söndag 1 februari 2009

Ett par ifrån Southern Tier

Jag har haft ett par sammandrabbningar med Southern Tiers öl innan, första gången var en trevlig handskakning på Oliver Twist. Andra gången var när svärmor kom hem ifrån NY med två bombers ifrån bryggeriet. De två kom jag inte riktigt överens med dock, den ena var en "imperial pumpa öl" och den andra var en "imperial mjölk stout". Det säger sig själv, det är udda smaker och det är mycket av dem. "Southern Tier" verkar onekligen vara ett typiskt amerikanskt bryggeri med en riktig extra allt mentalitet. Kolla öl listan på deras hemsida, inte många öl som inte är "imperial" av något. Antingen så är det hallon, kaffe, vete eller havre. Nu sitter jag här med ännu två bombers ifrån bryggeriet, antagligen lite mer "normala" denna gången då den ena är en "vanlig dubbel IPA" och den andra är en "imperial oatmeal stout". Inte så konstigt, eller?

Först ut är dubbel/imperial IPA'n "Un*Earthly" på höga 11% och höga 153IBU. Jag har faktiskt druckit detta ölet "blendat" en gång, då i bryggeriets "Gemini" som är en dubbel/imperial IPA baserad på 50% ofiltrerad "Hoppe" och 50% "Un*Earthly". Jag minns ölet som gott men inte fantastiskt, det var dock över ett år sedan jag drack det och några detaljer minns jag ej (anteckningar fördes ej vid första möten på OT i Stockholm.)


Hursomhelst, ölet är kopparfärgat med ett stabilt vitt skum som desperat klänger sig fast vid glasets kant. Ren, maltig och något karamell söt smak med en underliggande dos av gran, koda och parfymerad humle. Kroppen är ganska len, medelfyllig och bara lite "karamell kletig". Smaken är förvåningsvärt honungs söt med smörkola, karamell och ja, en hel del malt. En del parfymerad humle attackerar i början men annars håller den sig relativt tam tills eftersmaken som är lång och hyfsat bitter. Parfymerade och talliga smaker tillsammans med en rinnande, siraps och honungslik sötma underhåller munnen en bra stund efter man svalt. Något för söt för stilen säger jag, trots det så är det ganska uppfriskande och gott. Definitivt inte en "vanlig" dubbel IPA och antagligen en besvikelse för de som väntar sig en sådan. Nu var jag ju beredd på att Southern Tier ofta är lite aviga så jag är trots mindre påtaglig humlekaraktär inte besviken. En liten medalj ska de också få för att de har lyckats dölja de 11%'en så extremt bra, inte en förnimmelse av det. Jag får nog sakta ner drickandet nu annars blir jag säkerligen varse om dem..

Lite senare, efter mer Un*Earthly och mycket mer vatten..


Dåså! då var det dags för "Oat" som den så enkelt kallas, en "imperial oatmeal stout" som också landar på 11%, ingen aning om IBU'n men misstänker att det är betydligt mindre. Har rensat paletten ordentligt nu dock med lite ost, vatten och tid så jag känner mig redo..


"Oat" forsar ur flaskan i en snygg brun stråle som dock, när det landat i glaset är ogenomträngligt svart. Ovanpå vilar ett litet men stabilt brunt skum som bara lämnar lämnar små rester långt nere på glasets kant. Oat doftar som en typisk amerikansk imperial stout av rostad malt, chocklad, karamell, fudge och såklart en dos frisk humle som gifter sig väl med karamell och kola tonerna. I munnen är ölet väldigt stort och lent, utan att tänka eller "smaka efter" så bjuds det på generösa mängder välkomponerade söta och nästan tuggbara malt smaker. Vi har som väntat det ovanstående ifrån aromen men mer av allt. Smaskigt och otroligt lent, havren bidrar säkerligen till dess eleganta framtoning och runda kanter. Eftersmaken har laktos inslag som gifter sig utmärkt med den rostade malten, karamellen och den återhållsamma men ändå väldigt närvarande humlen. Alkoholen värmer lite på tungan medan den tillfredsställande eftersmaken sätter ett leende på läpparna. Det här var ju ganska överlägset det bästa jag har druckit ifrån bryggeriet, generöst och välkomponerad. Kanske inte världens mest komplexa öl men åter igen, väldigt välkomponerat, stort och helt enkelt gott att dricka. O åter igen, var är alkoholen? 11% och som bäst värmer det lite, jag tror nästan de ljuger om ABV'n på sina flaskor.

Un*Earthly: Helt okej, ganska bra förutsatt att man inte förväntar sig en ren, rå humlebomb.

Oat: Bra! välbalanserad, stor och mycket generös imperial stout som kanske inte tävlar med de bästa men definitivt fyller sin funktion i ölsamhället, mitt ölsamhälle iaf.


Southern Tier överlag? På grund av "Oat" så blev jag osäker och känner nu att jag måste fortsätta dricka öl ifrån detta bryggeri när jag får chansen, annars hade jag nog ofta, valt något annat på hyllan. Ett minst sagt opålitligt bryggeri men samtidigt ett bryggeri med stor attraktivitet för de som gillar extrem öl. Ska jag vara en riktig kärring så skulle jag nog påstå att de är ett dåligt exempel på amerikansk extremöl. Det känns som att de brygger imperial extra allt bara för att, de spottar ut extremt humlade öl, extremt söta öl, imperial extra fruktöl och precis allt annat du kan tänka dig. Kan ju passa på att gnälla på ful etikett design också, väldigt "cyber" samtidigt som de stoppar in bilder på hästar och kor. Det ser bara fel ut och texterna på flasksidan känns ofta som att de lovar betydligt mer än vad ölen levererar eller någonsin kan leverera. Unearthly is a manifestation of the brewer’s craft; skillfully balancing art and the forces of nature to produce a divine liquid. Delicately pour a taste into a fluted glass. Smell the enchanting aromas of the hops waft forward as your first sip divulges this beer’s fervent soul. To underestimate Unearthly is to trifle with the mysteries of the universe, so please consume wisely Kom igen liksom, så häftigt var det inte.. Nåja, jag ska sluta gnälla och gå tillbaka till min "Oat", får ju inte glömma att den faktiskt var riktigt god.

10 kommentarer:

Weine sa...

Intressant inlägg. Kommer definitivt att köpa en Oat och får fundera på hur jag gör med de övriga från Southern Tier. Hänger kanske lite på hur danska kronan utvecklas.

andersand sa...

Låter som en vettig plan. Råkar jag stöta på lite Southern Tier i NY så kommer jag kanske prova några till. Tror de har väldigt överkomliga prislappar då bryggeriet är NY baserat.

Oat var hursomhelst heltrevlig, värd att inhandla!

bark sa...

Det är inte utan att man blir lite avundsjuk på er som inte har 40 mil till Köpenhamn.

affe sa...

Jag hade höga förhoppningar om Dubbel Ipa, synd. Nu börjar man bli nyfiken på Mikkels Monster..:)

Gyllenbock sa...

Oat låter intressant, vore kul att prova nångång. Tycker som Bark, det är alldeles för långt till Köpenhamn.

andersand sa...

Ni som har en bit till Kph får helt enkelt göra en ordentlig ölsemester av det någon gång, ta en grym helhelg. Trots att det bara är 37min med tåget så är det en helt annan ölkultur som faktiskt är värd att uppleva.

Affe: Ska du köpa dubbel IPA på ölbutikken den närmaste tiden så kör på Hop 15! såg ut som de hade en del kvar, då finns där inget att vara ledsen över.

Jag är också nyfiken på Mikkells Monster men ett fat lagrat barleywine på 13% måste man nog vara lite försiktig med så jag väntar på rätt tillfälle. 60cl flaska som gäller också så jag får nog försöka få sällskap av lite ost som kan hjälpa mig på vägen..

Niggze sa...

Ska nog inhandla en Oat samt en Mikkels monster i veckan eller nästa då jag befinner mig i Köpenhamn :), happy times!

Fredrik sa...

Jag måste nog också åka över snart igen.

Marc Schuterman sa...

Ni som är sugna på Southern Tier kommer inte behöva åka till Köpenhamn i fortsättningen. Vi kommer nämligen att distribuera Southern Tier i Sverige. Inledningsvis har vi fått in:
Oat
Unearthly
Hoppe
Oak Aged Ale Cuvée One

Relativt begränsade volymer i första vändan men det kommer mer. För den som gillar jänkare finns även en del Lost Abbey, Jolly Pumpkin och Port Brewing. Mer på gång här också. Kommer dyka upp på pubarna lite här och där :)

Vänliga hälsningar,

Marc Schuterman

andersand sa...

Bra jobbat Marc, keep em' coming :)

Något man kan ha i åtanke när det gäller shopping i Danmark dock är att butikspriserna är betydligt lägre än pub priserna här i Sverige. Även pub priserna i Danmark är ofta nästan en hundring billigare när det kommer till 65cl amerikanska bombers.