fredag 13 februari 2009

Fred dag

Hej folks, idag är det fredag och efter en ovanligt vit vecka tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av lite god öl. Ikväll vankas det inflyttningsfest så det kommer inte upp några spännande recensioner då jag tänkte köra på lite mindre exklusiv öl. Frågan är vad dock, det var längesen jag gick till systembolaget och handlade några session/festliga öl. Nån välsmakande lager, pale ale och IPA kanske? Jag har även varit grymt sugen på en Orval den senaste veckan.. Vad brukar ni köra för öl när det är en helt vanlig "snacka, dricka" typ av fest?


Självklart får man ha med sig en liten inflyttningspresent också, vännen som hostar festen är ingen stor ölfantast men tyckte, som jag nämnt innan mycket bra om Rodenbach Grand Cru. Så jag tänkte ge honom en flaska Liefmans Kriekenbier, det närmaste man kan komma Rodenbach om man handlar på systembolaget just nu. Ölets presentation är ju väldigt "presentig" också. Jag gillar personligen att flaskan är inslagen i papper, det ser härligt genuint och gammalt ut vilket samtidigt gör att det inte alls matchar det otroligt fula stålröret, snacka om kontraster..

Hursomhelst så kanske det snart kommer upp en recension av Mikkeller och Nörrebro brygghus "Mikkells Monster" då jag siktar på att prova den imorgon. Har ju hållit mig ett bra tag nu..

I veckan har jag för övrigt roat mig med att läsa trevliga ölblogg inlägg samt gjort en del research över pubar och butiker att besöka i New York/Jersey. Mindre än tre veckor kvar till avgång! Kolla denna butiken i New Jersey till exempel: Oaktree Discount. Anders kommer vara som ett barn i en godis affär.. En annan sak som gör det riktigt kul att åka till New Jersey och New York är faktumet att det finns en del trevligt ölfolk där. Har planerat att ta några pints både i NJ, NY och Brooklyn med diverse människor. Har även "sealat en deal" med en jävligt välconnectad ölgalning som om, inget går fel, kommer ge mig fyra flaskor öl som är så pass speciella att jag knappt tror att det är sant.. Vad för öl det är tänker jag hålla hemligt tills jag tror mina ögon och håller dem i handen men kan ju säga att jag hade svårt att somna efter jag fick meddelandet!

Drick god öl och ha en skön fredag!

PS. Ursäkta all svengelska i detta inlägg, jag antar att jag gradvis börjar glida in i Americamode..

9 kommentarer:

Weine sa...

Kul, det kanske handlar om Three Floyds Dark lord och AleSmith Speedway stout.

Ser fram emot ett inlägg om Mikkels Monster.

David L sa...

Helt sjuk butik! Nästan så det är för mycket att välja på...

Weine sa...

Grym butik detta.

Behöver du sedan ha hjälp att tömma några av dina dyrgripar är det bra att höra av dig.

Gyllenbock sa...

Jävlar vilken butik! :)

Undrar om du hinner göra något annat i "Nycken" än att dricka öl?

Baggen sa...

Blir avundsjuk! Jag hade det sjukt bra när jag var i NY senast. Träffade en beeradvocate-nörd som bjöd på sjuka öl i sitt hem. Bl a Abyss, Angels Share - Bourbon barrel aged etc. Man bara satt där och tappade hakan gång på gång när han korkade upp en massa finöl trots att man inte träffat honom innan. Finns mycket bra barer och några riktigt trevliga ölshoppar oxo. Det trista är bagagerestriktionerna på vägen hem då man oftast vill ha med sig annat än öl hem (Jag köpte en jävla massa kläder t ex).

andersand sa...

Ja det blir ju till att, i princip bara dricka öl när jag är där.. Prova så mycket som möjligt så att man kan släpa hem det bästa/mest speciella..

Jag tänker ta med så lite kläder som bara möjligt och istället tvätta ofta samtidigt som jag inte tänker handla något annat än öl så förhoppningsvis kan jag få med mig en del hem.. 44kg bagage + kanske en 20 extra av flickvännens, hur mycket öl blir det tro? Hur är det med tull ut och in, ganska problemfritt antar jag?

Jonas sa...

Det finns något amerikanskt flygbolag som inte tillåter flaskor i det incheckade bagaget,kommer dock ej ihåg vilket.

Sitter själv&dreglar över festivalen
Portland International Beerfest.En dyr resa dock,cirka6000:-dyrare än sist vi var där.

andersand sa...

Vi flyger med icelandair.. Har kollat igenom hemsidan noga och det är bara förbud mot pistoler och gift etc.. Blir inget souvenir shotgun med andra ord.

Vi fick sjukt billiga biljetter, 3200 tur & retur..

En amerikansk ölfestival vore helgalet, hoppas du får det trevligt Jonas!

Markus sa...

Har släpat hem en bra bit över 25 flaskor öl, tre gitarrer, cd-skivor, böcker och gud vet vad från USA utan några problem. Har du otur så kan tullen få för sig att göra något stickprov men oddsen är nog rätt små. Största risken när man köper hem öl är att någon väskgorilla gör mos av väskan;-)

New York är en otroligt trevlig stad och jag kan varmt rekommendera New Beer Distributors. Whole Foods affärer har också en hel del trevlig öl (Stone, Great Divide osv.) och de är allt som oftast kylda.

/Markus