fredag 20 februari 2009

Dobbel IPA

Testade Nögne Ö's relativt nya dubbel IPA "Dobbel IPA" här om dagen. Provade den tidigare på European Beer Festival men då bara ett tio centiliter smakprov i en stökig miljö så visst kände jag att den behövde få en rättvis provning hemma i soffan. Mitt enda minne av ölet var tyvärr egentligen att det inte var något att hurra för.. Blev jag besviken igen eller passade det bättre på en renare palett?


Både och, jag tyckte det var gott, riktigt gott faktiskt men inte tillräckligt fräsht och aggressivt för en dubbel IPA. Fokusen låg på tropiskt djungel juice versus karamell med en allmänt fadd, parfymerad karaktär. 100 IBU märkets knappt av och inte heller 8% alkohol för den delen, ganska lättdrucket med andra ord. Eftersmaken var snällare än väntat men visst, den existerade. Ölets utseende var, enligt mig dess största nackdel. Väldigt mörk bärnsten, närmast brun och självklart ordentligt grumlig som alltid när det kommer till Nögne Ö. Inte för att det har någon större betydelse men etiketten var också, för en gångs skull riktigt ful. Jag tycker alltid Nögnes etiketter är riktigt snygga, cleana med starka färger och trevliga rekommendationer för serveringstemperatur och käk-pairings men inte här inte, tyvärr.

Tyvärr drack jag även ölet i min favoritkupa, i soffan, framför teven och med bara en centiliter kvar i glaset och uttråkad till max fick jag för mig att jag skulle dricka den sista centilitern med foten. Dum som jag är försöker jag greppa kupan med mina tår lite försiktigt först samtidigt som jag har ett och ett halvt öga på teven. Jag försöker och försöker men det går inte utan att glaset glider ifrån mig. Jag fortsätter med denna aktivitet i några minuter, flickvännen sneglar irriterat på mig, jag väntar på mig själv, väntar på att jag ska sluta och fokusera men självklart måste jag försöka lite till och helt plötsligt. Kras! Flickvännen asgarvar, jag skriker fuck! och upprepar för mig själv hur jävla dum i huvudet jag är samtidigt som jag plockar upp de stora bitarna av det splittrade glaset..

Så, där förstörde jag mitt favorit glas, det glaset jag alltid använder när jag inte vet vilket annat glas jag ska ta, det glaset som har varit med mig överallt.. Antar att budskapet i denna sanna historia är: När du gör någonting som du vet att du inte borde, sluta.. Eller kan man säga att Nögnes Dobbel IPA faktiskt räddade denna kväll då jag för en stund där, i skratten och svärorden inte var ett dugg uttråkad.

2 kommentarer:

Victor sa...

Beklagar givetvis förlusten av ditt glas, fast haha det var rolig läsning med en bra dos igen-känning - varför gör man dessa idiotiska grejer när man vet att det allt som oftast går åt helvete?! Tror vi uppfattade Dobbel IPA på ungefär samma sätt. Föredrar nog den vanliga IPAn framför denna.

40 minuter kvar på jobbet nu, sedan blir det definitivt bira av något slag. Funderar på att dra med flicka + vän till Delirium för att fylla på belgokvoten. Har du några helgölsplaner?

andersand sa...

Ja jag föredrar den vanliga IPA'n, den har gott om karaktär på ett positivt sätt.

Belgobira är kul, oftast rätt billigt också så det svider inte allt för mycket när man går ut på puben, låter som ett smart drag. Den enda riktigt inplanerade ölen denna helgen är ikväll då fellow bloggare Markus kommer hit på några. Får väll skriva ett vettigt inlägg om det imorgon. Ska bli kul att se vad den "dyra flying dog som alla sket i" smakar hah