onsdag 18 februari 2009

Smokejumper

Provade igår Left hands "Smokejumper" och tänkte dela med mig av mina tankar åter igen. Ölet är en "imperial smoked porter" på 67 IBU och en jävligt osäker alkoholhalt. Systembolaget säger 9,2 medan flaskan säger 9,9. Left hands hemsida säger också 9,2 men ratebeer säger "Editor's note: this beer is described as 9.2% on the brewery website, but there are two sets of bottles on the market, labeled as both 9.2% and 10.5%. Left Hand has since had this beer lab-tested; the correct amount is actually 9.8%.". Okej, skitsamma, det "packar" en riktigt bra "punch" iaf. Följande antecknades..


Mörk, mörk brun bira med ett stort beige skum som lämnar bra med rester efter sig. Doften är, vad systembolaget skulle kalla "påtagligt rökig" med mjölkchocklad, karamell, lakrits och lätt humle. Får mig att tänka "hmm" ett bra tag innan jag vågar smaka. Kroppen är len med bara en lätt kolsyra och visst är smaken farlig nog att kräva försiktighet när man tar sin första smutt. En trevlig smutt som slår en som extremt rökig, "Bamberg style". Samtidigt hittar jag en trevligt grund av karamell, chocklad, söta russin och en hel del frisk humle! Eftersmaken bjuder sedan på en rökig, bränd storm i sällskap av saltlakrits, mörka och rostade toner av chocklad och kaffe, åt det sötare hållet men ändå något jag skulle kalla väldigt välbalanserat. Alkoholen, vad och var den än är smakas inte någonstans heller för den delen.


Väldigt trevligt öl just för att det inte bara handlar om rök, här finns en grund och en riktigt god sådan som funkar hur bra som helst på egen hand vid det stadiet då man druckit så mycket rök att man inte smakar den längre. Det är riktigt balanserat och lyckat trots den något udda stilen. Antagligen mitt favorit öl ifrån det här bryggeriet.

"Here's to smoke in the glass, not in the woods"

10 kommentarer:

Niggze sa...

Tänkte suga ner en sådan här ikväll, får bli en i en cognacskupa eller vad tycker du? :)

andersand sa...

Ja jag hade kört kupa. Kanske inte en för "koncentrerad" för där finns en hel del aromer att öppna upp men inte så att ett trappist glas är lämligt heller. Jag körde mitt bröckhouse glas, lite åt större vinglas formen..

Martin N sa...

Fallskärmsjägaröl verkar vara populärt.
På fallskärmsjägarskolan i Karlsborg låter officerarna licensbrygga ett öl av lagertyp (tror jag).
Ståtlig flaska med swingtop och förbandets emblem med örn och allt.
Har tyvärr aldrig druckit biran bara...

Fredrik sa...

Jag ser fram emot att få dricka min smokejumper snart också.

Jag har provat en lager från Nynäshamn som hette Rindö Lager, jag tror den var bryggd för något jägar förband, men det finns ju flera.

Fredrik sa...

Föresten Anders jag läste en kommentar du gjort (tror det var på gyllenbock) att du missar båda mars släppen, om jag skall ner till Malmö så kan jag eventuellt köpa det till dig, om du är iväg.

Vi ölnördar måste ju hålla ihop :-)

andersand sa...

Gillar man fallskärms hoppande så gillar man automatiskt bra öl med andra ord. Hmm, jag kanske borde satsa på en helt annan karriär än musikproduktionen..

Tack för erbjudandet att handla åt mig Fredrik, den 1'e överlever jag ;) men kanske får "ha känslor" när det sedan kommer till "mitt i månaden släppet". Hör av mig isf, väldigt snällt av dig hursomhelst! Får jag plats över i resväskan så tar jag med mig en ST Creme Brulee till dig, har för mig att du var nyfiken på den.. (jag själv kunde knappt få ner 20cl..)

Victor sa...

Jag är sugen på att dra denna snart också. Får känslan att rökigheten drar mer än skogsbrand än rökt skinka - feltolkat? Har lite svårt för "skinköl" i för stora kvantiteter.

andersand sa...

"Bamberg style" i min mening = köttöl så det var, vad jag minns nu inte värst brandigt.. Du kanske bör dricka den vid ett tillfälle då du kan bjuda bort halva på någon stackare..

Jag hade sjukt svårt för skinka/kött rökighet i början också men har börjat gilla det väldigt mycket med tiden, nu blir jag ibland till och med riktigt sugen på just den typen av rökighet. Första gången jag provade "Aechter scejkernmerlea rauchbier" så hällde jag ut det mesta i vasken hah..

Fredrik sa...

Låter bra Anders hör av dig så fixar vi det, vi köper oftast 1 flaska av varje så det kommer att finnas om du vill prova, men åker jag till Malmö så köper jag gärna extra till dig.

Jag dricker sällan mer än 20cl av någon öl så det är lungt, provar hellre många på en kväll om jag ändå dricker någonting.

Ha en trevlig resa.

andersand sa...

Fredrik: Schysst, jag dricker sällan mindre än 20cl ;)