måndag 30 mars 2009

Alesmith Speedway Stout

Jag var riktigt sugen på en maffig imperial stout ikväll, efter lite beslutsångest föll valet på Alesmiths "Speedway Stout", en imperial stout på 12% bryggt med massor av Ryan Bros kaffebönor. Jag misstänker att många av de som läser denna bloggen har hört talas om och förhoppningsvis provat detta omtalade öl som är väldigt högt rankat på "de två sidorna" (beer advocate och ratebeer.) För tillfället är ölet rankat tia på båda sidorna, lite förväntningar får man lov att ha med andra ord.

Jag stoppar flaskan i kylskåpet och låter den stå där över middagen så att den får bli något "sval". Hemkommen efter en kort promenad känner jag att det är dags. Jag tar fram en kupa, tar ut flaskan och river av silvergrejset som pryder toppen på den pampiga flaskan. Efter ett par djupa andetag öppnar jag upp, luktar enligt tradition på kapsylen, lägger den i lugn och ro på diskbänken för att sedan ägna mig helt åt ölet.


Jag försöker hälla i en ren stråle ur den stora flaskan men misslyckas som oftast och det kluckar lite hit och dit. Ett fint ljusbrunt skum genereras hursomhelst och jag sätter ner kupan på bordet för att luta mig tillbaka och betrakta ett potentiellt storverk. Innan jag ens har hunnit slå mig ner har skumkronan sjunkit ner till ett tunt plottrigt skum som precis täcker ytan på det nattsvarta ölet. Skumet ser verkligen ut att kämpa för sitt liv i denna alkoholstarka sörja. Jag närmar mig med näsan och känner starka, fokuserade aromer av högkvalitativt kaffe, soja och chocklad. När jag närmar mig ytterligare avslöjas en uns av alkohol, mer riktigt mörk chocklad, humle och kola tillsammans med jordiga, lite saltiga lakritstoner. Jag tar en liten smutt och känner stora, söta smaksensationer av soja, lakrits, chocklad och såklart kaffe. Till en början slår det mig som extremt sött men när jag sväljer sköljer en kraftig, mörk, rostad och besk smak över hela munnen och exploderar slutligen i en kraftig kaffebeska med små vågor av söta bär, chocklad och grapefrukt. Nästa gång jag smuttar på ölet så får det leka runt i munnen länge innan jag sväljer och då bjuds det på allt jag hittat i aromen och framstår inte ens som i närheten av för sött utan bara mångdimensionellt och totalt hjärnsprängande. Wow! Sedan upprepas eftersmaken men även denna bara växer efter varje smutt och varar i en smärre evighet med massor av riktigt komplexa, genuina kaffetoner som för tankarna till färska krossade kaffebönor tillsammans med en perfekt integrerad, värmande alkohol. Det är sådär dumt gott att det nästan känns onödigt att ta en smutt till trots att det är så djävulskt inbjudande och när man sedan gör det tycks ölet bara bli bättre och bättre med fler och fler smaker, helt galet och kroppen har jag helt glömt att nämna. Den är enorm och enormt len samtidigt som den stundtals känns tuggbar, jag tror att jag skulle kalla det perfektion och ordet perfektion kommer behöva användas om jag ska bedöma ölets helhet. De få typerna jag kan tänka mig inte älska detta extremt varierande och feta öl är de som inte gillar kaffe, för kaffe, det finns det väldigt gott om.

Jag är total kaffe knarkare, älskar komplexa espresso och uppskattar hemkokat kolsvart till frukost. Det ska vara svart, svart och svart precis som detta ölet. Jag blandar då självklart inte ut kaffet med mjölk eller socker men efter att ha druckit det här ölet, ja då funderar man fanemej på att hälla i både malt och humle!


Jag mötte upp med en trevlig ratebeerian för ett byte av några öl som inkluderade denna flaskan på "The Gingerman" i New York, det var en mycket trevlig kväll med för mycket god öl och gott sällskap och nu känner jag mig ju extremt tacksam för det generösa bytet (inte för att det inte var ett jämt sådan, men personligen så..) Det verkar dock, för er svenskar som inte råkat trilla på en flaska av detta öl som att några Speedway Stoutar ska komma till Sverige, blir säkerligen en fläskig krogprislapp men det är det sannerligen värt! Jag minns tyvärr inga detaljer angående Speedway Stout till Sverige.. Hade näsan och munnen full av öl.. uhm... Precis som nu ungefär.

19 kommentarer:

ricke sa...

Låter grymt. Passagen om funderingen på att hälla i malt och humle i kaffet var för övrigt klockren, och väldigt väldigt rolig.

Weine sa...

Det finns två eller egentligen fyra öl som jag från början när jag började intressera mig för öl fastnade för och ett av dessa var denna Speedway Stout samt dess ekade storebror.

Den andra var Dark Lord och dess ekade storebror. Den enda jag hittills kommit över är Dark Lord och det var för någon vecka sedan. De ekade varianterna är väl näst intill omöjliga att springa på utan att åka över till USA på releasedagarna.

Det var väldigt roligt hursomhelst att läsa dina intryck av denna imponerande öl.

På tal om imponerande öl. Har du smakat någon av dina expeditions stout? Är grymt sugen på att komma över detta öl.

andersand sa...

Ah samma här, det är nästan så, när man börjar prova öl att man tror att man aldrig kommer få prova dem så det är en helig stund när det väl händer verkligen.

Jag har druckit en 08'a expedition och en 06'a men ska slå ihop ett omdömde innan det åker upp.. De var också väldigt bra! Har två flaskor kvar av vardera årgång som ska sparas till ett extremt speciellt tillfälle. Önskar jag hade en back dock..

Ser fram emot att höra vad du tycker om Darklord, jag ska nog prova den till helgen kanske.. Väldigt spännande..

hirigalzkar sa...

Ja jäklar... har bara druckit en öl från Alesmith, nämligen Wee Heavy. Minns att den var något så oerhört len. I mitt huvud har alla Alesmith-öl därför denna lenhet? Stämmer det?

Rekan sa...

Grymt om den här kommer till Sverige. Finns på min måste prova 10-topp lista.

andersand sa...

Hirigalzkar: De riktigt stora ölen jag har druckit ifrån Alesmith (Wee Heavy, Old Numbskull, Speedway) har alla varit väldigt lena ja. Sen har de lite mer liv i deras IPA och Yulesmith som jag också druckit några gånger men de är också i topklass. Drack bryggeriets ESB på cask i New York och det var också en nämnvärd fruktig, nästan juice-lik upplevelse. Det är bara till att försöka prova så mycket som möjligt ifrån detta bryggeri, jag har aldrig blivit besviken.

Hoppas på att få tag på barrel aged speedway snart också, kan inte ens drömma om hur gott det kan bli..

David L sa...

Känns ju bara som kan drömma om att prova detta öl (vilket väl gäller de flesta öl du provat senaste tiden...). Det känns inte som man har något att komma med i bloggväg heller när man sitter och dricker någon svensk påsköl :P

Fredrik sa...

Jag har blivit lovad att få köpa åtminstone 2 flaskor speedway stout till Dahlberg i Helsingborg, problemet är att det antagligen bara kommer en (1) låda till Sverige (vet ej om det är 6 eller 12 flaskor i en låda).

Men Jonas på Brill och co är en hyvens kille så jag skall få köpa några iallafall, jag kommer prova en själv återkommer när jag har mer info, behemoth från three floyds är också på väg in till Dahlberg.

ricke sa...

Misstänker att det lär bli ett hyfsat pris på den på krogen. Men kul att den kommer hit.

Niggze sa...

Fredrik: Får ni in någon flaska till dahlberg är jag stört sugen att prova :)!

Marc Schuterman sa...

Tjena,

En kartong med 12 flaskor Speedway Stout ska ha kommit till lagret idag. De kommer portioneras ut så att så många som möjligt ska få chans att smaka. Detsamma gäller för Wee Heavy och IPA:n. YuleSmith (winter) tänkte vi göra det möjligt att privatimportera om någon är intresserad.

Ser själv verkligen fram emot att prova alla AleSmithar :) För att inte tala om Three Floyds Behemoth...

Våriga hälsningar,

Marc Schuterman
Brill & Co

andersand sa...

Dahlbergs ska vara ytterst tacksam för min extremt subtila reklam ;) visste väl att Fredrik skulle dyka in här med någon form av info.

Blill & Co's lager.. vart ligger det tro? (...)

Weine sa...

Marc: se nu till att Reza på 3 Små Rum i Göteborg får in åtminstone ett par flaskor av både Behemoth och Speedway Stout.

Fredrik: du kan skratta dig lycklig.

Marsiblursi sa...

Jag har bytt till mig 2 flaskor av den ekade Dark Lorden för något år sedan, så det är inte omöjligt.

Markus sa...

Trodde inte att man tappade oak aged dark lord på flaska överhuvudtaget. Enligt BeerAdvocate är det tre personer som har testat den på flaska så uppenbarligen hade jag fel. Verkar dock vara mer än lovlig svår att få tag på.

Fredrik sa...

Marc jag ringer och beställer imorgon sägervi, och tack för reklamen Anders, du får bonus när du kommer till Hbg ;-)

Marc Schuterman sa...

Anders: I min mage! :D

Weine: Det är inte alls omöjligt att några spännande flaskor hittar till Reza.

Fredrik: May the force be with you, Owen Lars!

andersand sa...

Får ta och tillägga att nu efter några dagar sedan jag druckit "Speedway stout" har jag nästan drömt om den var natt och fantiserat om det var dag. Sjukt bra och jag måste ha mer! Jobbigt med så god öl när man inte har evigt med flaskor..

Diablo 3 Gold sa...

Sweet story. Makes us desire to be much better. Thanks for discussing. You're wonderful. Guild Wars 2 Gold