onsdag 4 februari 2009

En kort paus

Hur mycket öl dricker ni egentligen? Jag själv har funderat över mina dryckesvanor på senaste tiden och nyckelordet i meningen ovan är utan tvekan "vanor". Ju djupare man dyker i ölhavet ju mer rolig öl verkar man hitta, samtidigt som man hittar fler öl för fler tillfällen. En av anledningarna till att jag har blivit så pass förälskad i öl är just det att det finns öl för alla, eller iaf de flesta tillfällen. Vane och gottemänniska som man är blir det också lätt, var och varannan dag en öl innan middag, när man står och hackar grönsaker eller rensar upp disken. Kanske en torr pilsner eller en uppfriskande gueuze? Nästan vad man än sedan äter så finns det ett öl att matcha med och hur gott är det inte med en "efterätts öl" efter middagen har lagt sig? En stout, kanske ett vinöst barleywine eller en dubbel IPA? gärna med en bit ost till.. Nåja, en sådan här trio blir det faktiskt varken var eller varannan kväll men i genomsmitt har jag nog druckit runt två 7 till 10%'iga öl per dag de senaste månaderna och vid roliga släpp eller Köpenhamn besök betydligt mer.

På systembolagets hemsida står det att man är utom risk för ett alkoholberoende om man håller sig till en och en halv 33cl starköl per kväll (eller två glas vin.) Men, det är ändå inget de rekommenderar. Syftar de då på en och en halv 4-6%'ig starköl? isf har ju jag gjort ett bra jobb med att överstiga den gränsen ganska ordentligt den senaste tiden. Jag är inte den som är petig eller paranoid, jag blir aldrig eller extremt sällan "full", jag har aldrig blivit förhindrad eller känt att jag måste utesluta det ena eller det andra för att jag vill dricka öl eller för att jag har druckit öl dagen innan och visst rör jag på mig och mår allmänt bra. Trots det så tror jag det är dags för en liten vanejustering och en kortare paus.

Jag är egentligen "all for" vardagslyx. I gråa Sverige behöver man unna sig många nöjen, framförallt vid de här gråa och kalla "innesittar tiderna" men var drar man egentligen gränsen och när börjar gränsen suddas ut? Ölkultur innefattar ju ofta, i stora drag "vardagsdrickande". Kanske inte 13%'iga barleywine men en mildare "pint of this" eller "pint of that". Jag har länge tänkt att jag, till skillnad ifrån den klassiske Svensson "dricker en öl ofta" istället för "en massa på helgen" vilket jag definitivt tycker är trevligare. Dels för att det helt enkelt blir trevligare så, och dels för att jag verkligen prioriterar att kunna smaka och njuta av ölen ordentligt. Men trots min goda och "vettiga" inställning mot öldrickande och drickande i allmänhet kanske det är dags att sluta utöva sin hobby varje kväll (trots att jag så gärna hade fortsatt med det.)

Jag är uppenbarligen lite tveksam till hur "ofta man bör" eller "kan" dricka alkohol och tar just för att tanken ens dykt upp i mitt huvud några vita dagar framöver. Det kommer bli en "rolig" utmaning då det står ett kaxigt gäng lagom kylda "Celebration ale" i kylskåpet och stirrar på mig så fort jag öppnar dörren..

Hur mycket öl trycker ni i er, i genomsnitt på en vecka?

14 kommentarer:

David L sa...

Är så himla svårt egentligen att veta exakt hur mycket det blir per vecka. Ett tag blev det var eller varannan dag - man testar en öl på tisdag, onsdag, fredag och lördag t.ex. Det blir något Bishops-besök (vilket brukar bjuda på mer än en öl).

Nackdelen, har jag märkt, är att det kommit stora, dyra flaskor på senaste tiden som jag och Fredrik velat dela på. Det är inte så att vi kan ses varje dag, så när man ses är det lätt att det blir ett par "bombers" och en 75:a 8-12-procentiga öl samma kväll. Det känner man helt klart av och det är svårt att ge ett jätteseriöst omdöme om alla, som man skulle göra om man t.ex. drack allt som första öl mer utspritt.

Rekan sa...

Försöker att vara ganska måttfull på vardagarna. Max en, eller ett par lättare öl eller 2-3 cl whisky en eller två gånger i veckan. På helgerna och på öl/whiskyprovningar blir det mer.

Vill inte bara begränsa mig till helgdrickning. För då blir det lätt att man dricker för hela veckan under helgen. bara för sakens skull. Om ni fattar vad jag menar?

Gillar inte att bli full (om det inte är typ nyår eller nåt), men lätt berusning kan ju vara ganska trevligt. Oftast försöker jag undvika att dricka så mycket att jag blir bakfull. Dricker i första hand för att det är så gott och för att testa nytt.

Är ganska förtjust i "session-ales" och den brittiska ölkulturen där man kan dricka riktigt bra cask ales på 3-4 procent på puben.

Alex sa...

Jag dricker öl nästan varje dag i veckan också nuförtiden. Oftast blir det dock bara en eller max två. Ibland mer, framför allt vid mer speciella tillfällen. Är ocså hemskt mycket emot det vanligare svenska beteendet, att späka sig under veckorna och sedan det hejdlösa drickandet på helgen. Går nästan bara på krogen på mindre välbefolkade dagar, så att jag (om jag vill) kan samtala med kunnig barpersonal.

Dock har jag också börjat fundera i samma banor som du. Även om jag aldrig har fått några problem (okej, någon gång har jag väl hoppat över en 8.00-föreläsning) av det, men enligt rekommendationerna man läser lite här och var så ligger jag över hälsosam konsumtion. Men nu när jag mår bra i övrigt och ändå känner mig i rätt god form (ingen stor kagge i alla fall), är det lätt att rycka på axlarna.

Niggze sa...

Dricker max 1 öl om dan mitt i veckandagar kanske tre av vardagarna sen blir det kanske 1-2 på fredag och 2-3 på lördag.

Weine sa...

Nu gör du ingen större grej av detta Anders. Det har varit väldigt bekvämt när du plöjt igenom nyheterna på Ölbutikken. Det har gett mig ett bra underlag för min egna inköpslista.

Visst har även jag funderat på denna fråga och försöker hålla mig till helgerna med några enstaka avsteg.

Fredag och lördag blir det 2-5 öl per dag beroende på hur starka de är. Övriga 5 dagar blir det ca 2.3 öl om det inte är någon speciellt tex en provning.

andersand sa...

Jag tycker definitivt att man förtjänar mer öl än "bara på helgerna" om man inte super skallen av sig var helg. "Spread the joy" :) Antar att det har blivit lite för starka öl för min del på senaste bara. Du behöver inte oroa dig Weine, fler tips, råd och recensioner kommer! Ska inte gå och bli helt torr, bara lugna ner det hela lite. Flickvännen jobbar kväll imorgon så det blir nog en runda till Bishops haha!

affe sa...

Persoligen så har jag lite svårt att sitta och dricka själv. Känner mig på nått vis som jag smygsuper. Har faktiskt aldrig vad jag kan komma ihåg satt mig på en pub ensam heller.

Dricker när tillfälle ges, för det mesta träffar någon kamrat över några, 2-4 öl i veckan 1-2 gånger. På helgerna kan det bli mer 3-7 beroende på alkoholstyrka, dagsform och typ av bjudning/slappa framför en film osv.. På sistone både fredag lördag, har dock upptäckt att man e piggare på måndag om man begränsar sig till en helgdag.

Anonym sa...

Självklart ska man kunna njuta då och då, men om man känner att det är ett umbärande att vara utan öl någon vecka så tror jag man petar i sig för mycket. Om det gäller en kväll så tror jag nog att man ska ta det som en vink att dra ner på konsumtionen,

Gyllenbock sa...

I år ska jag räkna antalet öl jag konsumerar, hittills har det blivit 16 stycken. Inte alltför mycket kan man tycka.

Det är ytterst sällan jag dricker fler än fem öl på en dag, avskyr nämligen att vara bakfull dagen efter, inte värt det enlig mig.

I övrigt kvittar det om det är en vardag eller helg, fast givetvis är chansen stor att det blir fler än en öl på en fredag eller lördag jämfört med en vardag.

Tycker att man skall ha en avslappnad relation till öl.

Baggen sa...

Oj, ett intressant ämne att diskutera detta.

Jag är oxo helt emot svenssonidealet att "bara" dricka på helgerna och då mer på samma gång.

Det blir väl kanske en 2-3 öl under veckan och så 3-4st till på helgen. Under veckan brukar jag inte dricka något alkoholstarkt öl utan tar gärna en god engelsk ale eller en ipa.

6-7st per vecka är nog ganska rättvist att säga. Sedan så tar jag faktiskt en vit vecka ibland när jag känner att det behövs.

dempa sa...

Jag har märkt att jag på senare år börjat dricka oftare, men mindre mängd än tidigare.

Frågan är vad som är bäst.
Nu är ju frugan ingen öldrickare utan jag måste dricka vin med henne ibland :) Det slinker ner det med..

DH sa...

Jag dricker oftast inte så mycket i veckorna när jag pluggar eller jobbar. Blir lätt risk att jag blir för seg då. Men har jag lediga dagar i veckan slår jag gärna till. Så max ett par, tre öl i veckan beroende på hur mycket jag har. På helgen blir det oftast tre öl på fre och tre på lör. Som vanligt beroende på styrka. På söndagar ses vi ofta i Söndagsklubben på eftermiddagen och tar varsin öl och en whisky, men det har varit lite spritt med det senaste tiden då många av oss börjat tidigt på måndagen och alla har haft saker att förbereda.

Jag tror definitivt inte att jag är inne i ett beroende. Möjligtvis en vana som i framtiden kan leda till ett beroende om man inte håller det under kontroll, men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större risk, vissa veckor har jag inte druckit något och ändå klarat mig utmärkt. Däremot skulle jag nog behöva omfördela lite vikt, då jag i övrigt är väldigt slank men börjat få en antydan till ölmage, även om den är rätt mild i jämförelse med de flesta "riktiga" ölmagar.

Fredrik sa...

Jag försöker ha 3 vita dagar varje vecka, ibland är det svårt när man jobbar med dryck, men på jobbet brukar jag spotta.

Brukar försöka hålla varannan dag som vit. Men jag dricker sällan mycket, dom dagarna jag dricker max ett par öl (om det inte är en provning).

Intressant inlägg, by the way.

Billig WoW Gold sa...

Excellent recipe! We've started producing my personal laundry detergent just lately : as well as find it irresistible * but don't have a very pretreatment spray * These are generally EASY elements and I'm planning to give this a test!!! Appreciate your publishing that! Buy D3 Gold