lördag 7 februari 2009

Ølfabrikken ØL

När Ölfrabrikken, Ölbaren och Ölbutikken slår sina danska huvuden ihop så får man "ÖL", en "russian imperial chocolate stout" först bryggd 2006 till Köpenhamns "öldag". Det är en imperial stout på 10% bryggd med kaffe, kakao, socker och "det vanliga". Min flaska är ungefär två år gammal och har tills jag inhandlade den stått på Ölbutikken och väntat. En tanke med "ÖL" var just det, att man enbart ska kunna köpa den på flaska i Ölbutikken och på fat i Ölbaren men ingen annan stans.

Jag har druckit denna imperial stout en gång innan, i våras om jag minns rätt och tyckte då att den var bra, mycket bra till och med men kanske lite "lätt" i sin helhet (trots den höga alkoholen.) Det är med stor nyfikenhet som jag provar ölet igen då sannerligen både jag och ölet har utvecklats en del sedan vårt senaste möte.


Jag häller upp och ut forsar en mörkbrun fin stråle som, när den samlar sig i glaset är ogenomträngligt svart. Utseendet lockar ytterligare med ett ljusbrunt skum som faktiskt lämnar en hel del fina rester på min kupa. Doften är förvåningsvärt mogen, nästan chockerande då jag väntade mig mer rostad imperial stout och mindre vinös port karaktär. Tydligen har de två åren gjort en del. Doften är av mycket, ganska tydlig frukt och bär karaktär tillsammans med en del udda prylar, tex grön paprika. Kroppen är medelfyllig, stilla och silkeslen. Mycket drickbart! Smaken bjuder på tydlig kakao, lätt humle, söta bärfrukter och rostade kaffetoner samt Ölfabrikkens vanliga, lite mjölk/mjölkchockladiga undertoner vilket, tillsammans med den påtagliga portvins karaktären gör det hela till en lyxig upplevelse. Eftersmaken är hyfsat bitter med stora mängder rostade toner tillsammans med en vinös bärsötma och lite värmande alkohol som växer på en smutt för smutt.


Trots att jag föredrar mina imperial stoutar mer burdusa så är detta ett jätte gott öl, lagringen har onekligen gjort en hel del för ölet men jag är skeptisk till om det hade dragit nytta av ytterligare då det känns tillräckligt vinöst och "runt" just nu. När jag inhandlade denna flaskan kommenterade herren bakom kassan i Ölbutikken att det var "en av de sista" och ja, det stod bara en flaska till kvar på hyllan så det finns nog en risk att man inte får tag på detta öl längre. Vi får hålla tummarna att så inte är fallet men, vem vet egentligen vad som händer med "Ölfabrikken" just nu..

4 kommentarer:

Weine sa...

En mycket god öl som jag drack i höstas. Sitter onekligen här och blir sugen på efter igen efter att ha läst ditt omdöme. Synd om det är så att den inte går att få tag på den längre.

andersand sa...

ja jag får fråga runt lite om "ÖL" vid nästa besök på butiken..

Olof sa...

Är det första eller andra bryggningen du recenserar? På tvåan står det "Version 2" i en pratbubbla på etiketten.

Jag har en tvåa som väntar på att bli uppdrucken vid ett lämpligt tillfälle.

andersand sa...

Det är andra.. Första släpptes ju som sagt 06 och min flaska var ca två år gammal.

Hoppas ölet smakar!