onsdag 25 februari 2009

Beer Here Kriekselikroxen

Var en runda förbi Ölbutikken idag för att plocka upp en del "trade objekt". Det blev så många att jag knappt kunde köpa något till mig själv (två fulla påsar och en jävligt tung ryggsäck.) En flaska "Mikkels Monster" till fick jag dock med samt en "Green Flash West Coast IPA" och en "Beer Here Kriekselikroxen". Den sistnämnda tänkte jag faktiskt prova ikväll då den känns otroligt spännande. Eller hur låter det med en stark trappist-inspirerad 11%'ig mörk ale som sedan tillsätts "mælkesyrebakterier" och sedan läggs på ekfat som tidigare varit fyllda med danskt rödvin.. Ooooch sedan slänger de i lite sura danska körsbär.. Och, det var, allt..


Häller upp i en lite lagom stor kupa, färgen är mörk brun, inte värst vacker men det är som det skall vara. Skummet fräste åt mig redan nere ifrån flaskan, FFFFFFfff och jag förstod att det var mycket liv här. Självklart lämnas det inte mycket skum kvar när det har hamnat i glaset utan på höjden en ring. Doften är vinäger lik och fruktig av riktigt övermogna äpplen, körsbär och lagom mycket alkohol av den ädlare, fat-lagrade sorten som nästan lurar en att det är någon form av godare sprit man har framför sig. Väldigt kraftfull blandning av "oud brune", "kriek" och nästan lite "barleywine". Kroppen är ganska fyllig och kletig, inte jätte snygg men hade inte heller väntat mig något annat av en sådan här 11%'are. Smaken är som doften fast mer! Mycket bra syra och vinäger toner som kontrasterar mot söt frukt och chocklad. Det är en nästan lambic liknande syra som hänger med långt ut i eftersmaken, dock river den inte riktigt tag i hela munnen utan balanserar bara upp det hela och tillför en mycket trevlig dimension. Det är för övrigt mycket övermogna fruktsmaker, fruktsocker, ek-tunna, russin och körsbärskärna i smaken. Eftersmaken är ren och snygg och avslutar med en lätt smak av äppelsyra och körsbär. Om jag simplifierar det hela något så skulle jag vilja påstå att det faktiskt har väldigt mycket "rödvins karaktär".


Ett väldigt trevligt öl, jag känner mig lite gammalmodig när jag vill säga att jag "inte riktigt förstår mig på det" men så är fallet här. Det är inte nödvändigtvis något negativt och ruskar jag om mig själv och istället bara njuter så tycker jag helt enkelt att det inte är något annat än riktigt gott. Kanske är det helhetskaraktären av rödvin som lurar mig lite här. Rödvin kan dock vara gott, iaf när det kommer ifrån Christian.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Var och hur ska du trade:a?

Weine sa...

Verkar vara en knepig rackare.

andersand sa...

Anonym: New York.. "face to face"..

Weine: Mjaa, lite. Åt goundenband hållet fast med syra.. Konstigt men gott.

David L sa...

Det är vid sådana här tillfällen man önskar att man bodde i Skåne.. gah.

andersand sa...

Jo det är gött David men det kostar också, danska kronan är cp-hög igen..

Victor sa...

Detta låter spännande i mina öron. Beer Here kommer nog bli ett roligt bryggeri att följa!