog ifrån samma bryggeri och nästan samma öl. Jag är fortfarande lite bitter över den infekterade flaskan men samtidigt ser jag dess potential nu när jag provat dennes sjukt välsmakande syster. Under ytan av syrlighet så hittade jag en snällare, mer vanilj och karamell rik version på ölet än den bourbon lagrade. "bourbon angel's share" skulle jag påstå är något vassare i framtoningen, mer koncentrerad och det verkar som att den behöver mer tid på sig både i glaset och i munnen för att kunna uppskattas helt. Inte alls en flaska att bara dricka 5cl av då ölet verkligen utvecklas hela tiden. Mina enda tankar nu med bara några centiliter kvar i glaset är att jag måste skaffa mer "bourbon barrel" och självklart att jag måste byta till mig en frisk flaska av "den vanliga/brandy barrel". Med det säger jag godkväll! Nu ska jag gå och hälla ut en tredjedelens flaska "Angel's share" i vasken, känns bra.

14 kommentarer:

Niggze sa...

Tråkigt att den var infekterad :( Desto roligare verkar brandy barrel ha varit! Tur var väll det..

andersand sa...

"brandy" = den vanliga, det var den som var infekterad :( "bourbon" var finfin dock. Ganska rörigt det hela, speciellt med tanke på att det inte "står" någon skillnad förutom nu 09..

David L sa...

Låter jobbigt med en infekterad flaska av ett så exklusivt hypat dyrt öl... tur att den andra var bättre.

Baggen sa...

Bourbon-varianten blev jag bjuden på av en ölnörd när jag var i New York. Den är sjukt god. Ett av de bättre ölen jag druckit. Verkligen trist att den andra flaskan var infekterad men shit happens. Du har ju inte brist på annan god öl där hemma iaf :)

Niggze sa...

Aaa menade bourbon, inte alltid lätt att hålla reda på saker och ting :)

dempa sa...

Ousch.. bourbonvarianten hade man ju velat prova.

En fråga, du planerar att dricka upp dina USA-öl inom 30 dagar? :) Med den här farten kommer det inte vara mkt kvar framöver.. hehe.
Själv är jag tyvärr lite tvärtom - jag sitter på grejerna för länge. Jag har tex en Ballst Point DIPA som jag tror var på gränsen till "för gammal" redan när jag köpte den i Aalborg i November..

andersand sa...

Dempa: Nää men jag är duktigt ölkåt i allmänhet och nu har jag lagt vantarna på några öl som är himmelen för mig (+ att jag väntade några veckor så jag kunde dricka dem i hemmets lugna vrå.) Har fortfarande massor av öl som jag knappt kan bärga mig att prova men antar att man får ta en liten paus, inte minst för leverns skull..

Att lagra de humlerikare ölen du gillar brukar inte rekommenderas så du får kanske lägga på ett kol? :) Du måste iaf dricka upp Nugget Nectar du nu får av mig snarast för den tror jag blir värdelös om den inte dricks färsk, väldigt diskant baserad så att säga..

dempa sa...

Jag lovar! :)

Det som är synd är ju att humlenarkomanen inte får "sitt" så ofta här i Sverige, så när det väl kommer något så bunkrar man sen sitter man där som Gollum och drar sig för att öppna skiten..

Fredrik sa...

Alltid tråkigt med infekterad öl särskilt så här hypade och svåröverkomliga öl, instämmer med tidigare kommentatorer att det var riktigt kul att bourbon varianten var riktigt bra, bara att gratulera.

Kommer du till bishops i malmö på fredag, jag kommer nog dit, det hade varit kul att säga hej i "rl" (real life) :-)

Ser du en rakad, kort och tjock kille med glasögon så är det kanske jag ;-)

/Fredrik

andersand sa...

Dempa: Det håller ju inte i längden då humlen gradvis avtar ;) Nu får du skärpa dig :)

Fredrik: Ja jag tänkte nog göra ett litet besök, blir möjligtvis bara ett kortare besök under eftermiddagen dock, bishops en fredag efter åtta är närmast olidligt.

Ser du en hårig, lång och smal kille utan glasögon så kanske det är jag ;)

Weine sa...

Lät som något för mig detta...om man får båda i friskt tillstånd naturligtvis. Ser fram emot din fortsatta utforskning av värdens bästa öl.

Niggze sa...

Jag kanske också dyker in på bishops imorgon eftermiddag, vi får väll se!

Marsiblursi sa...

Jävlar vad surt, kan bara beklaga. Anledningen till att detta öl är så pass hypat är mycket tack vare att 2006:an var fantastisk. Alla andra årgångar har varit svajiga, jag har druckit både 06 och 07 och det är hygglig kvalitetsskillnad minst sagt. Tur att den andra var drickbar.

andersand sa...

Marsiblursi: Ska byta till mig en 06'a då, vill ha en flaska bourbon barrel till ett speciellt tillfälle också så det kan man ta i samma veva.