måndag 16 februari 2009

Harvest Ale 2008

Efter en tre timmars musikhistoria, en jävla massa snö i facet och sena tåg så finns det bara en sak att göra om man, möjligtvis ska kunna le en enda gång under vad som är kvar av dagen. Det är att öppna en over-sized Sierra Nevada flaska! Det finns ju inget som gör en lyckligare än en bra IPA. Denna är då en "fresh hop" sådan på, enligt websidan 60-65 IBU och 6,7% alkohol. Kan väll vara lagom att börja kvällen med eller? Jag pratar om ölet som att jag redan vet att det är bra och, ja, på sätt och vis så vet jag det. Jag provade nämligen "07'an" någon gång i början på förra året och tyckte det var riktigt mumsigt. Inte värst "stort" eller "häftigt" men väldigt gott rakt igenom. Det är också det enda jag minns då resten av den kvällen fortsatte med bland annat en Gonzo och en Thomas Hardy's ale..


Jag slår hursomhelst upp ett litet smakprov i min fulaste amerikanska "shaker" för att sniffa lite på det emellan varven som jag tar runt i lägenhet, småstädandes. Trots att jag bara häller en liten slurk i botten på glaset genereras ett skum nästan hela vägen upp till glasets kant. Jag stannar upp lite i mitt pysslande och beskådar den närmast groteskt stora, krämiga skumkronan sjunka i slow-motion. Jag fifflar vidare och bestämmer mig för att sticka ner näsan i glaset. Doften är otroligt inbjudande, rund, snäll och samtidigt frisk, intressant och levande. Vi snackar tropiskt frukt som ger väg för maltgrunden tillsammans med jordiga, djupa humletoner. Kroppen är relativt lätt och len men samtidigt något livlig. Smaken attackerar dig inte som din vanliga IPA, det är så pass snällt och subtilt att jag först knappt tycker att det smakar något. När ölet har kommit till sin rätta i glaset och jag i soffan känner jag dock vilken trevlig, harmonisk blandning av malt och humle det här är med tropisk frukt och en karaktärsfull jordighet ifrån humlen tillsammans med först, en skön karamellsötma och sedan en lätt, mjuk och nästan tuggbar rostad underton av malten. Det har ett friskt och lättsamt yttre men trots detta en hel del mums under ytan som växer på en på ett sätt många andra öl aldrig gör. Samma sak gäller för eftersmaken, den är inte hård eller otrevlig alls utan kommer sakta, sakta växande med mycket "grön" humlesmak och en skön sötma. Väldigt harmoniskt och drickbart.


Överlag ett grymt öl, snäll som en "american pale ale" men betydligt mer komplex än många av sina amerikanska kompisar. Det är inte ett öl jag hade rotat igenom kylen efter vilken dag som helst dock, vill man ha en mer aggressiv, "rakt på sak" IPA så är inte detta öl någon höjdare men å andra sidan kan man ju bara ta en "Celebration Ale" då istället, eller någon annan av bryggeriets välhumlade öl. "Sierra Nevada, filling all your hop needs since 1980!" typ..

13 kommentarer:

Victor sa...

Har precis avslutat en flaska och håller absolut med om det mesta. Fick precis en riktigt skön eftersmak av honung som inte vill släppa taget om min mun och livet känns ännu lite bättre när humlemängden i kroppen fyllts på!

Gyllenbock sa...

Låter som ett mycket sympatiskt "smuttaröl". Härligt!

andersand sa...

"smuttaröl" vet jag inte om jag skulle kalla det. Fick ner en 71'a på skrämmande kort tid. Komplex ja, men samtidigt lättdrucken i stil av en amerikansk "vanlig" pale ale.

Niggze sa...

Indeed lättdrucken, drack upp min relativt fort också.

ricke sa...

Väldigt bra recension. Läste den efter att jag druckit upp den enda flaskan harvest jag själv köpte i dag och mina egna anteckningar var väldigt lika det du tar upp i ditt omdöme.

Jag skulle nog vilja kalla det en väldigt trevligt sällskapsöl - lättdrucket, välbalanserat och ytterst välsmakande.

Markus sa...

Tycker Harvest Alen var en riktigt trevlig bekantskap som det skulle vara riktigt roligt att få möjlighet att testa en som nyligen tappats på flaska. Som jag förstår det så är wet hop ölen lite känsligare och de tappar humlearomerna något snabbare än "vanliga" öl. Om jag inte är helt ute och cyklar så släpptes Harvest Alen i höstas förra året.

Fick hem några flaskor av Bell´s Hopslam för några veckor sedan och den var då knappt 2-3 veckor gammal och det tycker jag märktes. Den kändes oerhört fräsch och "krispig" i smaken. Som en sann Hi-Fi nörd får man väl säga att det var en otroligt skimrande och detaljrik diskantrik ljudbild;-)

/Markus

andersand sa...

Ja jag har samma uppfattning Marcus. Hopslam hade jag kunnat mörda för att prova! Har tyvärr registrerat att jag inte kommer hitta den i NY när jag ska dit.. Har däremot fixat Russian River "Pliny the Elder" och Moylands "Hopsickle" (världens bästa namn?) som ska provas. Får hoppas de är färska nog bara.

Markus sa...

Jag har en flaska Hopslam här hemma som jag kan tänka mig byta bort eller dela om du är sugen. Maila mig på mackanl(at)gmail.com om du är intresserad.

/Markus

Anonym sa...

Hopslam är grym. Vad det gäller Pliny the Elder är den välkänd för att inte stå sig bra mot tidens tand, drick den snarast. /Marsiblursi

andersand sa...

Marsi: då ska jag kolla upp åldern innan jag slutför bytet. Tänkte byta till mig den och "Blind Pig IPA" och båda ska ju helst ha ett vettigt bett kvar då de kostar en del, iaf på östkusten.

Anonym sa...

Det är inte min mening att skrämma dig, det var en av de första buteljerade brygderna som blev lite Ahlafors efter ett tag, annars kan du betrakta åldrandet av detta öl på som sätt som vilken Amerikansk högalfa IPA som helst. /MB

andersand sa...

Jag blev inte skrämd men det var en bra reminder, ska kolla upp så snubben inte haft den i källaren i ett år iaf.

Anonym sa...

Whats up are using Wordpress for your site platform? I'm new to the blog world but I'm trying to get started and create my own.
Do you need any html coding knowledge to make your own blog?
Any help would be really appreciated!

My web site: paydayloans