lördag 21 februari 2009

Mini provning hos Anders And

Igår tog en miniprovning plats här i min lya i Malmö. Jag och Markus ifrån "Bröderna Lindströms Ölkällare" kom fram till att det skulle vara trevligt att träffas och dela bördan att dricka upp ett par roliga öl. Så, det gjorde vi.

Det är ju alltid lite finurligt, udda och närmast konstigt att träffa människor man enbart snackat med via internet innan och ja, man hinner minst sagt tänka "yxmördare, mongolid, dryg gubbe, mm" innan man faktiskt får reda på vad det är för filur man har bestämt sig att dela en del av kvällen med och även om det nu inte blir en yxmördare man ska dela öl med så finns ju alltid risken att personen i fråga bara är allmänt dryg, kanske blygare än en själv och att man finner sig själv sitta tyst, stirrande ner i ölglaset. I all ärlighet kan jag ju samtidigt säga att jag kanske inte är den trevligaste typen, tvinga på mig sociala aktiviteter så är jag väldigt långt ifrån rolig, jag hatar sociala artigheter och ytligheter och tar helst inte i hand om det inte finns något intresse att lära känna personen från min sida. Jag är nog, enligt den socialt skickliga standard människan närmast otrevlig faktiskt.


Nu handlade ju det hela om öl och när det gäller öl saknas det varken passion, intresse eller ämnen att snacka om, Markus var, som tur är varken dryg eller mördare heller och vi snackade på för fullt om öl och andra roliga ämnen. "Provningen" var otroligt opretentiös och man skulle nästan kunna kalla det "ta en öl i gott sällskap" istället, precis som jag, föredrar det. Självklart delade vi dock varandras åsikter om ölen vi provade men det hela var väldigt tillbakalutat och trevligt.

Vi började hursomhelst med Flying Dogs "Wild Dog Schwarz" (25 IBU, 7,8 ABV), ett nördigt sammanträffande var att jag både hade ordentliga "Flying dog glas" och "Flying dog underlägg" att matcha den ganska flashiga 75'an. Vi skrattade självklart åt detta faktum och hällde upp en slurk "smoked double schwarz" i våra glas. Ölet var svart, skummet var gräddigt beige, doften var rökig med lite lakrits. So far so good men vid första smutten var vår bådas reaktion "helvete va sött!", en väldigt påtaglig sockrig söthet som dock, efter ett kort tag balanserades upp av en smygande, liten men ändå ganska ihärdig beska. Eftersmaken var ganska häftig av lakrits men överlag var det inget öl jag skulle handla flera gånger vare sig om man räknar in priset eller inte. Det tog ett tag att klämma denna första flaska trots dess allmänna lätthet, antagligen eftersom vi babblade på rätt så friskt vilket var trevligt. Jag tror min flickvän är ganska trött på att snacka öl med mig, eller rättare sagt lyssna på mitt snack om bryggerier, öl och humlesorter och hon var säkerligen lycklig över att bli avlastad för en gångs skull.

Markus hade, förutom kvällens höjdpunkt tagit med sig en flaska Harvest ale som vi körde därefter. Ett riktigt mumsigt "session öl för humle älskare", det var ett riktigt bra sällskaps öl för oss båda med andra ord och det slank ner precis lika lätt som vanligt och vi konstaterade att Sierra Nevada är ett bryggeri med lite extremer men med väldigt hög lägsta nivå.


Efter lite rengöring av ett par kupor var det dags för kvällens höjdpunkt. Bells "Hopslam", en dubbel/imperial IPA på 10% och, enligt "ratebeer" 70 IBU. Här hällde Markus otroligt generöst upp betydligt mer till mig än till honom då han hade provat det innan. Förväntningarna var höga, ölet såg läckert ut, ljus, gyllene med ett bra vitt skum på toppen. Jag andades in, var lite spänd och mycket nyfiken. När jag doftade på ölet så slog mig "wow faktorn" direkt, "herregud vilken doft" var nog de få ord jag fick fram. Jag doftade och doftade på denna sjuka passionfruktsorgie rätt länge innan min första smutt. Det luktade helt olikt någon annan DIPA jag druckit innan, det var friskt, krispigt, med enorma mängder helt otroligt välkomponerad aromhumle och en perfekt, återhållsam karamell bakgrund. Det bästa med ölet var att det smakade precis som det luktade! helt fantastiskt med en grym, ordentligt bitter men ändå trivsam kottig eftersmak. Jag var i total chock, jag har aldrig någonsin smakat ett välhumlat öl som smakar så mycket tropisk frukt eller snarare nektar, urkramad ifrån frukter så friska och fruktiga att jag inte vet vad jag ska kalla dem. Definitivt en av, om inte den bästa DIPA/IIPA jag någonsin provat, otroligt mycket karaktär och allting var perfekt balanserad, det blev aldrig såsigt och suddigt utan höll sig friskt, skarpt och gott hela vägen och 10% alkohol? inte någonstans!


Jag har, hela morgonen gott omkring och fantiserat om ölet, jag måste bara dricka det igen. Helst vill jag ha kylen full, för evigt. Som ni hör är jag wow'ad så det sprutar ur öronen på mig och i denna stund får jag inte minst passa på att tacka Markus för detta godis för godis, det var det minst sagt. Som ett litet barn satt jag i köket och njöt som en gris och sista droppen var otroligt bitter-söt. Efter lite smältande av intryck och rensande av paletten gick vi vidare med Rogues Imperial "YSB", Younger's special bitter. Visst var ordningen lite fel men det var självklart viktigare att hålla flabben ren inför Hopslam. YSB'n var hursomhelst trevlig den också, mycket drickbart, friskt och gott men som väntat ingenting man ångrar att man inte köpte mer av. Vi konstaterade båda två att om flaskan hade legat på halva priset så hade man handlat det oftare.

De här ölen var kvällens huvudnummer och resten var ganska osäkert men efter min Rodenbach-gillande barndomskompis dykt in också så tyckte jag att vi skulle dricka lite Leifmans "Kriekenbier" följt av Goose Islands "Bourbon county stout" och vid laget de var slut vart klockan runt ett och även i väldigt gott sällskap fann jag mig stundtals gäspande. Vi konstaterade att det hade varit en väldigt trevlig kväll, Markus begav sig hem och vi andra gjorde oss långsamt redo för en god natts sömn.

Vad mer kan man säga? Jag har gått och sniffat i den tomma Hopslam flaskan ett flertal gånger idag och bara det i sig sätter ett litet leende på läpparna. Sen var det var såklart också riktigt trevligt att träffa en fellow ölblogger. Grym öl + grymt sällskap = grymt trevligt!

18 kommentarer:

bark sa...

En poet påpekade en gång Underskatta aldrig nonsens. Det blev fort en av mina livsvisdomar.

Att ta en öl i gott sällskap ska aldrig heller underskattas. Öl är i sina bästa stunder en social dryck.

När jag läser om era åsikter om Hopslam kommer jag att tänka på en mildare öl, men ändå med samma enorma exotisk-frukt-känska: Warrior IPA från Left Hand. Har du provat den?

andersand sa...

Ja Warrior drack jag för många av sist den besökte systembolaget. Tyckte det var riktigt gott och ja, med grym exotisk fruktighet.

Hopslam, var dock mer, ren juice så pass att man inte förstod att det var öl förens i eftersmaken, något av det skummaste och samtidigt godaste jag har provat och jag har faktiskt inget öl att jämföra det med. Ska, när annat trams har lagt sig jaga fatt i mer, på något sätt..

Markus sa...

I jämförelse med Hopslam påminner Warrior mer om "vanliga" DIPA, fruktig och frisk men inte i närheten av den tropiskafrukt/nektaröl som Hopslam är. Varken jag eller Anders har tidigare känt något liknande (Iof har jag druckit en innan men ändå) och det måste upplevas för att man ska förstå det. Ölen har sån doft/smak av frukt att det i princip skulle gå att ta det för någon typ av fruktvin eller liknande. En otroligt häftig öl som jag gärna sett att det fanns tillgängligt i Sverige någon gång. Oddsen är väl inte så stora men man kan ju alltid hoppas;-)

David L sa...

Hopslam låter riktigt fantastisk. Det "juicigaste" jag druckit var nog en lite mildare öl, men ändå en hyllning till Amarillo-humle, nämligen Närkes "cAmarillo". Kändes verkligen som någon tropisk frukt/citron/ananas-juice på ett bra sätt. Otroligt bra, trevligt öl med lagom alkoholhalt. Önskar att jag får tag på den någon gång i sommar, för att dricka den en solig, varm dag borde vara extremt trevligt (även om det dög fint i mellandagarna nu i julas också).

Markus sa...

Närkes cAmarillo vore skoj att testa någon gång, speciellt när man läser din beskrivning.

Baggen sa...

Låter som en rejäl kväll det där! Själv spenderade jag kvällen på Monks Café i tokholm där det arrangerades en De Molen-provning där bryggmästaren själv var på plats. Mycket trevligt och många goda öl!

Hopslam är ett fantastiskt öl som brukar gå att få tag på hos Oliver Twist någon enstaka gång för en rejäl summa pengar :)

Tur att jag har 5 flaskor kvar i kylen :) Muahahaha!

Markus sa...

Bäst du håller din hemadress för dig själv annars kan det dyka upp ölnördar i med kofot;-)

Har en flaska kvar i kylen men den är inte min, snyft! Det är nästan så man funderar om man skulle importera några till, men det finns ju å andra sidan en uppsjö med andra öl min vill pröva. Dagens I-landsproblem.

De Molen provning lät för övrigt väldigt trevligt

Weine sa...

Låter som att ni hade en trevlig kväll.

Hopslam är nu införd på min måste-lista. Läser man om era intryck låter det ju helt vansinnigt. Vart får man tag på den? Får höra på OT vid nästa besök.

andersand sa...

Baggen: Hur kan du ha fem flaskor utan att dricka dem? hade jag haft 1 flaska så hade jag suttit med ett glas nu.. De Molen provning låter grymt, jag gillar det bryggeriet!

Weine: Ja du får slänga ut några kronor på OT eller "trade'a" till dig..

Weine sa...

Det skulle nog kunna fungera då jag har en del rolig Mikkeller, inte minst Weasel. Om jag inte missförstått det så är Mikkeller produkter eftertraktade i staterna. Det optimala vore att komma över några Kaggen. Då löser nog det mesta sig.

Baggen sa...

Jo, jag bytte till mig ett 6-pack hopslam mot lite svensk kvalitetsöl. Fast om man tar med kostnaden för ölen och frakten så blir det ju inte billigt kan jag säga. Fast vad gör man inte för att få dricka lite finöl i hemmets lugna vrå!

andersand sa...

Ja frakten går på en del.. Jag skulle säkerligen kunna byta till mig en hel del kul då jag har nära till ölbutikken o annat intressant men resan till Danmark + den danska kronan + resan hem + frakt till USA = jävligt mycket pengar..

fajanen sa...

Hopslam låter ju väldigt bra. Går den att privatimportera?

andersand sa...

fajanen: Tyvärr inte, den är en "seasonal" och kan vara knepig att komma över i många delar av USA till och med..

Markus sa...

Här är en rätt rolig diskussion om Hopslam som jag hittade på BeerAdvocate:
http://beeradvocate.com/forum/read/1841890

Liknande öl ska enligt vissa vara Founders Double Trouble och Southern Tiers Unearthly. Har en flaska Double Trouble här hemma så det blir kul att testa den.

andersand sa...

Läste den tråden för en timme sedan ca, snacka om angelägen för min del haha.. Un*earthly har jag provat, relativt nyligen till och med och det var verkligen ljusår ifrån Hopslam och ljusår ifrån samma klass för den delen.. Får hoppas double trouble är bra, bör gå att hitta i NY/NJ så den ska jag själv inhandla..

Markus sa...

Som jag sa när vi träffades senast, får du chansen att testa en fräsch Unearthly i New York så gör det. Som jag minns den var den kanongod och hade en hel del gemensamt med Hercules. Att den skulle påminna om Hopslam är dock en helt annan femma och jag är extremt tveksam till det. (Nu var det iof ca 2 år sedan jag drack Unearthly men ändå.)

dempa sa...

Wow. Sätter upp den på min "Måste-lista" med. Låter som himmelriket på flaska.