lördag 7 februari 2009

Ekfatslagrad Järntorgets Arbetarporter iglaset..

Ja, då var man hemma efter en lång dags "arbete" (lyfta, bära, släpa, i en evighet) och varvar nu ner inför en riktigt seriös natt med tveklöst god sömn. Efter den stora flyttningen så tvingade jag mig själv till Bishops för att prova "arbetarportern". Jag var inte i rätt sinnestillstånd för att sitta och anteckna och nörda mig så jag ska inte skriva för mycket här men.. Jag tyckte den var lite "fadd" och livlös med en lite påtaglig spritsmak som i detta fallet inte riktigt harmoniserade med lagringen. Det var generöst med smak dock och det är ett modigt öl för ett annars lite blygsamt (men konsekvent och allmänt trevligt!) bryggeri. Kroppen kändes något för tunn och inte tillräckligt "tuggbar" för sin stora mängd smaker men annars var det ett hel trevligt öl.. Det låter ju jätte negativt men nej, det var gott, goda smaker helt enkelt men det platsade inte riktigt i min personliga bild av hur en imperial porter, eller en fat-lagrad imperial porter ska smaka, kännas och upplevas. Medveten som jag försöker vara så räknar jag dock in faktorn att jag var ordentligt seg, att puben var fullpackad och att den var väldigt högljudd. Med andra ord förtjänar ölet en andra chans vilket jag kommer ge den om jag drar mig förbi Bishops igen innan fatet är slut. Så ta mitt omdöme med en nypa salt om du själv inte har bildat dig en egen uppfattning än.


Vad jag egentligen ville skriva om i detta inlägget var "öl sidan" eller snarare "dryck sidan", "iglaset.se". En sådan där sida som du kan betygsätta öl och andra drycker på. Inget ovanligt eller extraordinärt egentligen men i detta fallet gjort jävligt väl och, nyligen väl uppdaterat. En riktigt skön sida att bara slö surfa på, slänga in ett betyg här och där samt läsa folks kommentarer mm. Sidan erbjuder många andra roliga funktioner som en individuell källare, sambeställningar, rekommendationer och annat nördigt och nödvändigt. Kort och gott, en bra sida som jag borde vara mer aktiv på än vad jag egentligen är. Jag ska bättra mig då det är en väldigt trevlig sida, prova den om ni inte redan har gjort det!

Godnatt

4 kommentarer:

David L sa...

Där ser man... har tyckt Arbetarportern verkat rätt intressant. Har du testat den vanliga? Har inte sett så mycket Oceanbryggeriet här uppe, förutom den vanliga portern en gång... det blev dock inte att jag drack den. Det verkar dock som Bishops kommer ta in fler fat från Ocean här i Karlstad, så jag får väl ge dem en chans någon gång!

Weine sa...

Kan hålla med dig att den är lite fadd. Antar att du fick den som rumstempurerad cask vilket kan bidra till den något platta/livlösa känslan. Den vanliga Arbetarportern serveras på keg med tillförd kolsyra vilket ger den mer liv samt att den då även är kyld. Visst gör sig denna stil bäst i lite högre temp men inte nödvändigtvis så varm som en fullsatt krog kan bli.

Jag kan även hålla med dig vad det gäller iglaset.se, trevlig sida som jag brukar använda en hel del. Det har även blivit mer levande med den senaste versionen som gick ut i dagarna.

andersand sa...

David: jag har ej druckit den vanliga, hade gärna gjort det dock. Tyckte inte lagringen var klockren i denna direkt.

Weine: Den var nog på gränsen till för ljummen och det bidrog nog lite till känslan. Ser fram emot att testa den vanliga också en vacker dag.

Lars-Göran sa...

Hej Anders,

lasseg från iglaset här! Tack för de fina orden. Upptäckte precis din blogg, kul!