måndag 16 februari 2009

Vad blev det då?

4st Nögne Dubbel IPA
4st Left Hand Smokejumper
4st Sierra Nevada Harvest
1st Rogue YSB
1st Flying Dog Schwarz

Jag ogillar starkt att bara inhandla ett öl av vardera sort och planerade egentligen att köpa iaf dubbletter av Flying dog och Rogue men, ja.. Studentkassan räcker inte till och enligt diverse ölsidor är ingen av de två ölen helt fantastiska. Jag planerar dock att öppna mitt sinne och själv avgöra hur bra det är någon gång i veckan och i bästa (eller kanske värsta?) fall så kan plånboken töjas ytterligare. Något säger mig att varken Rogue eller Flying dog kommer ta slut jättesnabbt.. Däremot tror jag Harvest ale kommer gå åt, 65kr för 71'a!? känns rent spontant ovanligt billigt för att vara USA bira.

En sak som utmärker sig lite vid detta ölköpet till skillnad från många andra exklusivare släpp är att det går väldigt många öl till kylen istället för källaren. Inte för att de ska vara väl kylda när jag kommer hem ifrån skolan hoho.. Men framförallt för att "Harvest" ska "hålla sig" så bra som möjligt. Tror inte en 6-7%'ig "wet/fresh hop" ale mår värst bra av temperatur över 8 grader. Samma gäller iaf till en början för Nögnes dubbel IPA, vill man inte skära ner lite på humle attacken så finns det ingen mening med att lagra den (iaf inte innan man har provat en färsking.) Inte heller YSB'n får ställa sig till vila i källaren då ölet ändå ska ha en rätt okej dos humle som jag helst inte vill gå miste om.

Ser fram emot att prova och skriva några ord om respektive öl här snarast, känner redan ett humlesug efter ljudet av alla klingande glasflaskor! (men först, skola...)

6 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Valde att hoppa över Flying Dog samt Rogue idag. Tyckte att priset var lite väl saftigt, men men än finns det tid att ångra sig.

Baggen sa...

Dito!

Blev

6st Sierra Nevada Harvest
6st Nögne Dobbel-ipa
2st Left Hand Smokejumper

Det sved i plånboken trots att jag valde bort de dyraste ölen. Harvest verkar det fö vara en rykande åtgång av idag!

dempa sa...

jag har inte hört något om att humlefärsk öl ska behöva förvaras kyligare än vanligt? vore intressant att höra ett expertutlåtande om detta, eller om du har något kemiskt begrepp att hänvisa till? :)

blev orolig nu iaf, jag har inte plats för mina 8 harvest och 7 nögne dubbel-ipa i kylen ;)

ricke sa...

Blev en av varje av nyheterna för mig. Hade egentligen tänkt avstå från Flying dog-ölen men jag fick nyligen reda på att jag fått fast tjänst så jag tyckte att jag kunde unna mig lite slösaktighet.

Hade förvisso varit roligt att köpa fler än en av harvest ale och left hand-ölen, men lite får man nog hålla igen ändå.

Angående förvaringen av öl med stor humlekaraktär: Humlearomerna brukar anses vara de som först avtar i en öl och kallare förvaring saktar ner åldringsprocessen, vilket innebär att humlearomerna bevaras längre med kallare förvaring. Har dock inte själv experimenterat med detta så jag kan egentligen inte uttala mig om huruvida teorin är korrekt eller ej.

andersand sa...

Dempa: "behöver och behöver" :) vad jag har läst på random internationella ölsajter, ska kyla sakta ner "åldrings processen" som Ricke sa. Jag har inte gjort ett utförande test av detta men det kommer nog då jag har Celberation ale i både kylen och "källaren". Du behöver kanske inte oroa dig över dina Harvest om du inte har dem stående vid högre temperatur en längre tid men vill du behålla humlens friskhet så gissar jag på att kylskåpet är bäst.

Men som sagt, det är bara information jag har tagit in från helt blandade, väldigt osökta ställen. Har även läst ett forum inlägg av Stones Greg som säger att, om man inte har "riktig" källar temperatur tillgänglig så är kylskåpet bättre då risken att något "udda" händer med ölen är betydligt mindre. Alltså kylskåpet saknar ner åldrandet, källaren är "optimal" (12-13 C) för öl som ska "mogna/lagras" och högre temperatur är riskfyllt..

Snart ska jag förresten dricka harvest ale, mums!

Anonym sa...

Vad det gäller lagring av IPA/DIPA så är det i det korta perspektivet aromhumlen som tar stryk. Särskilt högalfa humle oxiderar snabbt (i synnerhet Amerikanska). Den vältränade näsan kan uppfatta ”blöta hund” toner efter endas tre veckor. /Marsiblursi