tisdag 10 februari 2009

Lite babbel

Ah, som ni vet så ligger jag (lite) lågt på ölnivån just nu. Inte mycket att skriva om då med andra ord men, på måndag kommer det en bunke roliga öl som ska testas och det har jag nog (snart) förtjänat. De finns på systembolagets hemsida nu samt på ett par bloggar. Smokejumper tycker jag personligen verkar väldigt spännande!

En annan sak jag kan skriva om är att jag nyligen gjort världens godaste guacamole! Avokado är något av det bästa jag vet så självklart gillar jag hemlagad quacamole också. Jag har inte experimenterat värst mycket med det dock så jag har inga grymma recept men så länge vi har generösa mängder avokado så är allt bra.


Mitt recept lyder alltså: Generöst med avokado (3st), en pressad lime, 1 och 1/2 vitlöks klyftor, en halv finhackad gullök, några skedar het tacosås och en liten röd chilifrukt samt lite peppar och en jäkla massa salt (bara salt och avokado är i sig fantastiskt!) Jag gillar förutom avokado även hetta, röd chili + het tacosås = hetta.. Man kan gott byta ut tacosåsen mot enbart chilifrukt + tomat vilket, jag hade gjort om jag inte glömt köpa tomat. Gott smakar det iaf och står nu o väntar på mig i kylen. För att inte landa på "världens tråkigaste ölblogg inlägg" så ska jag bidra med två roliga nyheter också..


Mikkeller och Three Floyds Oatgoop ska, om allt går enligt planera landa i Danmark om ca en månad vilket ska bli jättespännande. Jag är väll inte världens största fan av Hvedegoop men tyckte det var gott, lite hett men gott så visst ser jag fram emot detta. Sen håller Mikkeller också på att experimentera med ett öl galnare än någonsin.. En "iced black" på 30+ ABV lagrad på whiskey-fat, just nu bara i teststadiet. Jag frågar mig själv hur detta kommer smaka, "black" i sig är ju fortfarande ganska "over the top" eller är det bara jag som är mesig? Danmarks okrönte ölkung satsar hursomhelst på världens starkaste öl och just nu experimenteras det med hur den ska gå att producera i större skala. Två flaskor iced black om dagen är bra för magen!

Oh, ännu en annan rolig öl-relaterd sak är att jag hittade en bunke av Anchors julöl på magnum flaska på systembolaget vid centralstationen i Lund. Jag köpte en, mest för att känna på det. Snacka om mordvapen!

6 kommentarer:

Niggze sa...

Iced black låter hyfsat mastig!Vad tycker du om den vanliga Black, tyckte den var lite väl het färsk har en till att lagra ett par hundra år.

Weine sa...

Nu kommer den alltså, jag menar Oatgoop. Jag är också nyfiken på den trotts att jag inte ännu öppnat min Hvedegoop.

David L sa...

Har också hört talats om Iced Black tidigare på Ratebeer, verkar helt galet. Många som verkar ha svårt för vanliga Black, och att den är lite väl extrem, men jag gillade det ändå. Föredrar dock Dark Horizon.

Undrar hur länge man ska vänta med nästa flaska Black? Bör nog iaf stå ett tag, men det behövs nog ett bra tag för att ölet ska bli "snällare".

andersand sa...

Mjo jag tyckte också vanliga black var lite väl het men trots allt okej i mindre mängder.

Tror inte det är någon stress med din hvedegoop Weine, jag uppskattade iofs en färsk, frisk humlekaraktär i den i början men alkoholen behöver ner ner ner för att det ska bli riktigt bra så..

David: Ja din black kan nog stå några år.. Jag själv har ingen på lagring men funderar på att köpa en 5-6 stycken vid nästa kph besök för att sedan kolla deras utveckling de närmaste tio åren..

Fredrik sa...

Jag tyckte att black var den första 10poängaren jag provade från Danmark, helt lysande.

Nu har jag några stycken men den var först, pratade med Mikkel om att testa iced black till beermakers, vi får se om den blir färdig till maj.

/Fredrik

andersand sa...

Gött för er om ni har turen att prova iced black redan då! Jag har inte bokat in mig på någon beermakers dinner då jag inte känner att jag kan spika ett av de datumen och inte vill vara den som ställer in o tar upp en plats i onödan. Tvärr.. Kommer ju onekligen sparka röv dock! ser fram emot att läsa om det på ett flertal bloggar :)